مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون گشت‌های کنترل آلاینده‌های زیست محیطی با ۳۷ هزار و ۶۰۰ متخلف زیست محیطی برخورد کرده اند.

برخورد با ۳۷ هزار و ۶۰۰ تخلف زیست محیطی در سال جاریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد پذیرا در برنامه رادیویی گفتگوی "شهربهشت" که از صدای خراسان رضوی پخش شد، افزود: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و در این راستا امروزه نمی‌توان بدون توجه به محیط زیست اقدامی انجام داد.


وی گفت: در چند دهه گذشته موضوع محیط زیست به طور ویژه مدنظر کشور‌های پیشرفته بوده که این مهم در کشور ما نادیده گرفته شده است.

مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص وضعیت هوای مشهد افزود: در سال جاری ۱۴ روز هوای پاک برای شهر مشهد به ثبت رسید، اما این تعداد در سال گذشته ۲۳ روز بوده است.

پذیرا گفت: همچنین تعداد روز‌هایی که هوای شهر مشهد سالم بوده ۲۲۸ روز ثبت شده که این تعداد روز‌ها در سال جاری افزایش و به ۲۳۵ روز رسیده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۷۵ روز کیفیت هوای مشهد ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده که این روز‌ها در سال گذشته به ترتیب ۷۴ و ۴ روز ثبت شده است.

مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به عوامل آلودگی هوای شهر مشهد گفت: از لحاظ طبیعی شهر مشهد یک وضعیت خاصی دارد که این سبب شده تا آلاینده‌ها به سختی از این شهر خارج شود.

پذیرا افزود: همچنین عوامل دیگری همچون افزایش بی‌رویه جمعیت شهر مشهد، تردد روزانه یک میلیون خودرو و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت و ... در افزایش آلودگی هوای شهر مشهد نقش دارد.

وی با اشاره به فعالیت گشتی‌های کنترل آلاینده‌های زیست محیطی در مشهد گفت: از سال ۹۳ گشت کنترل آلاینده‌های زیست محیطی در مشهد فعال شد که تاکنون ۷۵ درصد از موارد برخورد شده توسط این گشت‌ها در زمینه آلودگی هوا، ۸ درصد آلودگی صوتی و مابقی در زمینه‌های مختلف از جمله رهاسازی پسماند از خودرو و... بوده است.

مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: در سال گذشته این گشت‌ها با ۳۶ هزار مورد تخلف زیست محیطی برخورد کردند که این رقم تا انتهای دی ماه سال جاری ۳۷ هزار و ۶۰۰ مورد بوده است.

پذیرا افزود: خوشبختانه از زمان راه‌اندازی این گشت‌ها ۹۳ درصد از افرادی که خودروی دودزا داشتند نسبت به اصلاح خودروی خود اقدام کردند.

وی با بیان اینکه افراد فعال در گشت‌های کنترل آلاینده‌های زیست محیطی ضابطان قوه قضاییه هستند، گفت: شهروندان در صورت مشاهده تخلف زیست محیطی می‌توانند از طریق مرکز ۱۳۷ و همچنین سامانه دیده‌بان سبز در تلگرام این تخلف را گزارش دهند.


راه‌اندازی اتوبوس دیابت در مشهد


مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد در ادامه از راه‌اندازی اتوبوس دیابت در مشهد خبر داد و گفت: متاسفانه امروزه بیماری‌های غیرواگیردار در بین مردم افزایش پیدا کرده است که یکی از بیماری‌ها دیابت است.

پذیرا افزود: با توجه به این مهم شهرداری مشهد با راه‌اندازی یک دستگاه اتوبوس دیابت و تردد این اتوبوس در نقاط مختلف شهر در زمینه تست قند خون، خدمات غربالگری و... به شهروندان کمک می‌کند.

وی گفت: این اتوبوس چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه از ۹ تا ۱۲ ظهر در محل تالار شهر میدان شهدا افتتاح و در ادامه در نقاط مختلف شهر از جمله بوستان‌ها مستقر خواهد شد.

انتهای پیام//ف.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.