آیا محبت و دوست داشتن نامحرم گناه است؟

دوست داشتن نامحرم چنانچه منجر به کار حرام مانند نگاه یا سخن و فکر غیر شرعی و دیگر محرّمات نشود، ‌اشکالی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوست داشتن یک امر قلبی است و گاهی خارج از اختیار انسان است، صرف دوست داشتن کسی از نظر شرع حرام نیست و گناه حساب نمی شود، مگر آن که دوست داشتن کسی انسان را به حرام بکشاند، مثل نگاه کردن به دوست نامحرم از روی لذت و شهوت و یا صحبت کردن از روی لذت و امثال این گونه مواردی که انسان را به سوی گناه می کشاند.

آیا دوست داشتن نامحرم گناه است؟

۱- اگر انسان زمینه ازدواج دارد و با قصد ازدواج کسی را دوست داشته باشد، باید برای فراهم ساختن زمینه ازدواج اقدام کند و از راه های متعارف اقدام به خواستگاری نماید. اما اگر زمینه ازدواج ندارد و قصد ازدواج با کسی را که دوستش دارد، نداشته باشد. باید از عشق و محبتی که سرانجام مطلوبی ندارد و چه بسا انسان را از خدا غافل کرده و گرفتاری ذهنی و فکری و روحی ایجاد می‌کند، پرهیز نمود.

۲- ادامه دوست داشتن و دلبستگی به نامحرم کم کم به وابستگی افراطی منجر خواهد شد. وابستگی افراطی چیزی جز فرسودگی روانی و تخریب روزافزون استقلال روحی- روانی در پی نخواهد داشت. در نهایت افسردگی روحی و از بین رفتن عزت نفس و تخریب شخصیت انسانی.

۳- تحریک غریزه جنسی، تخیل گرایی افراطی، گرفتار شدن به دام شیطان و ارتکاب گناهان به صورت تدریجی و از بین رفتن زشتی گناه، اضطراب، تشویش و... معلول ادامه دوستی با نامحرم است. این نوع دوستی ها و دوست داشتن از روی احساسات مقطعی و زود گذر می باشد.
برای مبارزه با دوستی و دوست داشتن نامحرم به پیامد های منفی آن فکر کند و اراده و عزت نفس را در خود تقویت کند.

۴- به دلیل وابستگی بلکه دلبستگی ای که نسبت به ایشان دارید، ممکن است صحبت های منطقی و کار شناسانه ما را نادیده بگیرید. باز حرف خودتان را تکرار کنید.

سعی کنید کمبودهای عاطفی که باعث ارتباط و احساس شده، شناسایی کنید و از راه مناسب خودش جبران کنید.


بیشتر بخوانید: چگونه می توان بدون حساب و کتاب به بهشت رفت؟




وابستگی روانی به چیزی یا کسی باعث کاهش عملکرد در فرد می‌گردد. به نوعی فرد را از زندگی روزانه ‌و عادی خود خارج می‌سازد. فرد وابسته روانی مثل فرد معتاد، دلش به موضوع وابستگی (مثل مواد مخدر یا محبت معشوق) خوش است، در حالی که این وابستگی عقلاً و منطقاً امری به شدت نکوهیده‌ای است.

۵- هر چیزی علتی دارد. دوست داشتن هم بی علت ایجاد نمی شود.

شما «به چه دلیل» آن شخص نامحرم را دوست دارید؟

ا) اگر به دلیل فضایلی است که دارد، دوست داشتن شخص صاحب فضلیت به خاطر فضایلش، اشکالی ندارد. حتی اگر از جنس مخالف باشد. مثلاً قطعاً بانوان جامعه ما، برخی از شهدا را دوست دارند و این امر اشکالی ندارد.

ب) اما اگر او را دوست دارید از این جهت که او جنس مخالف شماست، این دارای اشکال است. چون محبت شهوانی است. البته این نوع محبت، تا زمانی که مبنای عمل خلافی قرار نگرفته، گناه «فقهی» نیست. اما دارای «اشکال اخلاقی» است. به این معنا که از «نورانیت» شما کم می کند و شما در مواقعی از زندگی که نیاز دارید با «نور» درونتان، راه را از بیراهه تشخیص بدهید و تصمیم درستی بگیرید، به خاطر کاسته شدن از نورتان، ممکن است دچار اشتباه شوید.

شما باید متوجه باشند که همه چیز در چارچوب فقه قرار نمی گیرد. چه بسا امری از حیث «فقهی» بلا اشکال باشد اما از حیث «اخلاق» درست نباشد. سر و کار فقه با اعمال و رفتار جوارحی ما و احکام پنجگانه (واجب، حرام، مستحب، مکروه) است اما سر و کار اخلاق با جوانح ما و با «فضیلت ها و رذیلت ها» است.

ج) شاید او را دوست دارید به خاطر برخی فضیلتها و کمالات...
اما اگر همین فضایل و کمالات به همین صورتی که در این شخص نامحرم هست، در شخص هم جنستان بود، آیا باز هم او را «به همین نحو» دوست داشتید؟ پس در این حالت هم جای احتیاط است. یعنی ممکن است همان «محبت شهوانی» (که از لحاظی یک امر طبیعی است ) از این کانال وارد شود. و آدمی هم چون ناخودآگاه مایل است خودش را مبری از هر گونه خدشه و ایرادی ببیند، لذا متوجه این امر نشود. یا متوجه بشود ولی خود را به تغافل بزند.

- حاصل سخن اینکه:

علاقمند‌ شدن به کسی که نامحرم است، تا زمانی که به صورت عمل غیر شرعی در خارج نمایان نشود، گناه نیست، اما استمرار داشتن این حالت ممکن است عوارض و پیامدهای روحی، روانی و اجتماعی نامطلوب داشته باشد.

اظهار علاقه به نامحرم اگر همراه با کار حرامی باشد جائز نیست و حرام است. نگاه به نامحرم، حرف ها و شوخی هایی که باعث تحریک شهوت می‌شوند و خلوت کردن با نامحرم هم از گناهان است. ممکن است شیطان با استفاده از سیاست گام به گام، این امور را بی جلوه نشان دهد تا منجر به گناه مخفی شویم.

امام علی علیه السلام فرمود:‌ «اتّقوا معاصی الله فی الخلوات فإنّ الشاهد هو الحاکم»(۱)از گناه کردن در خلوت بپرهیزید، زیرا آن کس (خدا) که شاهد است (‌روز قیامت) حاکم و قاضی خواهد بود.

همچنین امام کاظم(ع) فرمود: «حضرت مسیح به اصحاب خود فرمود:‌ گناهان کوچک که انسان آن ها را به حساب نمی آورد از مکر های شیطان است. شیطان آن ها را پیش چشم شما کوچک جلوه می‌دهد و کم کم آن ها زیاد می شود و شما را احاطه می کند.»(۲)

انسان مؤمن مخصوصاً جوانان که زمینه رشد کمالات در وجودش بیشتر است، باید با پیمودن طریق صداقت و پاکی، به قلّه کمالات دست بیابد و به جایی برسد که خدا به ملائکه اش به واسطه او افتخار کند.


پي نوشت ها:
۱. ميزان الحكمه‌، محمدمحمدي ري شهري‌، مكتب الاعلام الاسلامي‌، قم. عنوان ۱۳۶۹
۲. همان، عنوان ۱۳۷۲

منبع : شهرسوال

انتهای پیام/

پیامدهای ارتباط با نامحرم

برچسب ها: ازدواج ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
(:
۰۲:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام من دختر هستم و عاشق یه پسر شدم یه چند ماه یی با هم چت میکردیم حالا اون هم میگفت دوست دارم و نمیدونم دوستم داشت یا نه الان فکر پیششه ولی دیگه بهش پیام نمیدم چون نمیخوام دیگه گناه کنم ولی اون بعضی وقت ها پیام میده چیکار کنم
جواب بدین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
سلام دوست من عاشق یکیه و سن کمی هم داریم هرچی بهش میگم اشتباه میگه نه وقتی قراره چندوقت دیه ازدواج کنیم گناه نیست ایا این حرف درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مهر
۰۷:۵۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
متشکرم از مطلب کمک‌کننده ایی ک قرار دادین
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۱۳:۱۶ ۲۸ دی ۱۴۰۲
سلام یه مشاور داشتم ایشون آقا پسر خیلی خوب و کلا اهل هیچی نبودن ولی هر از گاهی باهم حرف میزدیم وفلان تا اینکه امتحانش کردم دیدم که یه قرار با خودش گذاشته که کمک بکنه و هیچی پشتش نیس ولی من داشتم وابستش میشدم و دیگه داشت از کنترلم خارج میشد وبه خاطر همین زدم بهم و دلشو شکوندم و تموم شد چون نمیخواستم به گناه کشیده بشم و براش دردسر بشه اون دنیا الان خیلی ناراحتم کارم درست بود یا نه اگه میدونید بهم بگید...ممنون
Iran (Islamic Republic of)
عالیجناب سایو
۰۸:۱۷ ۰۵ دی ۱۴۰۲
به نام خدا
سلام
با بررسی منطقی و عقلی اگر قصد دوست داشتن زوج مناسب برای ازدواج باشه اشکال نداره و حلال است

وگرنه به قول بعضی جوان های امروزی : (جاست فرندی) و سینگل مینگل و علاقه موقتی و.....کاملاً اشتباهه و یک هوس بازی چند روزه است و 100 درصد باعث گناه می‌شود

همین الانش هم علاقه بی اساس مجازی اینستاگرامی افتاده بین مردم. عاشق دختری میشن که حتی معلوم نیست کجای دنیا زندگی می‌کنه. اصلاً این عکس ها مال خودشه یا نه. چه جور آدمی هستش و از همه بدتر چشم چند هزار تا جوان دیگه رو هم انداخته دنبال خودش....


فقط رفتید خواستگاری. مهریه رو طوری نزنید که بعد از ازدواج اگر تو زندگی به مشکل خوردید بدبخت بشید
فریب این حرفا رو نخورید که مهریه رو کی داده کی گرفته
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۱:۴۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
خیلی ممنون سوالاتم رفع شد
Iran (Islamic Republic of)
Yaaa
۰۰:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
سلام لطفا جواب بدین من تو۱۵سالگی مجبور به ازواج شدم ک شوهرم ۱۷سال ازم بزرگتره الان ۳سال که عاشق یه پسری شدم اونم عاشق منه ولی احساس گناه کردم و از هم جداشدیم میخوام فقط باهم حرف بزنیم چکارکنم ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۵ دی ۱۴۰۲
هر خانمی که شوهر داره ...
گناه خیانت به همسر آتش جهنم خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۵ دی ۱۴۰۲
اگر قصدتون ازدواجه اشکالی نداره که
دیگه هم دوره زمانه قدیم نیست که این قدر جامعه خشک باشه
که با دوری افراطی دختر و پسر کلاً انگاری می‌خواستن ریشه ازدواج رو هم تو جامعه قطع کنند

جدایی مدارس دخترانه و پسرانه اشتباه محض بود و نتیجه اش امروز 18 میلیون جوان مجرد هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۵ دی ۱۴۰۲
سلام 08:31
هستم این پیام رو می‌خواستم برای کاربر مهدی ارسال کنم اشتباه برای شما فرستاده شد پوزش
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
من سهوا از مچ تا آرنج دختر نامحرم رو دیدم آیا گناه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۵ دی ۱۴۰۲
نگاه سهوی و ناخواسته گناه نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدیه
۲۲:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
منو پسرعموم هردو همو دوست داریم و قصدمون برا ازدواجه ولی برای سالهای اینده تا درسمون تموم شه و بره سربازی حدودا 5 سال دیگ و تا اون موقع نمیخوایم خانواده ها چیزی بفهمن..حالا این دوستی گناهه؟یا دست دادن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
سلام
ببخشید الان من دخترم
دوست پسر دارم
باهاش هم قصد داریم در آینده نزدیک ازدواج کنیم
گناهه
Iran (Islamic Republic of)
پروانه
۱۱:۴۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
سلام بله تقریبا
بهتره از دوستی های قبل از ازدواج پرهیز بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
دو کامنت پایینی خیلی اشتباه کردی اول از همسرت حلالیت بخواه چون کارت هم حق الناس بوده هم حق الله در واقع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۱
سلام من ازدواج کردم ولی توفضای مجازی یکی خیلی دوست دارمباهاش چت میکردم ولی بعد 15 روز دیگه به غلط کردن افتادم وازخدا توبه کردم آیاخدا منو میبخشه؟باید چیکار کنم خدا ببخشم احساس گناه داره اذیتم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۳:۱۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
سلام بر شما، توبه یعنی دوری و پشیمانی از عمل بد و ناپسندی که انجام دادی و باید در صدد جبران آن باشی ، مثل محبت و توجه بیشتر به همسرت ، این عذاب وجدان برای پاکی روح تان هم مفیده خدارا سپاس گویید که نفس لوامه و وجدان تان هنوز بیدار است و در حال هدایت شماست ، در پناه خدا باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
اگه دوست داشتن دوطرفه باشه ودوطرف بخوان واسه حفظ هم فقط درحد حرف وعکس ولی بدون رابطه باشن تاقبل از ازدواج بعدش باهم ازدواج کنن کارشون اشتباه است وکارنادرستیه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۵ ۲۷ تير ۱۴۰۱
سلام
Iran (Islamic Republic of)
عبدلی
۱۷:۳۲ ۱۲ تير ۱۴۰۱
ببخشید کراش داشتن روی یک کره ای گناهه؟
اگر کار مخالف شرع باهاش نکنی....؟
لطفا جواب بدین
فقط کراش ساده
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۲۳:۵۲ ۰۴ تير ۱۴۰۱
سپاس از مطالب خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
من از مردان کره ای خیلی خیلی دوستون دارم همه میگن تو با نگاه عاشقانه عکساشون رو نگاه میکنی گناه اما من ازدواج نکردم و اون ها هم ازدواج نکرده وخیلی هم طرفدار داره وطرفدارشو دوست داره این گناه که من عکس هاشون رو نگاه میکنم دوسشون دارم میشه یکم همراهیم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۳:۴۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
من پانزده سالمه و رو یه پسر کراش دارم پسره هم خیلی دور از دسترسه یعنی کلا سلبریتیه و خیلی دخترا براش میمیرن الان من بهش فکر می کنم البته فکر گناه آلود نه یا عکساشو نگا میکنم گناهه؟ ( من به خاطر قیافش دوست دارم چون اخلاقیاتشو زیاد نمی دونم همون‌طور که گفتم آدم معروفیه)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
دوستانی که در فضای مجازی فعالیت دارند پیشنهاد دارم اصلا برنامه های فاسد مثل اینستا و تلگرام رو حذف کنید اگر نزدیک بود در دام شیطان بیفتید به این جملات فکر کنید
آبروم
مسلمانی ام
پاکی ام
این همه سال عبادتم
زندگی حقیقی و بهشت خدا
لذت زندگی معنوی
مقام شهادت(انسانی که قدرت انجام گناه دارد ولی خود را پاک نگه می‌دارد)
خدا


ارزش داره همه رو بخاطر یک نگاه حرام دنیوی آتش بزنی و پرونده آخرت خودت رو سیاه و کثیف کنی؟
توبه کن و مرتب با خودت تکرار کن استغفرالله ربی و اتوب الیه
Estonia
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
احسنت کاملا درسته ارزش نداره که انسان در دام شیطان بیفته و پرونده اعمال خوبش رو آتش بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
ناشناس 23:25
چرا یاوه می‌نویسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
من به خاطر اینکه وارد رابطه‌ دوستی با نامحرم شدم به شدت زندگیم آسیب دید، همه چیز زندگیم رو از دست دادم، به خدا به مقدسات قسم میخورم که همه چیز رو از دست دادم، آبرو، درسم، سلامتیم، و هر چیزی که شما فکرش رو کنید، ای کاش دستم میشکست و هیچوقت پیام نمی‌دادم، البته دوتامون شروع کردیم به پیام دادن به همدیگه، اما ای کاش نگاهمو کنترل میکردم، الان حسرت یه زندگی عادی رو میخورم به خدا، نتیجه دوستیم باهاش شد فقط بدبختی من، اونم رفت با یه پسر دیگه ازدواج کرد، خواهش میکنم ذهنتون رو کنترل کنید، نگاهتون رو کنترل کنید، تا هیچوقت به امروز من نرسید، الان هم از ازدواج میترسم میگم نکنه با یکی ازدواج کنم که گذشته ش مثل خودم باشه، خواهش میکنم به هر چی که خدا گفته عمل کنید، ذهنتون رو و نگاهتون رو کنترل کنید، اولش لذت داره و جذابه اما آخرش بدبختی و تباه عمره
Iran (Islamic Republic of)
mj
۲۳:۴۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
با سلام. خیلی ممنون میشم این متن رو به دقت بخونید و راهنمایی کنید⚡من دختری هستم كه تازه به ۱۶ سالگی رسیدم. ما خانواده ی مذهبی هستیم‌.دیندار و محترم کنار خانواده.به شدت به خدا اعتقاد داریم. و نماز و روزه رو انجام میدیم. من وقتی ۱۵ سال داشتم وارد مجازی شدم،برای دوری از مشکلات حالا مسائل خانوادگی و...
تحت فشار روحی و عاطفی بودم و نیازمند محبت،از دوستانم هم دور بودم و نمی‌تونستم اونا رو ببینم.زیاد هم باهم چت نمی‌کردیم.
چند روز بعدش توی مجازی و برنامه ها ، دوستان مجازی پیدا کردم،دختر،البته توی گروه ها و این چیزا. چون جمع مختلطی بود پسر هم بود و با اونا فقط سلام میکردم. من بشدت از رابطه های مجازی متنفر بودم و خانواده هم میگفتن که وارد این رابطه ها نشم.(گفتم به چه دلیل اومدم مجازی)چند ماه بعد ی پسری یکسال از خودم بزرگتر بهم پیام داد، بهم ابراز علاقه کرد و گفت قصدش ازدواج و گفت اصلا بهم خیانت نمیکنه، من مخالفت کردم ولی بازم پافشاری کرد. میشناختمش توی گروه بود ایشون هم منو میشناخت.پسر خوبی بود، با ادب ،با غیرت ،خوش اخلاق، با شخصیت و ... ، یجورایی بهم ثابت کرد واقعا قصدش ازدواج هست و گفت بخاطر اخلاق و شعورت بهت علاقه مند شدم. چندبار با احترام با ایشون صحبت کردم گفتم نمیشه ، نمی‌تونم و کلی صحبت ولی بازم مثل اینکه ایشون بیشتر به بنده علاقه پیدا میکردن!
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۱:۳۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
سلام، اصلا اعتنا نکنید، با خانواده درمیون بگذارید و یا اگر فکر می‌کنید ،میتوانید مسدودشون کنید یا شماره تون رو عوض کنید، البته قبل از هر چیزی سعی کنید خیلی آروم آروم این موضوع رو با خانواده تون درمیان بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۲ مهر ۱۴۰۱
با پیام نمی شود به شخصیت یک نفر پی برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
سلام به نظر من بهترین کار دادن شماره پدرتون به ایشون هست
اگه واقعا قصدشون ازدواج باشه مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام احوال شما خوبی من اگر کسی رادوست دارم و اون هم منو دوست داره ولی خودش رابه بقیه نشا ن می دهد که من رو دوست داره گناه وهمیشه در کنار همه هستیم و حر ف عاشقا نه بزنه و گناه است
United States of America
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
اگر با كسى ك دوستش داشته باشيم صحبت كنيم گناه دارد
اگر نا محرم باشد تشكر
Iran (Islamic Republic of)
......
۱۷:۵۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام وقتتون بخیر
اگر ما با دوستمون درباره کسی که دوست داریم باهاش صحبت کنیم و بخندیم گناه میکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۱:۵۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
اگر کسی رو دوستش دارم ایا فکر کردن به ان حرام است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
منم درگیر همینم هر‌ کار هم میکنم از ذهنم در نمیره اَهههه
Iran (Islamic Republic of)
سارا رهنما
۱۲:۴۴ ۱۷ دی ۱۴۰۰
اومدم بگم ادم یک لحظه عاشق میشه . بعضیا میگن عاشق نشو اقا عزیزای دل من عاشق شدن دست خود ادم نیست . خیلی از افراد مذهبی هستن عزیزان مجبورین نرین سمت دختر ها خانومی میشناختم ۱۸ ساله مذهبی بود به یک پسر نگاه نمی کرد تویی که مذهبی هستی دینی وایمانت قوی هست نماز میخونی چطور سمت اینکارا میای؟ خدا توی قران گفته که تو اگه دوست پسر داری . یا دوست دختر داری اصلا برام نماز نخون اخه خدا این دوستی با دختر و پسر را دوست نداره ببینید تویی که دین وایمان قوی هست نباید شمت این کارا بری اینم بگم دوست پسر یا دختر . پدر نیستن برن یتیم بشی مادر نیستن داد بزنن بازم عاشقش باشی خواهر برادر نیستن نباشن دلت بگیره فقط پسره مردمه که میتونی باهاش دوست نشی تا وابستش نشی تو میری تو این کار اخرش شکست میخوری بهتره اینکارو نکنی با دوست پسرت ازدواج نکن چون یکروزی به ۱۰۰ دختر گفته رلم میشی من عاشقتم بیا رلم شو تروخدا فدای اون دلت بشم انقدر مهربونی و ازین حرفا خیلی از دختر ها و پسرها همو گول میزنن تویی که با دوست پسرت میخوای ازدواج کنی به نظرم نکن میدونی چرا؟ بخاطر اینکه تو زندکیت خیانت میکنه اینم بگم عاشق ها هیچوقت باهم بحث، دعوا، فحش و... نمیدن و تا اخر باهمن من سارا ۱۵ ساله
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۱:۰۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
سلام
من 20سالمه وعاشق یه دختری شدم ونمیدونم ایشون هم من رودوست دارن یانه من قصدم ازدواجه وسوالم اینه که آیا فکر کردن به ایشون ودوست داشتن ایشون بااینکه هنوز معلوم نیست ایشون بابنده ازدواج کنند یانه
آیا فکرکردن به این شخص ودوست داشتنش گناهه یانه لطفا جواب بدید .خیلی فکرم رودرگیر کرده .
خیلی ممنو
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۳۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
بنده رفیقی دارم. ایشون بسیار مومن، معتقد و حوزوی هستن.
مدتیه عاشق یه آقایی هستن.
ایشون رو ندیدن تا بحال و بهشون نگفتن که دوسشون دارن و عشق یک طرفه هست.
رفیق بنده به این آقا فکر می‌کنند. و بعضی اوقات هم تصوراتی میکنن البته نه تصورات خارج از عرف. در حدی که دستشون رو بگیرن یا به شونه شون تکیه بدن.. در همین حد. و به هیچ عنوان به دنبال عملی کردن اینکار نمیرن بی هیچ عنوان و این کار براشون لذت بخش هم نیست.
بسیار معتقد و عالم هستن.
سواد حوزوی دارن.
لطفا راهنمایی کنید که گناه است یا خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۶ دی ۱۴۰۰
فکر گناه به خودی خود گناه نیست ولی باید مراقب بود که در دام شیطان نیفتاد. حفظکم الله.فی امان الله
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۰:۱۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
یه دختر پسر نا محرم تو خلوت بغل هم فوت شدن حکمش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
M. G. H
۰۰:۵۵ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
اگر در صورت نداشتن پدر، نامحرمی را به این جایگاه دوست داشته باشیم حکمش چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سلام من دختری 17ساله هستم
توی دنیای مجازی با یه پسر که دوسال از خودم لزرگ تره آشنا شدم و با هم رابطه داشتیم البته مجازی اولاش فقط واسه سرگرمی بود ولی بعدا کم کم عاشق هم دیگه شدیم الان حدودا یک ساله که از طریق گوشی با هم در ارتباطیم و اینکه من خیلی به خدا اعتقاد دارم و نماز و روزه هام به جا هستش و دوست ندارم گناه کنم اما اینفدر بهش وابسته شدم و دوسش دارم که جدی جدی بدون اون میمیرم. حتی دوماه از هم جدا شدیم که شاید یادمون بره اما نشد. اون هم احساس من رو داره ولی به خاطر مخالفت خانواده من و اینکه اون هنوز شغل مناسبی نداره تصمیم داریم تا دوسال دیگه صبر کنیم ایا ادامه دادن به این رابطه گناهه؟! ولی ما قصدمون واقها ازدواجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آیا دل بستن به کسی ک فوت کرده گناهه؟ این علاقه بعد از فوت او بوجود امده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آیا دل بستن به کسی ک فوت کرده گناهه؟ این علاقه بعد از فوت او بوجود امده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آیا دل بستن به کسی ک فوت کرده گناهه؟ این علاقه بعد از فوت او بوجود امده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
آیا دل بستن به کسی ک فوت کرده گناهه؟ این علاقه بعد از فوت او بوجود امده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
من ازدواج کردم و عاشق یکی دیگه هستم و بچه دارم میخوام جدا بشم با اون ازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام
من یه نوجوان هستم . قبلا نسبت به دخترا احساسی نداشتم و فقط جنس و رقیب مخالف پسرا می دیدمشون ، ولی چند وقتیه که حسم بهشون عوض شده و دیگه به چشم رقیب بهشون نگاه نمی کنم . اصلا نمی دونم باید چیکار کنم ، حس می کنم به یه سری از دخترا که یک سری صفت های دارند علاقه مند میشم .
ولی بازم فکر می کنم که این تعطیلات کرنا و رفتن رفیقا ، موجب تنهاییم شده و این احساسات به من دست میده .
اگر میشه راهنمایی کنید .
واقعا سر در گمم ،،،،،، دیگه نسبت به چیزای که قبلا علاقه داشتم ( مثلا مکان های خاص یا غذا های مورد علاقه ام ) هیچگونه علاقه خاصی ندارم و برام مهم نیستند .
آیا صحبت کردن ( در فضای مجازی و با دانستن فاصله دور مخاطب ) با یک دختر از نظر شرعی چه حکمی داره ؟؟؟ ( حرف های عادی و یا درد و دل )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
البته به شرطی که مثل ارسطو تو سریال پایتخت نباشی
دم به دقیقه دختر ها توی قلبش جابجا میشدن
نقی هم تو قسمت آخر بهش گفت 20 تا دختر اومدن تو قلب این ارسطو و رفتن که قلب ارسطو بوی پا گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۳:۰۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
من نه عاشق شدم تا حالا نه کسی رو دوست داشتم ونه عاشق شدم سرم تو کار خودم بوده والا به خدا اگر بگن یکی از اینا رو به تو بدیم کدوم مو میخای اگه بگن بین یه خودرو و یه دختر چشم آبی و صورت زیبا میگم اون خودرو رو بدن.
ین یه مثال بود که بگم من اینطور آدمی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
آره دیگه وقتی سانتافه رو داشته باشی
اون دختره ی چشم آبی زیبا خودش میاد و بهت پیشنهاد ازدواج میده.
با یک انتخاب هردو رو به دست میاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
باید از خوداتم باشه با یه دختر چشم آبی صورت زیبا ازدواج کنی ( البته با دین ایمون هم که باشه نور علی نوره
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۴۰ ۰۲ تير ۱۴۰۰
سلام اگر یک دختر رو که آشنا هستش زو در عالم خواب و رویا ببینی تعبیرش چیه؟
که اون دختر رو هم خیلی دوسش داشته باشی
يعنی دوستت داره؟
Iran (Islamic Republic of)
نون
۲۲:۵۰ ۱۳ دی ۱۴۰۰
دلتو صابون نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
مبادا علاقه به همسر این قدر شما رو درگیر کنه که از یاد خدا غافل بشید
انسان یک دل داره
خداوند غیور است
بله. آدم باید همسرش رو هم دوست داشته باشه اما نه اون قدر که باعث دوری از پرودگار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۶ دی ۱۴۰۲
حرف تون از پایه کاملاً غلط و اشتباهه
خود قرآن کریم گفته همسر برای آرامش شماست
ولی بله نباید علاقه دیگه افراطی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
بنظر من عشق فقط باید برای پروردگارباشه اگه اینطورنبودهرعشقی شکست نمیخورد یا اینکه بهم میرسیدن اینا همش کارپروردگاره که بعد شکست دوباره بخودش پناه میبره آدم، وگرنه ازدواج دوست داشتن هم کافیه
Iran (Islamic Republic of)
Unknown
۱۲:۳۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
من دختری نوزده ساله و معتقد هستم و پسری بیست و پنج ساله ومعتقد را دوست دارم و ایشون هم به من علاقه دارن .
خب والا من به ایشون فک میکنم اما نه اینکه یه گناهی رو متصور بشم ...
مثلا چقد آرومه
یا چه باحاله
چقدر خجالتیه
بعد بنده خدا خب منو دوست داره اما من حرکتی در این راستا نزدم که متوجه علاقه منم بشه بنابر این یه سری حرکات داره خیلی باحالن حول میشه طرف یا همه اش دنبال اینه که کمکم کنه ...
گاهی حسادت میکنه ...
و اینا خیلی تابو هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس عشقتون پاک و حلاله
اگر واقعا این طوری همدیگه رو دوست دارید
با ایشون صحبت کنید که بیاد خواستگاری شما
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۳:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
سلام من پسری 16 ساله هستم من عاشق یک هم فامیل شدم و من میخوام بهش بگم دوستت دارم ولی میترسم و من خیلی از گناه میترسم و من یک بلوچ هستم و خیلی در راه خداوند مهربان هستم دعا کنید که به عشقم برسم
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۰۱:۲۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
17 ساله؟؟ اولا بنده پیشنهاد میکنم حداقل سنتون به 20 سال برسه
که کار و زندگی و تحصیلتون مشخص باشه و برای مطرح کردن ازدواج مشکلی نداشته باشید
تا شرایطش رو هم کسب کرده باشید

و اگر دختری که بهش علاقه مند هستید هم شما رو خیلی دوست داشته باشه میتونید بهش قول ازدواج برای آینده رو بدید.
اگر هم بهش نمی‌رسید هیچ غصه ای نخورید. خدا این قدر دختر روی این کره خاکی آفریده که بالاخره یک دختر زیبا و مهربون و با اصل و نسب همسر شما میشه.
که از اون هم صد برابر بهتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام من پسری 16 ساله هستم آیا دوست داشتن یک معلم زن حرامه (معلم سال ششم ابتدایی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
این دیگه چه علاقه ای!!!
Netherlands (Kingdom of the)
مریم
۱۷:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
من کسی رو دوست دارم اونم خیلی منو دوست داره آیا گناهه باهم باشیم من فقط برای ازدواج می خوام باهاش باشم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۵۲ ۲۶ دی ۱۳۹۹
سلام من عاشق کسی شدم بعدبه یکی گفتم رفت بهش گفت الان خیلی باهام سرده حق داره میخوادباکسی ازدواج کنه میشه بگین چیکارکنم مثل قبل که هنوزنگفت بودم بهش باهام خوب باشع میدونم بایداینجاسوال نکنم ولی خیلی نگرانم همش خوابشومیبینم
United States of America
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
سلام من توی هئیتمون یه پسر رو دوست دارم اشکالی داره به چهره اش نگاه کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگر توی آمریکا هیئت و حسنیه داره؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام من یه سوال دارم اگه زحمتی نی جواب بدید

اگر پسری عشقش رو به ما ثابت کنه چی اون موقع بازم عشق ما دوتا گناهه اکه قرار بزاره با ما آیا اینم گناهه؟ لطفا هرچی زود تر جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
من همه رو دوست دارم این اشکال داره یا جایزه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
حرام است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
بنده پسری ۱۷ ساله هستم ایمان بسیار قوی دارم و خیلی ترس از گناه دارم و دوست دارم همیشه در راه خدا باشم دختری رو دوست دارم و بخاطر ترس از گناه در دل خود جا دادم و می خوام تا ازدواج در دلم وایساد این دختر هم سنش۱۴ ساله به نظر شما سخت نیست یا...
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۳:۳۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اشکال نداره
اما مواظب باش مثل من با کله به زمین نخوری

من عاشق دختری بودم که متوجه شدم دختر فاسدی هستش و واقعا از خدا طلب عفو و مغفرت دارم امیدوارم بخشیده بشم
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۷:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
کتاب شب صورتی رو بهتون پیشنهاد میکنم
کتاب خوبی برای عشق دوره نوجوانی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام لطفاً به سوالات جواب دهید
Iran (Islamic Republic of)
کیارش
۰۸:۲۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
من ۱۶ سالمه یه راه بهم بگید احساس عاطفی رو جبران کنم که راحت باشه البته من نمی خواهم شمارا اذیت کنم یا دین را مسخره کنم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
من یک نفر رو دوست دارم که فقط دلم می خواد اونو از دور ببینم ایا این گناه داره من همسر دارم....
Australia
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام بله اشکال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
بله داره و از لحاظ شرعی حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خیلی
Iran (Islamic Republic of)
ر
۱۶:۵۰ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
من ازدواج کردم ولی یه نفردیگه ای دوست دارم فقط میخام بهش بگم دوست دارم ایااین گناه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
من یک دخترم که به پسر خاله ام علاقه دارم ولی من از آن آدم های خجالتی همسان که نمی توانم به او بگویم و می خواهم بدانم او مرا دوست دارد یا برای من همین بست است
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا مثمری
۱۵:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام آیا دوست داشتن نامحرم و فکر کردن به او که نه تابه حال او را از نزدیک ندیده باشیم و نه او تابه حال مارا ندیده باشد و نه او ما را از نزدیک ندیده باشد و نه نمی داند ما او را دوست داریم و اگر او ایرانی نباشد و حجاب نداشته باشد گناه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
همینو کم داشتیم
کمتر فیلم های خارجی ببین ایمان آدم سست میشه

توبه کن الهی که اگر صلاح باشد بخشیده بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
توبه صادق و حقیق باشه
که صد درصد بخشیده بشی
Slovenia
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۵۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
با سلام من یک دختری که از اقوام مادری من هست رو خیلی دوست دارم اما او از من متنفر هست من از ۹سالگی عاشقش شدم و الان که ۱۷سالم هست هنوزم عاشقش هستم با اینکه از من دور بود و در استرالیا زندگی می‌کنن اما بازم من نتونستم فراموشش کنم اون به من حسی نداره و از من متنفر هم هست من چند تا عکس ازش دارم میخاستم بدونم من اونو به صورتی که در قلبم هست دوست دارم و قصد من فقط ازدواج بود چون میخاستم همسر من بشه شریک زندگی من نه دوستی الان چون من هر از گاهی عکس هاشو نگاه میکنم میخاستم بدون دوست داشتنشون به صورت پنهانی و نگاه کردن به عکس هاشون گناه میشه چون اخه هیچوقت قرار نیست همسر من بشه واسه همین از یک طرفم نمیتونم عکس تاشو پاک کنم چون تنها چیزی های هست که ازش دارم ممنون
Afghanistan
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۳ تير ۱۳۹۸
من اسن نفهمدم حالا عاشق شدن گناه است ی خیر جوابمو خواهشن اگه میدونید بیگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
سلام و درود خدا بر شما عزیز
بستگی داره منظور شما چی باشه
علاقه به کسی که ازدواج کرده حرامه. و از بدترین گناهان کبیره هستش.

در غیر این صورت گناه نیست
Iran (Islamic Republic of)
sh:A
۰۰:۰۰ ۰۹ تير ۱۳۹۸
عشق واقعییی تورو یه ادم دیگ میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
من عاشق یک نفر شدم اماچگونه به او ابراز کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
به این صورت :
برو جلو سلام کن
اون میگه سلام
بعد بپرس خوب هستید
اون میگه بله امری دارید
بعد تو باید بگی: به شما علاقه مند شدم. بعد یه شاخه گل بهش هدیه کن
بعد اینجا 3 احتمال وجود داره :
1_میگه منم شما رو دوست دارم و واقعا امروز بهترین روزه
2_ازت نفرت دارم برو گمشو دیگه نبینمت ها
3_حقیقیتش غافل گیر شدم باید فکر کنم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۲۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
بنظرمن عشق دروغه
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۷:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
عشق نه دین و آیینه که بهش اعتقاد داشته باشی و نه یک حرفه که دروغ یا راست باشه، عشق رو باید تجربه کنی اونم بدون اینکه بفهمی☺
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۰۲:۲۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
عالی بود ممنون از راهنماییتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
من هشت سال اس دختری را دوست دارم الانم یکسال میشه ازش دور شدم ولی هیچ وقت ازیادم نمیره نمیتونم فراموشش کنم من فقد واسه ازدواج میخامش اونم دختری با تقوایی اس اونم میدونه من دوستش دارم اما این یکسال که ازش دور شدم هیچ نشونیی هم ندارم ازش نه زنگی نه عکسی نه پیامی هیچی ندارم فقد یه دل شکسته دارم اونم یه جوری اس انگارن انگار منم نمیدونم که چیکار کنم؟
Afghanistan
Safiullah
۲۲:۴۵ ۲۸ دی ۱۳۹۷
من با هم کلاسی دانشگاهم قصد عروسی دارم ولی زمینه یی عروسی مساعد نیست آیا منتظر باشم یا دانشگاه را ترک کنم؟
و دوم اینکه با کسی که دوستش دارم گپ میزنم و همچنان میبینمش آیا این گناه است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا کمکمون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
باید مورد بررسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
باید مورد بررسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
حتماباید بررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
من استاد راهنمایم را دوست دارم ولی مطمئنم عاشق او نیستم حتی از این که شنیدم ازدواج کرده قلبا خوشحال شدم و برایش آرزوی خوشبختی کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
احتمالا احساس این رو داری که تو به ایشون یک چیزی به خاطر آموزششون بدهکاری و این حس با علاقه همراه شده .
ولی از من میشنوی عاشق استاداتون نشو عاقبت خوبی نداره ، در داستان ها و تجربیات بیشتر ، اینطور بوده . تو سعی کن با درس و علم به جایی برسی (در فکرت) حق استادت را جبران کنی .