پکن پیشنهاد ترامپ برای وضع ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بیشتر علیه چین را محکوم کرد

سخنگوی وزارت تجارت چین در واکنش به تازه‌ترین پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا گفت کشورش از شرکت در جنگ تجاری هراسی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فایننشال تایمز، پکن تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره وضع تعرفه‌های گمرکی بیشتر به ارزش 100 میلیارد دلار بر واردات کالاها از چین را محکوم کرد. کارشناسان چینی به آمریکا هشدار داده اند در مناقشه متقابل دو کشور که بازارهای جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است، واشنگتن در عرصه سیاسی بیشتر بازنده خواهد بود.

روز جمعه، یک سخنگوی وزارت تجارت چین گفت کشورش آماده است «اقدامات متقابل جامعی» را در مناقشه تجاری با آمریکا اتخاذ کند. وی افزود: «چین به دنبال جنگ تجاری نیست؛ اما از شرکت در آن نیز ترسی نداریم.»

پس از آنکه چین و آمریکا در روزهای گذشته بر سر وضع تعرفه‌های گمرکی برای کالاهای وارداتی از یکدیگر به مشاجره پرداختند، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به دفتر نمایندگان تجاری آمریکا فرمان داد «تا مناسب بودن وضع تعرفه‌های گمرکی بیشتر به ارزش 100 میلیارد دلار را مورد بررسی قرار دهند و در صورت تایید، کالاهایی را که این تعرفه‌ها می‌تواند به آن‌ها تعلق گیرد شناسایی کنند.»

همچنین، روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین روز جمعه این پیشنهاد ترامپ را به شدت محکوم کرد و آن را «مضحک» خواند. گلوبال تایمز در سرمقاله خود نوشت: «این تهدید تازه، نشان دهنده تکبر ریشه‌دار برخی از مقامات آمریکایی در قبال چین است.»

روز سه‌شنبه، واشنگتن پیشنهاد وضع 50 میلیارد دلار تعرفه گمرکی برای واردات کالاهای چینی را مطرح و ادعا کرد هدف از آن، اعمال فشار بر چین به منظور حل و فصل مسئله سرقت معنوی از آمریکا و اجبار انتقال فناوری از شرکت‌های آمریکایی به چین بوده است. تنها ساعاتی پس از انتشار این اخبار، چین در پاسخ به این اقدام، اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی مشابهی را بر واردات دانه‌های سویا، هواپیما، خودرو و مواد شیمیایی از آمریکا وضع خواهد کرد.

تحلیلگران چینی اعلام کرده اند افزایش تعرفه‌های مالیاتی برای دونالد ترامپ نسبت به حزب کمونیست چین، پیامدهای سیاسی دشوارتری خواهد داشت. یک تحلیلگر مسائل مالی در این‌باره گفت: «گروه‌های فعال در بخش صنعتی آمریکا نظرات مختلفی درباره وضع این تعرفه‌ها دارند که می‌تواند بر سیاست مالی آن‌ها نیز تاثیر بگذارد.» وی افزود: «اما در چین، همه در حمایت از تصمیمات دولت متحد هستند.»

انتهای پیام/

شدت یافتن تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین

برچسب ها: اقتصاد جهان ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
آمريكا تا جنگ جهاني سوم رو را نندازه آروم نميگيره
آخرین اخبار