بهره براری و کلنگ زنی ۴۲ طرح عمرانی و اقتصادی در کهگیلویه

همزمان با دهه مبارک فجر ۴۲ طرح عمرانی و اقتصادی در شهرستان کهگیلویه افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  همزمان با دهه مبارک فجر با حضور رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، استاندار، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس، امام جمعه، فرماندار، مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان شهرستان ۴۲ طرح عمرانی و اقتصادی در شهر ستان کهگیلویه افتتاح و کلنگ زنی شد.
 نخستین طرح گازرسانی به عنوان نخستین طرح افتتاحی شهرستان به بهره برداری رسید و در این فاز ۲۶ روستا در دهستان دشمن زیاری و بخش جاورده از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
رحمان خادم مدیرعامل گاز استان اعتباراین طرح را افزون بر ۱۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح یک هزار و ۴۲۴ خانوار با جمعیتی بیش از پنج هزار و ۵۱۷ نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
بنا به این گزارش کلنگ زنی طرح سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی برق شهرستان کهگیلویه به عنوان دومین طرح با حضور مسئولان و مردم در منطقه پادوک کهگیلویه کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
مدیر عامل شرکت انرژی آفتاب سیوان و سرمایه گذار این طرح گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه بزرگ یک نیروگاه ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاواتی است که با تکنولوژی توربین‌های گازی کلاس F. یا کلاس H. قابلیت تولید ۷۰۰ مگاوات را دارد که بیش از مصرف استان کهگیلویه وبویراحمد است.
سالم افزود: با احداث این نیروگاه مشکل افت ولتاژ و کمبود برق استان به طور کامل برطرف می‌شود و برای احداث این نیروگاه نیاز به ۳۲۵ میلیون یورو ارز هست که ۸۰ درصد آن از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
وی گفت: علاوه بر اعتبار ارزی برای احداث این نیروگاه به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی نیاز است و در زمان ساخت نیروگاه که ۳۶ ماه طول می‌کشد برای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
سالم با بیان اینکه در دوره بهره‌برداری این نیروگاه نزدیک ۱۵۰ نفر به صورت پایدار در این نیروگاه مشغول به کار می‌شوند، بیان کرد: مراحل اجرایی از هفته آینده شروع می‌شود که شامل تسطیح زمین، دیوار کشی، انتقال آب، تامین برق، آزمایشات ژئوتکنیک و زلزله شناسی هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی برای استان گرفته شده که امروز نخستین نیروگاه کلنگ زنی شد و امیدوارم که با راه‌اندازی دومین نیروگاه سیکل ترکیبی بتوانیم ۱۰۰۰ مگاوات برق در استان تولید کنیم و علاوه بر تامین برق مورد نیاز استان صادرات برق نیز داشته باشیم.
پارک اسکان شهر دهدشت به عنوان سومین طرح شهرستان کهگیلویه با حضور مسئولان به بهره برداری رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این برنامه گفت: اعتبار هزینه شده برای افتتاح این پارک ۷۰۰ میلیون تومان است.
محمود باقری افزود: این پارک در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع احداث و ۵۴ سکوی نشیمن برای این پارک در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه ۹۵۰ متر مربع برای سکوی چادر و آلاچیق در این پارک پیش بینی شده است، افزود: یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۰۰ نفر و یک پارکینگ به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع در این پارک احداث شده است.
نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده با بیان اینکه خوشحالم که امروز مردم مناطق محروم بخش جاورده و دشمن زیاری از نعمت گاز برخوردار شدند، گفت: با بهره‌برداری از طرح گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک ۷ هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.
عدل هاشمی پور با بیان اینکه اعتبار این طرح ۵۵۰ میلیارد ریال است افزود: طرح به صورت E.P.C در حال اجراست که شامل ۳۷۳ کیلومتر خط تغذیه و توزیع است.
وی افزود: تا نیمه اول سال ۹۷ این طرح پایان می‌یابد و با بهره‌برداری از این، طرح دو شهر قلعه رئیسی، دیشموک و ۱۰۸ روستای تابعه از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.
هاشمی پور با بیان اینکه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از نیاز‌های منطقه بوده و برای صنعت و توسعه شهرستان ما نیاز به احداث نیروگاه داریم.
وی با بیان اینکه این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: نزدیک به ۳۵۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۲۵ میلیارد تومان اعتبار ریالی برای احداث این نیروگاه نیاز است.
هاشمی پور افزود:این نیروگاه نه تنها برق حوزه انتخابیه را تامین می‌کند بلکه می‌تواند برق مورد نیاز کل استان را فراهم کند.
وی گفت: از مردم منطقه می‌خواهم که امنیت را فراهم کنند تا سرمایه گذار بتواند طبق برنامه زمانبندی کار را به پایان برساند و از سرمایه گذار می‌خواهم طبق وعده‌ای که به مردم دادیم ابتدا از نیرو‌های بومی منطقه استفاده کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: دهه فجر امسال از ۱۸: طرح احداث فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد بهره‌برداری کردیم.
هادی زارع پور افزود: امسال ۴۴ کلاس درس و ۲ سالن ورزشی احداث شده که با تحویل این کلاس‌ها در استان بخش زیادی از مشکلات مربوط به کمبود فضای آموزشی در استان مرتفع می‌شود.
وی گفت: ۶۶ طرح احداث فضای آموزشی در دست اجرا داریم که ۳۳ طرح به کمک دولت و ۳۳ طرح توسط خیرین در حال ساخت است.
زارع پور به اهمیت استفاده از ظرفیت خیرین در احداث فضای آموزشی اشاره کرد و افزود: تا الان یک هزار و ۲۷۰ کلاس خیرساز در استان کهگیلویه وبویراحمد ساخته شده است.
فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه امروز یک روز به یادماندنی برای مردم شهرستان است، گفت: خوشبختانه امروز توانستیم شعله گاز را در جاورده و قلعه دختر روشن کنیم و کلنگ نیروگاه سیکل ترکیبی در پادوک به زمین زده شود.
وی گفت: سالن ورزشی چند منظوره، مدرسه سه کلاسه دوریزگان، طرح پرورش شتر مرغ و تامین آب کشاورزی از دیگر طرح‌های افتتاحی امروز بودند.
پوزش افزود: در طرح‌های افتتاحی و کلنگ زنی امروز برای بیش از ۷۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/غ

 گاز رسانی به روستاهای کهگیلویه

برچسب ها: اشتغال ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.