الفت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

فضا برای توسعه مراودات اقتصادی با ترکمن‌ها آماده است

یک مقام مسئول گفت: در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، حدود ۸۰ شرکت فعال صادراتی در زمینه‌های مختلفی با طرف ترکمن، حضور خواهند یافت.

بهبود روابط تجاری با ترکمنستان و جمهوری آذربایجانبهروز حسن الفت، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا  سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از مهمترین کشورهای مشترک المنافع (CIS)، کشور ترکمنستان است و ایران توانسته در سال های اخیر بیشترین رقم صادرات  را به این کشور اختصاص دهد.

وی افزود: بیشتر صادرات ایران به ترکمنستان در حوزۀ خدمات فنی و مهندسی است که بیش ازیک میلیارد دلار پروژه در دست اجرا وجود دارد و پروژه‌هایی نیز به ارزش 4 میلیارد در مرحلۀ انجام قرارداد است.

الفت با اشاره به نقش ترکمنستان به عنوان شاهراه تجاری به کشورهای آسیای میانه ، تصریح کرد: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان با رویکرد بهبود روابط  اقتصادی و تجاری میان دو کشور و امضای بیش از 10 سند همکاری در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است که سند موافقتنامۀ همکاری‌های صنعتی، با توجه به سیاست صنعتی شدن ترکمنستان، بیانیۀ 5 سالۀ امور بازرگانی و تجاری و پیشنهادات طرف ایرانی در خصوص تجارت آزاد، از جمله اسنادی خواهد بود که زمینه‌ساز تسهیل روابط تجاری با ترکمنستان است.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا  سازمان توسعه و تجارت با تأکید بر تمرکز عمده در حوزۀ صادرات خدمات فنی و مهندسی در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، بیان کرد: در این همایش ، حدود 80 شرکت فعال صادراتی؛ در زمینه‌های مختلفی همچون صنایع غذایی، محصولات صنعتی، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات، خدمات فنی و مهندسی و... در مذاکرات رو در رو با طرف ترکمن حضور خواهند یافت.

وی گفت: پس از ترکمنستان، رئیس جمهوری ایران به آذربایجان سفر خواهد کرد که طی این سفر، اسناد همکاری در زمینه‌های  صنعتی، انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان همتای خود در آذربایجان و چندین سند مهم همکاری در زمینه‌های مختلف  با هماهنگی طرف آذری اجرا و به امضا خواهد رسید.

این مقام مسئول با اشاره به استقبال طرف آذری از برگزاری همایش تجاری با ایران، گفت: این همایش با حضور 50 شرکت ایرانی، اتاق‌های استانی و فعالان اقتصادی برگزار خواهد که تلاش می‌کنیم روسای جمهور دو کشور نیز در این همایش حضور داشته باشند.

الفت در پایان یادآور شد: بهبود روابط تجاری با کشور‌های ترکمنستان و آذربایجان، به منزلۀ تسهیل ورود ایران به بازار کشور‌های (CIS) و روسیه است.

انتهای پیام/

 ترکمنستان، شاهراه تجاری به کشورهای آسیای میانه 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار