فارین پالسی گزارش داد: چشم امید نتانیاهو به کمک‌های ترامپ برای مقابله با ایران

فارین پالسی در مطلبی به بررسی اهداف سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار او با ترامپ با محوریت مقابله با ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه نشریه فارین پالسی در مطلبی با اشاره به سفر نتانیاهو به واشنگتن نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با یکدیگر در خصوص موضوعات مختلفی بحث و گفتگو خواهند کرد.

بحث در خصوص برنامه آمریکا برای صلح اسرائیل و فلسطین، توافق هسته ای ایران، اوضاع سوریه و چالش های داخلی و قانونی پیش روی نتانیاهو از مواردی است که در دیدار ترامپ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح خواهد شد. با این حال، مهم ترین موضوعی که نتانیاهو درخصوص آن به گفتگو با ترامپ خواهد پرداخت، مسئله نفوذ روزافزون ایران در منطقه خاورمیانه و به خصوص حضور نظامی این کشور در سوریه است.

در ادامه این مطلب آمده است چند روز پیش ادعا شد ایران در حال ساخت یک پایگاه نظامی جدید در خاک سوریه است. هرچند این خبر اندکی بعد تکذیب شد، نتانیاهو پایگاه های نظامی ایران و حضور مقتدرانه این کشور در سوریه را تهدیدی مستقیم علیه موجودیت رژیم صهیونیستی به حساب می آورد. این در حالی است که حضور نظامی ایران در سوریه پس از درخواست رسمی دولت این کشور و در راستای ارائه کمک برای مبارزه با تروریسم است.

علاوه بر این، سرنگونی جنگنده اسرائیلی در خاک سوریه نیز بر شدت نگرانی های این رژیم افزوده است. نتانیاهو می خواهد بداند در صورت وقوع چنین رویدادهایی ترامپ چگونه از اسرائیل حمایت خواهد کرد. با افزایش تنش ها و تجاوزگری های اسرائیل به خاک سوریه، کارشناسان خاورمیانه ای احتمال وقوع جنگ میان تل آویو و نیروهای تحت حمایت ایران را دور از انتظار ندانستند. با این حال، در این دیدار باید در خصوص نقش آمریکا در بازداری رژیم صهیونیستی از انجام چنین اقداماتی نیز صحبت شود.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی 17 ژانویه خود 5 هدف عمده را برای نیروهای نظامی ویژه آمریکا در خاک سوریه شرح داد. تیلرسون مهم ترین هدف آمریکا در تداوم حضور نظامی خود در خاک سوریه را مقابله با ایران اعلام کرد. بر این اساس، جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه و حفاظت از مرزهای مشترک این کشور با رژیم صهیونیستی از اهداف عمده حضور نظامی غیرقانونی واشنگتن در سوریه است. این در حالی است که ترامپ پیشتر اظهار کرده بود آمریکا تنها به یک دلیل در سوریه حضور نظامی دارد و آن هم مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

فارن پالیسی در ادامه گزارش خود آورده است: با این حال، امتناع وزیر خارجه آمریکا از سفر به اسرائیل در طول سفر خاورمیانه ای خود نشان دهنده همکاری ضعیف واشنگتن و تل آویو در زمینه جنگ سوریه است. در حال حاضر باید پذیرفت نفوذ روسیه در خاورمیانه بیش از آمریکاست و حتی در درگیری های اخیر میان نیروهای نظامی سوریه و اسرائیل نیز این مسکو بود که به تنش ها خاتمه داد.

هرچند مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، در کنفرانس امنیتی مونیخ مواضع تندی در قبال ایران اتخاذ کرد؛ اسرائیلی ها خواهان افزایش فشار از سوی آمریکا بر تهران و همکاری بیشتر برای مقابله با این کشور هستند. مک مستر در کنفرانس امنیتی مونیخ در اظهاراتی گستاخانه اعلام کرد: «هم اکنون زمان آن رسیده است تا علیه ایران وارد عمل شویم.»

فارین پالسی در ادامه مطلب خود نوشت: اسرائیل نمی خواهد آمریکا مستقیما وارد جنگ با ایران شود؛ بلکه آمریکا با دفاع از اقدامات اسرائیل علیه ایران می تواند از این رژیم حمایت کند. به عنوان مثال، آمریکا باید به دفاع از آزادی عمل اسرائیل در سوریه ادامه دهد و تجاوزگری های آن به این کشور را مشروع جلوه دهد. اتخاذ چنین رویکردی به کمرنگ شدن این تفکر که اسرائیل یک رژیم متجاوز است، کمک می کند. چنین تفکری، تداوم تجاوزگری های اسرائیل را به بهانه رویارویی و مقابله با ایران مشروع و قانونی معرفی خواهد کرد.

در پایان این مطلب آمده است: همچنین آمریکا باید تلاش های دیپلماتیک خود برای مقابله با ایران، روسیه و لبنان را افزایش دهد. اسرائیل نیز باید ضمن حفظ روابط دوستانه خود با مسکو، از آمریکا بخواهد روسیه را برای مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه مجاب کند. همچنین کمک های تسلیحاتی به اسرائیل نیز از دیگر گزینه هایی است که ترامپ می تواند برای حمایت از اسرائیل به کار ببندد.

انتهای پیام/

گزارش فارن پالیسی از اهداف سفر نتانیاهو به آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
ای شیطان صفت!‏
آخرین اخبار