غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر

غار دربند مهدیشهر جاذبه ای گردشگری است که قدمتی 120 میلیون ساله دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، غارها یکی از جاذبه هایی هستند که در جذب گردشگر تاثیری مثال زدنی دارند و جزیی از ذخایر طبیعی و ملی کشورها به حساب می آیند و منابع بسیار مهمی از آب، هوا و جذب گردشگر هستند از این رو در بسیاری کشورها، از جمله ایران همواره مورد توجه قرار دارند.غار های اولیه،غارهایی هستند که با سنگ های اطراف ساخته شده اند.

برای دسترسی به این غار زیبا تنها یک راه وجود دارد. از شهرستان سمنان که 15 کیلومتر به سمت شمال استان میرویم در شهرستان مهدیشهر که به سنگسر معروف است، غاری در آن وجود دارد به نام غاردربند که همه ساله گردشگران زیادی را در خود جذب می کند.

غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر

غار دربند برای اولین بار، توسط یك گروه چهار نفری که متشکل از كوهنوردان بود به قصد كشف غار به داخل آن ورود کرده بودند،کشف شد.
این غار در دامنه جنوبی کوه لهرد در شهرستان مهدیشهر قرار دارد که طول آن به 114 متر و عرض آن به 2 الی 30 متر میرسد.

غار دربند مهدیشهر جاذبه ای گردشگری است که قدمتی 120 میلیون ساله دارد.

غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر

دیوار های آهکی که در این غار قرار دارد این غار را در زمره یکی از بهترین غارهای آهکی ایران به حساب می آورد .

غارها ، حفره‌هایی هستند که بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها در آن ایجاد می‌شود.

به گفته برخی اندیشمندان بزرگترین و شگفت‌ انگیزترین غارها در سنگ‌های آهکی بوجود آمده‌اند،همانند غار آهکی دربند.

همایون جورابلو رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری شهرستان مهدیشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت :غار آهکی دربند در تعطیلات نوروزی به طور متوسط 500 الی 1000 نفر و در تابستان هم 300 الی 400 نفر گردشگر را پذیراست.

غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر

تنها آثار به دست آمده از این غار ظروف شکسته سفالی است که برخی از محققان آن را در 90 سال پیش در این غار پیدا کرده اند.

جورابلو در ادامه اضافه کرد: در این غار به علت رطوبت زیاد هوا،قسمت اعظم آن را گل لغزنده دربرگرفته که جدای زیبایی آن،عبور و مرور از آنجا به آسانی امکان پذیر نیست.

غار دربند به علت وجود دیوار های آهکی عظیم و دسترسی آسان به آن یکی از غار های دیدنی استان سمنان به شمار می رود.

احسان مرامی نیا، کارشناس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت: در سال 1381 به علت کم عرض بودن راه ورودی به این غار،شهرداری مهدیشهر با انجام عملیات های حفاری،جهت تسهیل در عبور و مرور همگان اقدام کرد و با ایجاد فضای استراحتگاهی مانند سوئیت های اقامتی ، آلاچیق و امکانات رفاهی بستری را فراهم کرد تا گردشگران عزیز از این منطقه گردشگری نهایت بهره را ببرند و همچنین در فروردین ماه ۱۳۹۱، شهرداری مهدی‌شهر عملیات پله چینی و نرده گذاری راه‌های دسترسی به غار دربند را به پایان رساند. هم اکنون مسیر دسترسی به غار از پای کوه تا دهانه، پله چینی شده است.

غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر

وی تصریح کرد:در سال ۱۳۹۰، باستان شناسان، تعدادی سکه تاریخی در این غار کشف کردند که با کشف این سکه ها ، غار دربند سنگسر درروند ثبت، در آثار ملی ایران قرار گرفته است.بر طبق تحقیقات انجام شده، دیرینه‌ ترین آثار بدست آمده از غار دربند، متعلق به سده پنجم هجری قمری و همچنین سکه‌های طلایی به خط کوفی مربوط به دوره سلجوقی است.

غار دربند مهدیشهر کجاست + تصاویر


انتهای پیام/گ

آشنایی با غار دربند مهدیشهر 

 

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار