کشورهای حوزه بالکان در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا یا رسیدن به رکود؟

بنابر گفته رئیس کمیسیون اروپا، کشور‌های حوزه بالکان که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا هستند اگر مراحل تعیین شده را انجام دهند می‌توانند به این اتحادیه بپیوندند.

کشورهای حوزه بالکان در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا یا رسیدن به رکود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ژان کلود یونکر،  رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد کشورهای حوزه بالکان که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا هستند اگر مراحل مشخص شده را  انجام دهند می‌توانند به این اتحادیه بپیوندند.

رئیس کمیسیون اروپا در سال 2015  زمانی که به سمت فعلی‌اش رسید اعلام کرد این اتحادیه در دوران ریاست او بزرگتر نخواهد شد. اما به تدریج با تغییر شرایط در کشورهای حوزه بالکان غربی و ترس اروپا از تاثیر روسیه بر این منطقه و تغییر وضعیت کریمه، اتحادیه اروپا  نظرش را تغییر داد و برای ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی بیشتر برای این اتحادیه سعی دارد این کشورها را به عضویت  تشویق کند.  

یونکر دیروز به منطقه بالکان سفر کرد. او پیش از سفرش اعلام کرد به این منطقه می‌رود تا دیدگاه‌های اتحادیه اروپا را برای آنها تبیین کند.

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه شش طرح مجزا به کشورهای حوزه بالکان به رشد ساز وکارهای داخلی آنها کمک کرده و فرآیند عضویت آنها در اتحادیه اروپا را تسریع کند. این طرح که تا کنون به صورت رسمی منتشر نشده است احتمالا حاوی اصلاحاتی سه مرحله‌ای برای این کشورهاست.

در مرحله اول  این کشورها برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید اصلاحات بسیاری در ساز و کار داخلی خود و حتی سیستم دولتی کشورشان ایجاد کنند تا بتوانند انتظارات این اتحادیه را برآورده کنند. تغییر سیستم اقتصادی از دولتی به خصوصی می‌تواند بسیاری از این کشورها را مقروض یا  درگیر رکود کند. مرحله بعدی این  اصلاحات حل مناقشات مرزی است و مرحله آخر رسیدگی به روند اداری ورود به اتحادیه اروپاست که ممکن است بیش از سه سال به طول بیانجامد.

یورو نیوز درباره وضعیت این کشورها نوشته است: "صربستان و مونته نگرو دو کشوری هستند که پیش از دیگر کشورهای حوزه بالکان شانس عضویت در اتحادیه اروپا را دارند. آلبانی، بوسنی و هرزگوین و همچنین کوزوو کشورهایی هستند که اصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپای در آنها انجام نشده است و با توجه به گستردگی جمعیت مسلمانان در این کشورها به نظر می رسد سران اروپا با سخت گیری بیشتری به عضویت آنها در اتحادیه اروپا اقدام کنند."

این کشور ها بدلیل اختلافات زبانی، مرزی و ارزشی با یکدیگر با چالش های بسیاری برای پیوستن به اتحادیه اروپا روبرو هستند اما آنچه تاکنون  بی پاسخ مانده است روابط این کشورها پس از پیوستن به  این اتحادیه با یکدیگر است.

انتهای پیام/

آیا کشورهای حوزه بالکان به اتحادیه اروپا خواهند پیوست؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار