نوروز در قم؛ از دریاچه نمک حوض سلطان تا کوه خضر نبی +تصاویر و شناسه مسیرها

استان قم پس از البرز کوچک‌ترین استان ایران است که در دل کویر مرکزی ایران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان قم به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (ع) و موقیت جغرافیایی خود شهرت بسیاری دارد و البته جدا از زیارتگاه های مذهبی، دارای جاذبه های گردشگری نیز هست و هرساله جمع کثیری از زائران را به سمت خود می خواند. استان قم پس از استان البرز کوچک‌ترین استان ایران است و در دل کویر مرکزی ایران قرار دارد. حرم حضرت معصومه(ع) چون نگینی در میان شهر می درخشد و هر گردشگری را به سوی خود جلب می کند.

دریاچه نمک حوض سلطان

نوروز در قم؛ از دریاچه نمک حوض سلطان تا کوه خضر نبی +تصاویر و شناسه مسیرها

این جاذبه در میانه اتوبان قم - تهران قرار دارد و با نام های دریاچه قم، کويرنمک، دریاچه ساوه و دریاچه شاهى شناخته می شود. اما اشتباه نکنید، اینجا همان دریاچه نمک معروف قم نیست. این دریاچه با سطح صیقلی خود عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران را نیز دارد و شما می توانید شاهد انعکاس تصویر آسمان در زمین باشید. برای تماشای این جاذبه می توانید در قم و یا تهران اقامت کنید. توجه داشته باشید که کمپینگ در این منطقه به دلیل وجود آب و خطرات احتمالی توصیه نمی شود.

کوه خضر نبی

نوروز در قم؛ از دریاچه نمک حوض سلطان تا کوه خضر نبی +تصاویر و شناسه مسیرها

این کوه منسوب به حضرت خضر(ع) با قدمت سه هزار سال است که می گویند حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نیایش می‌پرداخته است. بر فراز این کوه می توانید همه شهر را با یک نگاه ببینید. این مکان در شش کیلومتری شهر قم قرار دارد و امروزه به مسجد کوچکی تبدیل شده است.

خانه تاریخی یزدان پناه

قدمت این بنا به دوره ی قاجاریه برمی گردد و  در در محله ی باغ پنبه شهر قم قرار گرفته است. این خانه یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی در ایران است اما به دلیل اطلاع رسانی کم تعداد بسیار زیادی از گردشگران و حتی مردم قم از وجود این خانه خبر ندارند.

خانه‌های تاریخی زند و حاج قلی خان

این دو خانه تاریخی امروزه به موزه مردم‌شناسی قم تبدیل شده اند و فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید مردم در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

غار وشنوه

نوروز در قم؛ از دریاچه نمک حوض سلطان تا کوه خضر نبی +تصاویر و شناسه مسیرها

غار وشنوه در نزدیکی روستای وشنوه و در فاصله ۶۰ کیلومتری از قم قرار گرفته است. در نزدیکی این غار نیز زیارتگاه امامزاده هادی وجود دارد که از دوره صفویه باقی مانده است. غار وشنوه دارای منابع آبی است و این آب از شکاف کوه سرازیر می شود و به صورت چشمه فوران می کند . اطراف غار به دلیل ییلاقی بودن، مکان مناسبی برای پیک نیک یک روزه است. توجه کنید برای بازدید از این غار و ماجراجویی در آن باید تجهیزات کافی به همراه داشته باشید.

سد کبار

نوروز در قم؛ از دریاچه نمک حوض سلطان تا کوه خضر نبی +تصاویر و شناسه مسیرها

این سد با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله در دشت کبار قرار دارد و به عنوان قدیمی‌ترین سد قوسی دنیا که هنوز هم پا برجا است شهرت یافته است. در نزدیکی این سد ، نزدیک به جاده قم_کاشان و در نزدیکی مزارع زنبورک کاروانسرای پاسنگان نیز قرار گرفته است.

مناطق ییلاقی

منطقه پلنگ دره ، منطقه ییلاقی خلجستان، دره قاهان، دره سلیمان، روستای فردو، منطقه پلنگ دره و روستای طینوج از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای این استان است که اگر به دنبال یک استراحت کوتاه در یک مکان نسبتا سرسبز و خوش آب و هوا هستید، انتخاب های خوبی پیش روی شماست.

ره آورد و غذاهای محلی

قالی ابریشمی، سوهان، حلوا، انگشتر، انجیر، انار و کلم موسوم به قنبید به‌عنوان ره ‌آوردهای شهر قم شناخته می‌شوند؛ همچنین ماش‌ماشک، آش آلو و عدس، آبگوشت قُمنَبیت، ماشاب و کوفته قم نیز از غذاهای محلی این استان به شمار می روند.

پیشنهاد

مدرسه غیاثیه، باغ گنبد سبز، خانه حاجی خان، خانه روح‌الله خمینی، خانه زند، موزه آستانه مقدسه، موزه هنرهای سنتی قم،  بیت النور، تیمچه ی بزرگ بازار قم، حمام تاریخی حاج عسگرخان، برج‌های کارخانه ریس باف، تپه ی باستانی قلی درویش، قلعه ی جمکران و درخت سرو پانصد ساله ی جمکران از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر قم هستند، که پیشنهاد می کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان معرفی شده اند و با کلیک بر روی شناسه مسیرهای قم می توانید آن را دانلود کنید.
انتهای پیام/

نوروز در قم

برچسب ها: قم ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
آب شرب الیگودرزو دارن میبرن قم درحالیکه مناطقی ک قم رود داره عبور میکنه درحال خشک شدنن
ملت الیگودرز راضی نیست از این کار