هزاران نفر در لندن در مخالفت با نژادپرستی تظاهرات کردند

هزاران تظاهرکننده در لندن به خیابان‌ها آمدند و به نژادپرستی و اسلام‌ستیزی در انگلیس اعتراض کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، هزاران نفر در لندن علی‌رغم سردی بسیار زیاد هوا برای مخالفت با جنبش‌های راست‌گرا و نژادپرستی به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان نزدیک «آکسفورد سیرکِس» روز شنبه در مخالفت با گسترش نژادپرستی، اسلام‌هراسی و یهودی‌ستیزی تجمع کردند. مخالفان به سوی «وایت‌هال» راهپیمایی کردند. آن‌ها پلاکار‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «از ورود پناهجویان و مهاجران به اینجا استقبال می‌کنیم» و «حملات نژادپرستانه را متوقف کنید».

یکی از تظاهرکنندگان گفت: «انگلیس پر از نژادپرستی است، اما مخفی و بسیار متنوع است و دیده نمی‌شود. ملی‌گرایان در خط مقدم هستند و قدرت را در پارلمان در دست دارند. در نتیجه تعداد بیشتری از مردم جرات کرده‌اند دیدگاه‌های نژادپرستانه خود را بیان کنند. نتیجه این موضوع افزایش جنایات ناشی از خشونت است. وحشتناک است و ما از این موضوع ناراحت هستیم».

این تظاهرات فقط یک ماه پس از اینکه «مارک روولی» رئیس پلیس ضدتروریسم لندن -که به تازگی بازنشسته شده است- اعلام کرد جنبش راست گرای تندرو تهدیدی «سازماندهی شده و اصلی» برای کشور است، برگزار شد. او همچنین از خنثی شدن ۴ توطئه تروریستی راست‌های افراطی از آغاز سال جاری میلادی خبر داد.

این مقام انگلیسی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای مقابله با خشونت راست گرا کاری کرده یا خیر گفت: از آنجایی که سیاستمداران راستگرا در حال حاضر در دولت هستند هیچ اقدامی انجام نمی‌گیرد. به گفته این مقام راستگرایی و کپیتالیسم در کنار هم هستند و به همین دلیل ممانعت از پیشرفت این جنبش‌ها دشوار است.

احتمالاً این تظاهرات به سراسر انگلیس و اتحادیه اروپا هم سرایت کند و با روز جهانی حذف نژادپرستی و تبعیض سازمان ملل همزمان شود. براساس گزارش سازمان ملل متحد «لحن تفرقه‌انگیز، ضدمهاجرتی و جنون آمیز» در کمپین همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه در ژوئن ۲۰۱۶ به افزایش جنایات ناشی از خشنوت منجر شد.

درصد جرائم ناشی از خشونت از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ افزایش زیادی داشته است. به طوری که تعداد جرائم مذکور به ۸۰۳۹۳ فقره رسیده است. براساس گزارش دولت در اکتبر ۲۰۱۷، انگیزه ارتکاب ۷۸ درصد این جرائم نژادپرستانه بوده است.

«دیوید لمی» یکی از اعضای پارلمان انگلیس از حزب کارگر از سیاستمدارانی که لحن تفرقه انگیز دارند انتقاد کرد. او روز شنبه خطاب به تظاهرکنندگان گفت: «به ریس-ماگ، به نایجل فراژ، به نخست بریتانیا، به بیگانه‌هراس‌ها، به نژادپرستان، به کسانی که با این لحن افراطی اغوا می‌شوند: ما برای بریتانیایی که عاشق آن هستیم و باورش داریم به پا خواسته‌ایم. ما این پیام را برای پایه‌گذار این موج تعصب که جهانمان را فرا گرفته می‌فرستیم. این پیام را به دونالد ترامپ می‌فرستیم».

یک تظاهرکننده ۵۳ ساله در مصاحبه با الجزیره گفت: «جامعه مسلمانان در انگلیس هدف گرفته شده‌اند. آن‌ها ما را به رسمیت نمی‌شناسند و ما را جزئی از جامعه نمی‌دانند. مشکل بزرگی وجود دارد و هر اتفاقی که می‌افتد آن‌ها اسلام را سرزنش می‌کنند. این عادلانه نیست». مردم گرد هم آمده‌اند تا علیه آنچه رفتار غیرانسانی دولت انگلیس با مهاجران توصیفش می‌کنند، تظاهرات کنند.»

لمی به مردم گفت: آن‌ها باید علیه وعده «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس، برای تشکیل دولتی برای مقابله با مهاجران غیرقانونی بایستند. به گزارش شورای پناهندگی در سال ۲۰۱۷، ۶۶۸۶۰۰ نفر برای پناهندگی در اروپا اقدام کرده‌اند. اما انگلیس فقط ۲۶۳۵۰ درخواست پناهندگی دریافت کرده است که ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

یکی از تظاهرکنندگان نیز سیاست‌های ریاضتی حزب محافظه‌کار را دلیلی برای افزایش نژادپرستی در این کشور دانست و آن را سرزنش کرد. او در مصاحبه با الجزیره گفت: «به مهاجرانی که در بازداشتگاه‌ها هستند ساعتی ۱.۴۰ دلار پرداخت می‌شود، اما به آن‌ها اجازه داده نمیشود در خارج از بازداشتگاه‌ها شغل یپیدا کنند یا به اتحادیه‌های تجاری بپیوندند. دولت با کاهش تعداد شغل‌ها، خدمات و حقوق‌ها کارگران را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد».

انتهای پیام/

تظاهرات ضدنژادپرستی در لندن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار