معاونت علمی در آبان ۹۶؛

از تصویب معافیت مالیاتی برای خودرو‌های برقی تا حمایت از شرکت‌های فناور و استارت آپ‌ها

معاونت علمی در سال گذشته برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از جوانان و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان داشت.

به گزارش  خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالی که گذشت به دستاورد‌های بسیار زیادی دست یافت و برای ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری برنامه‌های متعددی را تدوین کرد؛ در این بسته خبری به بررسی فعالیت و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از جوانان و کمک به شرکت‌های دانش بنیان می‌پردازیم.

بی‌اعتمادی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان؛ ضامن بیاورید

  به نظر می‎‌رسد شرکت‌های دانش بنیان با مشکل بزرگی درگیر هستند از سویی معاونت علمی که مدام صحبت از تسهیلات می‌کند، صندوق نوآوری و شکوفایی را تنها نهاد پاسخگو به این شرکت‌ها می‌داند و از سوی دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی هم یکی از موارد مهم و اساسی را تضمین می‌داند و قویا بر این نکته تاکید دارد که اگر شرکتها تضمین ندهند وامی به آنها تعلق نخواهد گرفت؛ حال سوال اینجاست شرکتی که توسط چند جوان نخبه تشکیل شده چگونه می‌تواند تضمین مناسبت صندوق نوآوری و شکوفایی را تامین کند؟

امضای قرارداد همکاری ایران و آلمان در حوزه انرژی

 نخستین کمیته انرژی ایران و آلمان با همکاری ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در دو روز برگزار شد تا دو کشور راه‌های همکاری در این حوزه را بررسی کنند. صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، بهینه سازی انرژی، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر مهمترین محور‌های گفتگوی هئیت‌های ایرانی و آلمانی در این کمیته بود

ساخت بازی‌هایی مرتبط با فناوری زیستی در اولویت است

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه ستاد با آموزش و پرورش، محتوای کتب درسی به نحوی تغییر خواهد کرد که زین پس به جای زیست شناس، زیست فناور در مدارس تربیت خواهد شد. برای جلب دانش آموزان نیازمند راه‌های به روز و جذاب بودیم به همین دلیل به سراغ ساخت بازی‌های رایانه‌ای رفتیم تا از طریق این بازی‌ها مفاهیم زیست فناوری را به دانش آموزان آموزش دهیم.

معافیت مالیاتی برای خودرو‌های برقی تصویب شد

  معافیت خودرو‌های برقی - بنزینی، موتورسیکلت و خودرو‌های الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی به رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران، مدیرکل مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران، مدیر کل امور مالیاتی مودیان بزرگ و مدیران امور مالیاتی استان‌ها ابلاغ شد.

منتخبان جشنواره دریا مسیر پیشرفت مشخص شدند

در اختتامیه سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت از برگزیدگان بخش‌های مختلف همچون شناوری‌های سطحی و زیرسطحی دانش‌آموزی، جکت نفتی سازه ماکارونی، شناور‌های هوشمند و ایده بازار در ٢ بخش دانش‌آموزی و دانشجویی تقدیر شد.

برگزاری پاویون ملی با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری

 با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی برای حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان پاویون ملی در عرصه‌های بین‌المللی و معرفی دستاورد‌ها و توانمندی‌های کشور برپا می‌شود.

حمایت وزارت صنعت از شرکت‌های فناور

 سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشست مشترک با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها حوزه جدیدی در ارائه خدمات ایجاد کرده اند، اظهار کرد: با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حوزه توزیع کالا می توانند اتفاق‌های خوبی را رقم بزنند و به پلت فرمی برای تنظیم بازار تبدیل شوند.

 حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در راستای موفقیت بیشتر

 ستاری در بخش بعدی به حمایت از شتابدهنده‌های حوزه دیجیتال اشاره کرد و گفت: هر چه قدر شتابدهنده‌های کسب و کار بیشتر توسعه پیدا کنند موفق‌تر هستیم. در معاونت علمی نیز ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز بحث توسعه محتوای دیجیتال را در برنامه خود دارد. در این زمینه باید شتاب دهنده‌های کسب و کار در حوزه تولید محتوا حمایت شوند، شتاب دهنده‌هایی که هر یک ده‌ها یا صد‌ها شرکت در آن‌ها قرار دارد و از آنجا که دولت به تنهایی نمی‌تواند با هزاران استارتاپ کار کند این شتاب دهنده‌ها می‌توانند این سیستم را در کشور توسعه دهند.

شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند

 رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با اشاره به این موضوع که به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه مخصوص ثبت‌نام و سوابق کاری و علمی و پژوهشی خود را اعلام کنند

صاحبکار با اشاره به اینکه افراد بر مبنای شیوه نامه بنیاد ملی نخبگان انتخاب و به ستاد کل نیرو‌های مسلح معرفی می‌شوند اعلام کرد: از ۷۸۰ مورد تقاضا برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، با ۵۰۴ تقاضا موافقت شده است. این افراد پس از گذراندن دوران آموزش نظامی، باید یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز بخش‌های دفاعی و دولتی را انجام دهند و پس از انجام موفق آن، کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کنند.

امضای تفاهم نامه میان ستاد فناوری اطلاعات دانشکده علمی کاربردی

 به‌منظور تحقق سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری و تحقق اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست و دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات ایران بسته شد.

بررسی تاثیرات شرایط محیطی بر کلیه فعالیت‌های ساحلی و دریایی

 تاثیرات شرایط محیطی بر کلیه فعالیت‌های ساحلی و دریایی سبب می‌شود، تا شناخت شرایط محیطی از طریق اندازه‌گیری‌های میدانی، بررسی‌های تحلیلی و تئوریک و همچنین مدل‌سازی‌های فیزیکی و شبیه‌سازی‌های عددی رایانه‌ای موردتوجه قرار گیرد. ازاین‌رو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، پیرو تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور تاثیرات شرایط محیطی بر کلیه فعالیت‌های ساحلی و دریایی را بررسی کرد.

مرکز تحقیقات سلول‌های خورشیدی سیلیکونی راه اندازی می‌شود

 در راستای تکامل فرآیند‌های مختلف تولید سلول خورشیدی و ارتقای سطح دانش فنی تولید این سلول‌ها در کشور، ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی پیشنهاد تکمیل پروژه نیمه تمامی در دانشگاه تهران را مطرح کرد تا این پروژه با عنوان "ایجاد مرکز تحقیقات سلول‌های خورشیدی سیلیکونی" در دانشگاه تهران و با مشارکتشرکت‌های دانش بنیان پیگیری شود.

بومی سازی نیازمندی‌های طرح کلان بالگرد صبا ۲۴۸ و سورنا

 ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی نشستی با حضور معاون طراحی پن‌ها و مدیر پروژه بالگرد ملی صبا ۲۴۸ و حضور مدیران بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه هوایی و هوانوردی برگزار کرد تا در این جلسه نیازمندی‌های داخلی برای تأمین قطعات ساخت دو بالگرد «سورنا» و «صبا ۲۴۸» را با شرکت‌های دانش‌بنیان در میان بگذارد و از کمک این شرکت‌ها بهره‌مند شود.

صدور مجوز اسکان شرکت‌های دانش بنیان در مراکز مسکونی

محمد صاحبکار، رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با اشاره به امکان استقرار شرکت‌های دانش بنیان در محدوده مسکونی شهر تهران گفت: بر اساس تفاهم نامه معاونت علمی ریاست جمهوری با شهرداری تهران، شرکت‌های دانش بنیان فعال در شهر تهران می‌توانند در صورت کسب شرایط لازم، دفاتر خود را در اماکن مجاز مسکونی مستقر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.