هشدار گازپروم به اروپا درباره مواجه شدن با کمبود گاز

مسئولان شرکت گازپروم روسیه اعلام کردند در صورتی که اروپا در خصوص افزایش واردات انرژی خود از روسیه در آینده نزدیک تصمیم گیری نکند، طی یک دهه آینده با کمبود گاز روبرو خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مسئولان شرکت «گازپروم» روسیه امروز جمعه اعلام کردند در صورتی که اروپا در خصوص افزایش واردات انرژی خود از روسیه در آینده نزدیک تصمیم گیری نکند، طی یک دهه آینده با کمبود گاز و افزایش بهای آن روبرو خواهد شد.

اعلام این موضوع در حالی است که آمریکا و قطر نتوانسته اند به نیازهای انرژی اروپا پاسخ دهند. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است قصد دارد از طریق صادرات گاز آمریکا به اروپا و آسیا، عرصه رقابت در این زمینه را هموارتر کند.

از اوایل دهه گذشته و زمانی که مسکو، تامین منابع انرژی به اوکراین را در پی بروز اختلاف بر سر قیمت گذاری قطع کرد، تامین گاز اروپا به وسیله روسیه به یک مساله سیاسی تبدیل شده است. شدت این موضوع پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه در سال 2014 افزایش پیدا کرد.

کشورهای غربی، روسیه را به استفاده از گاز به عنوان یک سلاح سیاسی متهم کرده اند. مسکو نیز کشورهای غربی را در خصوص ممانعت از اجرای طرح جدید خط لوله انتقال گاز این کشور مقصر دانسته است.

«الکساندر مدودف»، معاون گازپروم گفت این شرکت منابع کافی برای تامین انرژی مورد نیاز اروپا و آسیا را در اختیار دارد اما اکنون زمان آن رسیده است که اروپا تصمیم بگیرد که گاز مورد نیاز این قاره را از کجا تامین کند. این در حالی است که تقاضای این قاره رو به افزایش و تولید آن رو به کاهش است.

با وجود هشدارهای مکرر اروپا درباره تکیه بیش از حد این قاره به واردات گاز از روسیه، صادرات گازپروم به قاره اروپا در سال گذشته هشت درصد افزایش پیدا کرد و به رقم بی سابقه 194 میلیارد متر مکعب رسید. بدین ترتیب، گازپروم در سال گذشته 35 درصد بازار اروپا را در اختیار داشت.

انتهای پیام/

اروپا در یک دهه آینده با کمبود گاز مواجه خواهد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار