سفارت روسیه خواستار توقف اتهام‌زنی آمریکا به این کشور درخصوص مسأله اسکریپال شد

سفارت روسیه در آمریکا از مقامات واشنگتن خواست تا مدارک ادعایی خود مبنی بر اقدامات غیرقانونی مسکو در زمینه مسمومیت سرگئی اسکریپال را ارائه دهند.

سفارت روسیه خواستار توقف اتهام‌زنی به این کشور از سوی آمریکا شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در آمریکا از مقامات واشنگتن خواست تا مدارک ادعایی خود مبنی بر اقدامات غیرقانونی مسکو در زمینه مسمومیت سرگئی اسکریپال، افسر سابق اطلاعاتی روسیه و جاسوس انگلیس، را ارائه دهند.

در بیانیه سفارت روسیه آمده است: ما به طور جدی از واشنگتن می‌خواهیم تا مدارکی مبنی بر اقدامات غیر قانونی روسیه را همانطور که مدعی هستند به ما ارائه دهند. در ادامه این بیانیه آمده است: اگر چنین مدارکی وجود خارجی دارند، به سرعت قابل ارائه هستند در غیر اینصورت ارائه ندادن چنین مدارکی حاکی از نبود آنهاست و در نتیجه واشنگتن را ملزم به عذرخواهی از مسکو می‌کند. این شیوه‌ای است که تمام افراد شریف آن را دنبال می‌کنند.

همچنین سفارت روسیه نسبت به قضاوت‌های فاقد صلاحیت هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز تعجب کرد. پیش از این نائورت مدعی شده بود که روسیه مسئول مسمومیت جاسوس روس در انگلیس است.

سفارت روسیه در ادامه افزود: لازم به یادآوری است که هر نوع لفاظی در گفتگو با روسیه تاثیر عکس خواهد داشت. همچنین این سفارت بر لزوم ارائه توضیحات برای شماری از حقایق و مسائل مرتبط با مسمومیت جاسوس روس در انگلیس تاکید کرد.

در ادامه بیان شد: تمامی تلاش‌های ما برای دستیابی به توضیحات بیشتر در این باره از طرف همتایان انگلیسی خود تاکنون بی فایده بوده است. در حال حاضر، طرف انگلیسی از ارائه مدارک مبنی بر اتهامات کاملا غیر قانونی به روسیه درباره مسمومیت اسکریپال خودداری می‌کند و بدون ارائه هیچ مدرک مستندی، تمام تلاش خود را در متقاعد کردن متحدانش برای حمایت از لندن به کار گرفته است.

سفارت روسیه اعلام کرد تردید نداریم که همه به حقیقت موضوع پی می‌برند، در فضای تشنجی که غرب را در برگرفته است آنها مجبورند ضعف موضع همیشگی خود را، که ناشی از روس هراسی است، با رفتارهای تهاجمی بپوشانند.

اظهارنظرات مقامات آمریکایی سوالات بسیاری درباره نقض کنوانسیون وین و کنوانسیون ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط انگلیس را با توجه به قضیه اسکریپال و انگیزه مقامات انگلیس برای اتهام‌زدن به روسیه مطرح می‌کند.

همچنین در این بیانیه از واشنگتن خواسته شد تا دست از شرور نشان دادن روسیه بردارد. در این بیانیه آمده است: دست از تهدید روسیه و دیپلمات‌های روسیه بردارید. اخراج برخی سیاستمداران باعث ادامه فشارها خواهد بود. وقت آن رسیده است تا از اتهام‌زنی به ما دست بردارید.

سرگئی اسکریپال 66 ساله، افسر اطلاعات نظامی سابق روسیه و یولیا، دختر 33 ساله او در چهارم ماه مارس در حالی که بیهوش بودند در بیرون از مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شدند. پلیس بعدها اعلام کرد که این دو توسط گاز عامل مخرب سیستم عصبی مسموم شده‌اند.

پس از انتقال اسکریپال و دخترش به بیمارستان شرایط جسمانی آنها وخیم اعلام شد. از آن زمان تاکنون اطلاعات کم و مبهمی درباره وضعیت این دو نفر ارائه شده است. مقامات انگلیس بلافاصله روسیه را درباره مسمومیت اسکریپال متهم کردند اما تاکنون از ارائه نمونه مربوط به عامل عصب یا هر نوع مدرکی خودداری کرده‌اند.

مقامات روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور کاملا اتهامات وارده درباره گازعامل عصب را رد کرده‌ و اعلام کردند روسیه تمام ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی مسئول خلع سلاح شیمیایی نابود کرده است.

به دنبال این اتفاق، انگلیس 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد. مسکو نیز در واکنش به این اقدام لندن دستور بستن کنسولگری انگلیس در سنت پترزبورگ را صادر کرد.

انتهای پیام/

واکنش سفارت روسیه به اتهامات مطرح شده علیه مسکو درخصوص مسمومیت اسکریپال

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار