عمارت نظری شکوه و عظمت معماری ایرانیان است

عمارت زیبا و مجلل نظری یکی از خانه های قدیمی است که شکوه و عظمت معماری ایرانیان در دوره قاجار را به رخ می کشد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ کهن‌شهر همدان دارای بناها و خانه‌های با معماری قدیمی است که هرکدام دوره از تاریخ 1200 ساله همدان را تداعی می کند.این بناهای زیبا شکوه عظمت معماری ایرانیان را به رخ جهانیان کشیده ، به گونه ای که هرساله خانه های قدیمی همدان میزبان بسیاری از گردشگران نوروزی می شود.

یکی از همین خانه های قدیمی در شهر همدان  باغ نظری است، این خانه زیبا یکی از عمارت های ماندگار دوره قاجار است، که در گذشته محل کنسولگری کشور انگیس بوده و بعد ها پس از خروج انگیسی ها از ایران به خاندان نظری ها فروخته شد.

عمارت نظری شکوه و عظمت معماری ایرانیان است

سنگینی این عمارت زیبا و مجلل را 24 ستون چوبی بر عهده دارد که با پوشش گچ وسرستونهای دارای گل وبوته تزیین شده است.

پیش طاق های ورودی ساختمان به طرز زیبایی با آجر کاری خفته وراسته تزئین شده است .پس از آن محوطه ای مدور موسوم به هشتی قراردارد که سقف گنبدی آن با ردیف های منظم یکنواخت آجری پوشش یافته است.

عمارت نظری شکوه و عظمت معماری ایرانیان است

سقف بنا دارای پوشش شیروانی است در فضای داخلی بنا تعدادی اطاق طراحی وساخته شده است که برای دسترسی به آنها باید از راهرو باریکی عبورکرد. سقف بعضی از اتاقها لمبه کوبی شده است .در وسط راهرو،روزنه ای تعبیه شده که جهت نورگیری وتهویه ساخته شده است .

عمارت نظری شکوه و عظمت معماری ایرانیان است

باغ نظری مجموعه با ارزش از باغ های ایرانی

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه باغ نظری از مجموعه باغ های زیبا و با ارزش ایرانی در همدان محسوب می شود گفت: این باغ 8 هزار و 100 متر مساحت و 800 متر زیربنا دارد.

خاکسار درباره معماری این عمارت گفت:  دور تا دور طبقه اول بنا یک بالکن سراسری وجود دارد که با نرده های چوبی حفاظت می شود و جلوه و نمای زیبایی به ساختمان داده، جلوخان و ورودی مجموعه یک پارچه از سنگ گرانیت است که بر 4 ستون زیبا استوار است.

وی ادامه داد: وارثان حاج فتحعلی خان نظری ساختمان این عمارت زیبا را به میراث فرهنگی هدیه دادند.

عمارت نظری شکوه و عظمت معماری ایرانیان است

تجلی ذوق و هنر ایرانی در معماری باغ نظری

دوربین به دست به دنبال سوژه در این باغ زیبا قدم میزدم، درختان چنار بلند و حوض زیبای آبی این عمارت را همچون نگینی در خود جای داده بود. در کنار جلوخان عمارت، گردشگری با نگاه معنا دار و حیرت برانگیز این معماری زیبا و دلنشین را نظاره میکرد.دقایقی با او هم صحبت شدم.

خانم پریسا کاظمی 27 ساله که دانشجوی ترم آخر معماری است درباره ویژگی های خاص این بنای تاریخی گفت: این بنای زیبا که از دوره قاجار به یادگار مانده یکی از منحصر به فرد ترین خانه های قدیمی در همدان است.

وی از علاقه خود برای دیدن آثار باستانی و خانه های قدیمی در کشور ابراز رضایت می کند و ادامه می دهد، همدان شهری است که دارای خانه های تاریخی فراوان و قابل ارزش را داراست که هرکدام گوشه ای از تاریخ و هویت این شهر را نمایش می دهند.

عمارت نظری شکوه و عظمت معماری ایرانیان است

۲۴ ستون چوبی سنگینی عمارت نظری را بر عهده دارد

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه جنس و نوع معماری پله های این عمارت با شکوه ، خاص و منحصر به فرد است، افزود: در گوشه شمال شرقی هشتی راه پله ای مسقف با آجر ساخته شده است که دسترسی به بام هشتی را امکان پذیر می سازد .

عباسی ادامه داد: ورودی بنا دارای فضایی موسوم به جلوخان است که سقف هرمی شکل شیروانی آن برروی چهار ستون بلند چوبی با پوشش گچ وسرستون های دارای گل وبوته باز شده استوار شده است، راه پله ورودی بنا که ارتباط دهنده فضای حیاط وطبقه فوقانی است از طریق فضای جلوخان میسر شده است .

وی خاطر نشان کرد: پیش طاق ورودی ساختمان به طرز زیبایی با آجرکاری خفته و راسته تزیین شده است و در کنار آن محوطه‌ای مدور موسوم به هشتی قرار دارد.

عمارت نظری شکوه و عظمت معماری ایرانیان است

مجموعه باغ وعمارت نظری سال 77 به شماره ۲۰۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای زیبا هم اکنون به عنوان ساختمان اداری میراث فرهنگی مورد استفاده است.

امسال ۱۰ هزارگردشگر از باغ نظری دیدن کردند، این عمارت مجلل درمیدان دانشگاه ، خیابان عارف قزوینی، چهار راه نظری واقع شده است.

گزارشگر الهام صریحی فاضل

عمارت نظری نمادی از خانه های قدیمی قاجاریه

برچسب ها: گردشگری ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.