روابط روسیه و کشور‌های حوزه بالکان به کجا می‌رسد؟

ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به بررسی روابط روسیه و کشور‌های حوزه بالکان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، سالهاست روسیه تلاش می‌کند در شمال شرقی اروپا حضور موثر داشته باشد و از طریق صربستان به عنوان یک دوست، از این منطقه بهره ببرد.

«ژان کلود یانکر»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، فردا سفر خود به هفت کشور حوزه بالکان را آغاز می‌کند تا راهبردهای جدید اتحادیه اروپا را تبلیغ کند و رایزنی هایی برای تضعیف  حضور روسیه در این منطقه انجام دهد.

در این میان ادعا شده است که روسیه تلاش می‌کند از عضویت کشورهای بوسنی، آلبانی، مقدونیه، کوزو و صربستان در ناتو جلوگیری کند و همچنین آنها را از تلاش برای ورود به اتحادیه اروپا دلسرد کند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا عضویت  این کشورها را به عنوان چشم اندازی برای ثبات در این منطقه می‌بیند.

بلغارستان و رومانی در سال 2007 به عضویت اتحادیه اروپا  درآمدند و کرواسی در سال 2013  به کشورهای عضو این اتحادیه پیوست و چندین کشور دیگر این منطقه طی برنامه ای بلند مدت تا سال 2025 قصد دارند به این اتحادیه بپیوندند، اما صربستان به دلیل ترکیب قومیتی و مذهبی به مسکو نزدیکی سیاسی بیشتری دارد. از این رو مسکو معتقد است با وجود روابط تاریخی و مهم میان این دو کشور، صربستان نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش اعلام کرد اتحادیه اروپا در موقعیت نامناسبی به سر می برد از این رو برای گسترش ناتو در شرق این قاره تلاش می‌کند.

انتهای پیام/

آینده روابط روسیه و کشور‌های حوزه بالکان

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار