وزیر ارتباطات:

اقتصاد دیجیتال به زودی حاکم می‌شود/تلاش دشمن برای ناکارآمد نشان دادن نظام/دولت مسؤولیتی در توسعه پیام‌رسان‌ها ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قطعا در کشور تحول به وجود خواهد آمد و اقتصاد دیجیتال به زودی در کشور حاکم خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ محمد جواد آذری جهرمی شامگاه دوشنبه در نشست صمیمی با نخبگان، جوانان، دانشگاهیان و فعالان حوزه فناوری در استان، با بیان اینکه متاسفانه اکوسیستم حوزه فناوری خود را به خوبی نمی‌شناسید، اظهار کرد: نیاز است فضای مربوط به خود را بیشتر بشناسیم، زیرا مطالبی که توسط فعالان مطرح شد بیشتر جنبه ژورنالیستی دارد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه‌های مطرح شده حاکی از حرکت و رشد در استان است، افزود: کسی که به دنبال راه اندازی کسب و کار است باید شرایط لازم و کافی را داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما به عنوان حاکمیت ادعای تصدی گری نداریم، گفت: نقطه ورود و خروج شرکت‌های دانش بنیان به پارک علم و فناوری باید مشخص شود، زیرا شرکتی که بیش از ۲۰ نفر نیرو دارد دیگر جایی در پارک ندارد.

وی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری مطابق قوانین مالیات ندارند، عنوان کرد: مرکز توانمندسازی استان باید مشاوره حقوقی و بازاریابی ارائه دهند و شرکت‌ها را از ابعاد مختلف توانمند کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه مرکز توانمند سازی برای ارائه خدمات به شرکت‌ها و کسب و کار‌ها نوپا برون سپاری شده اند، افزود: در آینده مهم‌ترین داشته هر کشوری نیروی انسانی و خلاقیت آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین مراکز رشد و مراکز شتاب دهنده‌ها باید بررسی شود، بیان کرد: اکوسیستم استان در حوزه فناوری باید آسیب شناسی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حضور شرکت‌های فناوری و استارت آپ‌های استان را در کشور افغانستان بررسی خواهیم کرد، گفت: باید در بعد آشنایی و توجه به مسائل فناوری در کشور و استان فرهنگ سازی شود.

فرهنگ ارائه خدمات مناسب را در کشور نهادینه کنیم

وی با اشاره به اینکه در حوزه دانش استارت آپ‌ها نیاز به اعتماد عمومی وجود دارد، عنوان کرد: باید فرهنگ ارائه خدمات مناسب را در کشور نهادینه کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های مالی کسب و کار‌های نوپا اخذ تسهیلات است، اظهار داشت: وام‌های با حجم کم و بهره کم برای مراحل اولیه استارت آپ‌ها اثرگذار خواهد بود، اما تقسیم کردن پول برای برداشتن مسئولیت کار اشتباهی است.

وی با اشاره به اینکه نظام نامه و چرخه ورود و خروج به پارک علم و فناوری استان باید اصلاح شود، گفت: وظیفه ما نشر همگانی و فرهنگ سازی در موضوعات فناوری است لذا باید اولویت موضوع را بالا ببریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه قطعا در کشور تحول به وجود خواهد آمد و اقتصاد دیجیتال به زودی در کشور حاکم خواهد شد، افزود: امروز اگر با مشکلاتی در حوزه رسانه مواجه ایم به دلیل این است که به تازگی در جریان تکنولوژی رسانه قرار گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز مدعی باشیم فردا محکوم به تبعیت هستیم لذا امروز باید فعال باشیم، عنوان کرد: مطالبه شیرین‌ترین بخش در امور است و می‌تواند موجب پیشرفت در کار‌ها شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه باید مطالعه خود را در عرصه فناوری افزایش دهیم، گفت: اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید دانش خود را بالا ببریم و فرهنگ مطالعه و عمیق کردن نگاه به موضوعات روز را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: باید هدفی برای میزان اقتصاد در دیجیتال استان در نظر گرفته شود و برای پیگیری آن برنامه ریزی شود.

هزار شغل در حوزه اقتصاد فضای مجازی ایجاد شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 150 هزار شغل در حوزه اقتصاد فضای مجازی در 2 سال گذشته ایجاد شده و فراهم شدن این ظرفیت نتیجه ایجاد زیرساخت های موردنیاز بوده است.

وی در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی در بیرجند با تاکید بر اینکه اقتصاد فضای مجازی محدود به مرز نیست افزود: بخش زیادی از اقتصاد فضای مجازی در اختیار شرکت های بین المللی است که می تواند در اختیار ما نیز قرار بگیرد.

جهرمی با بیان اینکه اقتصاد در حوزه خدمات در حال رشد است گفت: فناوری اطلاعات در حوزه خدمات نیز نقش بارزی دارد و در حال حاضر بخش زیادی از خدمات، الکترونیکی شده بنابراین فناوری در عرصه خدمات می تواند نقش خوبی ایفا کند.

وی خدمات در حوزه فناوری را نیازمند خلاقیت دانست و اظهار کرد: خلاقیت در مغز و قلب جوان مومن انقلابی و فعال جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران در زمینه شاخص خلاقیت و راه اندازی کسب و کار سه برابر منطقه و 2 برابر متوسط دنیاست.
وی افزود: برای ایجاد اشتغال نیازمند فضای خاص و برای خلاقیت نیازمند فضای کسب و کارهای نوپا هستیم که عموما این کسب و کارها در کنار دانشگاه ها شکل می گیرد.

آذری جهرمی توسعه اشتغال های زودبازده مبتنی بر خدمات را یکی از برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: در این زمینه اقدامات خوبی در دست انجام است و منابعی اختصاص می یابد.

جمهوری اسلامی حرف برای گفتن دارد

وی ادامه داد: اگر امروز جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن دارد در کلام و گفتمان استکبار جهانی همواره نگرانی هایی از باب ایران مطرح می شود که برای ما جای خوشحالی است زیرا این بدان معناست که جمهوری اسلامی توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: فضای روانی و تبلیغاتی استکبار غرب به نوعی است که می خواهد نظام را ناکارآمد نشان دهد و عده ای هم داخل کشور بنا دارند با دعواهای سیاسی بدنه نظام را ناکارآمد نشان دهند که شاهد هوشیاری مردم در این عرصه هستیم.

وی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارای اقتدار است و در کشورهای منطقه در عراق، لبنان، سوریه یمن و ...نقش ایفا می کند، قدرت های جهانی تلاش های زیادی در سال های اخیر کردند که با حذف جمهوری اسلامی بتوانند روندها را در منطقه عوض کنند و فضای منطقه بدون حضور جمهوری اسلامی را فراهم کنند اما نتوانستند.

آذری جهرمی افزود: 39 سال است با حرکت هوشمندانه امام خمینی (ره)، جوانان دعوت امام را لبیک گفتند و در سال های اخیر دشمن فعالیت های زیادی از جمله جنگ، تحریم های اقتصادی، اختلاف های منطقه ای و غیره را به راه انداخت تا جمهوری اسلامی را تضعیف کند اما نتواست موفق شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حرف اول دشمنان در هر جلسه ای متوقف کردن جمهوری اسلامی است که این معنایی جز اقتدار ندارد و اکنون رشد و توسعه جمهوری اسلامی با زمان طاغوت بسیار متفاوت است و کشور در زمینه فناوری حرف های زیادی برای گفتن دارد.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب در حوزه های بالاستی به ویژه نفت جز یک بازار برای جبهه غرب بیشتر نبودیم اما اکنون در حوزه های هسته ای، فضایی، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در جهان دارای رتبه هستیم.

جوان ترین عضو کابینه دوازدهم گفت: با وجود همه موفقیت ها اما در جامعه چالش های زیادی نیز وجود دارد که مقدمه رشد است و باید بدانیم هر چقدر رشد و توسعه بیشتر شود در کنار آن مشکلات نیز بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه قطار رشد و توسعه جمهوری اسلامی ایران رو به جلو در حرکت است اظهار کرد: همواره دشمن تلاش می کند این قطار را متوقف کند اما جمهوری اسلامی مستحضر به حمایت مردم و پشتیبانی ولایت فقیه است.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی وابسته به حمایت های مردمی است گفت: مردم جمهوری اسلامی ایران شایسته بهترین ها هستند و باید در حد توان خود برای خدمت به آنها تلاش کنیم.

 هزینه یک هزار و 400 میلیارد ریالی جهت پروژه های ارتباطات در خراسان جنوبی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:جهت پروژه های ارتباطات و فناوری اطلاعات در خراسان جنوبی یک هزار و 400 میلیارد ریال هزینه شد.

دولت مسؤولیتی در توسعه پیام‌رسان‌ها ندارد

وی با اشاره به اینکه در حوزه پیام‌رسان دولت مسؤولیتی برای توسعه آن ندارد، اضافه کرد: بخش خصوصی متولی این امر است اما بخش‌های مختلف دولت وظایفی برای حمایت از بخش خصوصی دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تکالیف وزارت ارتباطات در حوزه پیام‌رسان نسبت به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: این تکالیف شامل در اختیار قرار دادن پهنای باند، در اختیار قرار دادن فضا برای سرورها، تعیین تعرفه و اختصاص وام‌های کم‌بهره و متناسب با نیاز آن‌ها می‌شود.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه این وزارت‌خانه از پنج ماه گذشته این اقدامات را انجام داده است، یادآور شد: امید است سایر دستگاه نیز به تکالیف خود در این بخش عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: فضای پیام‌رسان‌ها یک فضای اقتصادی بزرگ برای کشور است.


تلاش دشمن برای ناکارآمد نشان دادن نظام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دشمن می خواهد نظام را ناکارآمد نشان دهد،گفت:عده ای نیز در داخل به دنبال این هستند که بدنه داخلی دولت را ناکارآمد نشان دهند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعدازظهر امروز در جلسه شورای اداری با اشاره به اینکه دشمن می خواهد نظام را ناکارآمد نشان دهد،گفت:عده ای نیز در داخل به دنبال این هستند که بدنه داخلی دولت را ناکارآمد نشان دهند اما واقعیت این است که ایران در منطقه و درون خود حرفی برای گفتن دارد و در کشورهای منطقه جمهوری اسلامی نقش ایفا می کند و موضوعات منطقه ای بدون حضور ایران قابل حل نیست.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.