سپاس، طرحی برای تامین سلول‌های بنیادی

طرحی با عنوان طرح سپاس برای تامین سلول‌های بنیادی خون‌ساز در استان قزوین در حال اجراست.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در این طرح سلول‌های بنیادی خونساز به افراد مبتلا به بیماری و بدخیمی خونی اهدا می‌شود.

بگفته برادران این طرح برای داوطلبان هیچ گونه هزینه‌ای ندارد و اطلاعات داوطلبان در مرکز سپاس به صورت محرمانه نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه همه مراحل اهدای سلول‌های بنیادی خونساز در تهران انجام می‌شود، گفت: برای این امر یک نوع داروی G- csf به مدت ۵ روز به داوطلب برای ازدیاد سلول‌های بنیادی خون محیطی فرد تزریق می‌شود و در روز ششم اهدا انجام خواهد شد.

به گفته برادران، اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز با استفاده از دستگاه آفرزیس انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان، داشتن سن ۱۵ تا ۵۰ سال، نداشتن بیماری‌های خونی، قلبی، کلیوی و کبدی و همچنین بیمار‌های عفونی مانند هپاتیت و ایدز و اعتباد نداشتن به مواد مخدر را از شرایط ثبت نام در طرح سپاس بیان کرد.

برداران گفت:: برای ارزیابی داوطلبان، ۳۰ سوال در باره سلامت و بهداشت از آن‌ها پرسیده می‌شود و سپس این افراد مورد معاینات بالینی از جمله قد، وزن و فشار خون قرار می‌گیرند.

وی افزود: پس از پر کردن فرم رضایت نامه، ۴ سی سی نمونه خون از داوطلب گرفته می‌شود و برای آزمایش و تعیین آنتی ژن‌های سازگاری بافتی به تهران ارسال خواهد شد.

به گفته مدیر کل انتقال خون استان، در صورت مشابه بودن آنتی ژن‌های سازگاری بافتی بیمار و داوطلب، پیوند سلول بنیادی خونساز انجام می‌شود.

برادران گفت: قبل از انجام اهدا برای اطمینان از سلامت فرد داوطلب و مطمئن شدن ازمشابه بودن آنتی ژن‌های سازگاری بافتی، دوباره مراحل پرسش، معاینات و آزمایش انجام می‌شود.

به گفته مدیر کل انتقال خون استان، این طرح برای داوطلبان هیچ گونه هزینه‌ای ندارد و اطلاعات داوطلبان در مرکز سپاس به صورت محرمانه نگهداری می‌شود.

طرح سپاس از سال ۹۵ در استان قزوین آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/

اجرای طرح سپاس در قزوین

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار