آیت الله مکارم شیرازی:

برخی به نام طب اسلامی سوءاستفاده می‌کنند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: عده‌اى از طب اسلامى براى منافع خود سوءاستفاده کرده و مشکلاتى براى جهان اسلام فراهم کرده‌اند که وظیفه ما این است از آن جلوگیرى کنیم.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله مکارم شیرازی  در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم گفت: چند روز قبل در دیدار با وزیر بهداشت مطلب لازمی درباره طب اسلامی گفتم که مطابق معمول از سوی بعضی تحریف شده بود و سبب سوء تفاهم گردید.

وی افزود:حقیقت این است که ما مجموعه‌ای درباره تمام دردها و درمان‌ها و داروها به نام طب اسلامی نداریم. البته اشاره هایی در قرآن مجید و اشاره های بیشتری در روایت های اسلامی به مسائل مربوط به پیشگیری از بیماری‌ها و درمان‌ها شده که بسیار قابل استفاده است ولی نمی توان آن را به صورت یک علم با تمام جزییاتش مطرح کرد.

آیت الله مکارم ادامه داد: قبلا در جمعی اعلام کردیم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. البته در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی شود، طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد، دستوراتی وجود دارد که اگر منابع معتبر باشد می توان عمل کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: از سوى دیگر عده‌اى از این نام (طب اسلامى) براى منافع خود سودجویى کرده و مشکلاتى براى جهان اسلام فراهم کرده‌اند که وظیفه ما این است از آن جلوگیرى کنیم، البته طبی به نام طب سنتى داریم که مجموعه کاملى از پیشگیرى‌ها، دردها و درمان‌هاست، مثل آنچه در قانون بوعلى سینا که در هشت جلد به چاپ رسیده است دیده مى‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: البته طبی به نام طب سنتی داریم که مجموعه کاملی از پیشگیری‌ها، دردها و درمان‌هاست، مثل آنچه در قانون بوعلی سینا که در هشت جلد به چاپ رسیده است دیده می‌شود.

وی تصریح کرد:چنین طبی که حاصل هزاران سال تجربیات بشر است را نمی‌توان انکار کرد و هنوز بسیاری از مطالب آن راهگشاست، منتهی اگر کسانی می‌خواهند با این طب بیماران را درمان کنند باید دوره ببیند نه این که هر عطّاری با یک مشت داروهای گیاهی، مغازه خود را مطب قرار دهد و به درمان بیماران بپردازد که این کاری خطرناک است.

وی با بیان این که نمی توان به صورت کامل طب سنتی را انکار کرد، افروده بود: نمی توان گفت که فکر بشر در طول چندین هزار سال همه غلط بوده و تنها در سال های اخیر طب تازه متولد شده است. اما این که هر کسی بدون علم و تجربه مطب راه اندازی کند قابل قبول نیست.

انتهای پیام /ح

عده ای از نام طب اسلامی برای خود سودجویی می کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
طب اسلامی خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
سلام این همه از این شاخه به اون شاخه پریدن لازم نیست یه عمر دنبال این بودیم که دنباله رو قرآن ، پیامبر و ائمه باشیم حالا به جای این که از این گنج که سال ها پنهان بود برای سرافرازیمون بهره ببریم نشستیم با یه مشت حرف های توهین آمیز از خودمون دور میکنیم
آخرین اخبار