سیف در صحن علنی مجلس:

دلار 4200 تومانی همه نیاز‌های منطقی کشور را رفع می‌کند/نرخ سکه باید تعدیل شود/افزایش قیمت دلار در «تلگرام» صورت می‌گرفت

دلار 4200 تومانی همه نیاز‌های منطقی کشور را رفع می‌کند/ لیست همه صرافی‌های غیر مجاز را به نیروی انتظامی دادیم/نرخ سکه باید تعدیل شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با قاطعیت می‌گویم که با دلار 4200 تومانی همه نیاز‌های منطقی کشور رفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه( 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل افرایش قیمت نرخ ارز در روزهای اخیر، اظهار کرد: دستاوردهای اقتصادی زیادی از قبیل ثبات بازار، روند کاهنده تورم که اکنون دو سال است در دامنه تک رقمی باقی مانده است.

رئیس بانک مرکزی افزود: رشد اقتصادی که در دو سال اخیر وضعیت مثبتی را داشته است و مسئله‌ای که عامل نگرانی است یکی حجم بالای نقدینگی بوده که تا این لحظه اثر آن در بازارها کنترل شده است.

سیف تصریح کرد: مسئله‌ای که می‌تواند در نرخ ارز موثر واقع شود عوامل غیر بنیادین بوده و آن انتظارات و عدم اطمینان نسبت به آینده است، متأسفانه در این رابطه به طرق مختلف به آن دامن زده‌ایم، البته دشمنان نیز بیکار ننشسته‌اند و با التهاب‌آفرینی‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند که در اقتصاد کشور عدم تعادل به وجود بیاورند.

وی بیان کرد: عامل انتظارات در شرایط بازار بسیار موثر است، در سال 92 و در جریان انتخابات ریاست جمهوری نرخ ارز حدود 3800 تومان بود، اما به محض آنکه نتیجه انتخابات اعلام شد، در حالیکه هنوز دولت جدید تشکیل نشده بود، ظرف دو سه ماه قیمت‌ها روند نزولی پیدا کردند و در مردادماه نرخ دلار به 3000 تومان رسید.

رئیس بانک مرکزی تأکید کرد: بدیهی است که در آن زمان هیچ اقدام خاصی در اقتصاد صورت نگرفته بود و تنها امید و انتظاری مثبت باعث شد که روندی طبیعی در اقتصاد کشور پدید آید.

سیف خاطرنشان کرد: عوامل منفی که باعث بروز انتظارات منفی می‌شوند نیز می‌توانند در بازار التهاب ایجاد کنند و دشمنان ما نیز از این حقیقت باخبرند و تلاش می‌کنند از هر فرصتی برای التهاب‌آفرینی در اقتصاد کشور ما استفاده کنند.

وی یادآور شد: اگر دشمن دست به چنین اقدامی بزند ما تعجب نمی‌کنیم، اما تقاضا می‌کنم در داخل کشور روش‌هایی را در پیش بگیریم که التهابات مصنوعی ایجاد نشود.

رئیس بانک مرکزی گفت: در هر کشوری با هر میزان از اقتدار و ذخایر اگر انتظاری منفی به وجود بیاید، بحث انتقال سرمایه و نگرانی نسبت به آینده پدید آید به هیچ وجه نمی‌توان کنترل اوضاع را در دست گرفته و در برابر این شرایط مقاومت کرد.

سیف افزود: تقاضا می‌کنم که در کنترل شرایط به ما کمک کنید، چرا که همگی در یک کشتی نشسته‌ایم. ما در شرایط عادی قرار نداریم و دشمنان سعی دارند که توطئه‌های خود را ادامه دهند.

رئیس بانک مرکزی افزود: تصمیم گرفته‌ایم که تمامی امکانات در خدمت نیازهای واقعی کشور قرار بگیرد و در یک فضای شفاف و افقی روشن بانک مرکزی به تمامی مسائل اشراف داشته باشد تا بتوانند در زمینه تصمیم‌گیری مانور بدهد.

سیف بیان کرد: سامانه‌ای ایجاد خواهد شد که در آن تمام ارزهای ورودی کشور حاصل از نفتی و غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی در آن ثبت خواهد شد، همچنین تمامی مصارف ارزی کشور در این سامانه پاسخ خواهد داد.

وی گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که خوشبختانه کشور در وضعیت تعادل بسر می‌برد و التهاب‌آفرینی‌های کاذبی که دشمنان ما در فضای مجازی پدید آورده‌اند، نباید باعث نگرانی باشد. البته ما به آنان اجازه دادهایم که بدون انضباط در این فضا ایجاد تشویش کنند.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: اتفاقاتی که در بین‌التعطیلین و در فروردین‌ اتفاق افتاد، این دیدگاه را ثابت می‌کند. در سال‌های گذشته در تعطیلات عید و تا 15 فروردین‌ماه هیچ تحرکی در بازار ارز وجود نداشت و اتفاقاتی که رخ داد تنها در فضاهای تلگرامی و شبکه‌های مجازی بود و افزایش قیمت دلار در «تلگرام» صورت میگرفت و معامله اصلی صورت نمی‌گرفت.

سیف اظهار کرد: ما به دلیل پیش‌بینی که از وضعیت این روزها داشتیم، تیمی بسیج و آماده تدارک دیده بودیم که از روز پنجم در بازار به عرضه ارز می‌پرداختند و این در حالیست که ما در سال‌های گذشته چنین کاری را انجام نمی ‌دادیم.

وی تصریح کرد: نباید اجازه بدهیم در اقتصاد کشور حجم عظیمی که هزینه واردات و مواد اولیه می‌شود تحت تأثیر علامت‌های اشتباه اقتصادی قرار بگیرد، در سال گذشته بسته‌ای را اجرا کردیم که بخشی از آن تصمیمات کارشناسان و اقتصاددانان و خالی از ایران بود و تنها موردی که برخی نسبت به آن معترض بودند، در رابطه با مبحث سپرده‌گیری بود.

رئیس بانک مرکزی تأکید کرد: به ما گفتند که باید برای بازارها ایجاد جاذبه کنید و بنده پرسیدم که دقیقا برای کدام بازارها و گفتند که به عنوان مثال بازار سپرده به این معنا که نرخ سپرده را بالا ببریم که من این مسئله را به مصلحت اقتصاد کشور نمی‌بینم.

سیف ادامه داد: ما در سال 93 نیز نگران رشد نقدینگی بودیم و بانک مرکزی اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرد و اگر به خاطر داشته باشید ما در آن زمان نرخ را به 23 درصد رساندیم؛ در این فضا ما باید تسلط خود را بر شرایط ارزی کشور محرز کرده و تحت سیطره بگیریم که بتوانیم به تناسب با شرایطی که پیش می‌آید، محدودیت‌هایی را پدید آورده و عکس‌العمل نشان دهیم.

رئیس بانک مرکزی افزود: ما تمام توان خود را بکار گرفته‌ایم تا تسلط و ثبات را در بازار ایجاد کنیم و مسلما نیاز به حمایت مجلس داریم و باید در کشور یک صدا باشیم که بتوانیم آرامش را به بازار باز گردانیم.

سیف خاطرنشان کرد: دشمن درصدد است تا کوچکترین ایراد را یافته و آن را بزرگ کند تا بتواند التهاب‌آفرینی کند، اما ما باید در مقابل آرامش را به اقتصاد کشور بازگردانیم.

رئیس بانک مرکزی گفت: اکنون در منابع و مصارف ارزی کشور تعادل وجود دارد و این آمار را بانک مرکزی اعلام می‌کند که از میزان ورودی و خروجی ارزی کشور باخبر است؛ لذا نباید در این فضا نرخ ارز چنین نوساناتی را تجربه کند.

سیف خاطرنشان کرد: جای پای توطئه‌های کشورهای اطراف مانند امارات، عربستان در این بی‌ثباتی دیده می‌شود، چرا که در دوبی هر روز علیه اقتصاد ما تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و ما باید آرامش خود را حفظ کرده و به دشمنان اجازه ندهیم که به این نوسانات دل ببندند.

وی افزود: قرار نیست که 4هزار و 200 تومان نرخ دلار ثابت بماند، بنا بر این است که متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند و حتی ممکن است در طول سال 5 الی 6 درصد نیز نوسان داشته باشد که هیچ اشکالی ندارد چرا که در تمامی دنیا این اتفاقات می‌افتد.

سیف تصریح کرد: ما باید برای نوع تثبیت ارز برای ورود کالاهای اساسی اولویت گذاری کنیم و متناسب با توان تولید ارز در کشور ممکن است سایر را نیز قرار دهیم.

رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد:‌ اگر وضعیت ارزی کشور مطلوب باشد، می‌توانیم نیازهای بخش سایر را نیز تأمین کنیم؛ اگرچه هیچ کشوری در هیچ بازاری سایر را که شامل اقلام خاصی بوده تأمین نمی‌کند.

وی ادامه داد: بخشی از التهابات بازار ارز به دلیل انتقال سرمایه است، چرا باید اجازه بدهیم که ثروت ملی بدون حساب و کتاب از کشور خارج شود و بعد نگران فشار تقاضا باشیم، لذا باید این مسئله را کنترل کنیم و البته مدل جدیدی که طراحی کرده‌ایم این امکان را به ما می‌دهد.

سیف تأکید کرد: چرا باید اجازه دهیم در بازار ارز التهاب آفرینی ایجاد شود بدون آن که مقصدش را بدانیم اکنون بازار ارز حساب و کتاب پیدا کرده است و خواهش می کنم که از ما حمایت کنید تا از این مسئله نتیجه مثبت بگیریم.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد:‌ اکنون نرخ ارز 4هزار و 200 تومان است و بقیه قیمت‌ها بازار قاچاق است، نرخ مبادله‌ای و سامانه سنا بر پایه 4 هزار و 200 تومان است و این نرخ می‌تواند تمامی نیازهای منطقی کشور را تأمین کند.

وی بیان کرد: ما لیستی از صرافی‌های غیرمجاز را به نیروی انتظامی داده‌ایم تا آنها را تعطیل کنند البته صرافی‌های مجاز بسیاری وجود دارند.

سیف افزود: علی رغم گشایش‌های ایجاد شده در روابط بانکی بین المللی پس از برجام کماکان ارتباطات بانکی کشور نرمال نیست، هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد به عنوان مثال در زمان‌هایی که بانک به مشکل می‌خورد صرافی‌ها به کمک می‌آیند.

رئیس بانک مرکزی گفت:‌ ممکن است در رابطه با نیازی که آن را تأمین می‌کنیم برای انجام پرداخت کانال بانکی وجود نداشته باشد و مجبور باشیم که از کانال صرافی‌ها استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم کسی که متقاضی مجوز صرافی است را منع کنیم البته برخی به دلیل آن که شرایط و ضوابط سخت ما را نتوانسته‌اند کسب کنند مجوزشان باطل شد.

وی اذعان کرد:‌ نرخی که بانک به سپرده‌گذار ارزی می‌دهد مقداری به آن اضافه می‌کنیم تا برای بانک صرفه داشته باشد تا انگیزه برای جمع آوری منابع ارزی انجام شود.

سیف افزود: در خانوارها حجم زیادی از منابع ارزی وجود دارد و متری وجود ندارد که این رقم را اندازه بگیرد، لذا ما این اقدام را انجام دادیم که این ارزها جذب سیستم بانکی شود.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: مبنای ارزش گذاری‌های ما از امروز 4 هزار و 200 تومان است، سکه تحت تأثیر دو قیمت قرار دارد که یکی قیمت دلار بوده و دیگری انس بین المللی است، البته برخی وقت‌ها در قیمت سکه حبابی وجود دارد، در بهمن که شروع به حراج سکه کردیم حباب سکه را از بین بردیم.

وی بیان کرد:‌ در جلسه که با مقام معظم رهبری داشتم از ایشان خواستم تا یورو جایگزین دلار شود چرا که این ارز اکنون نقشی در مبادلات تجاری خارجی ما ندارد و قرار است که ارز گزارشگری بانک مرکزی یورو باشد لذا در حال انجام مقدمات آن هستیم.

سیف افزود: در سه ماهه سوم فشار تقاضا وجود دارد که این امر به دلیل پایان سال میلادی بوده و مطابق سه ماهه چهارم این نرخ روند نزولی پیدا می‌کرد، البته ما در سه ماهه سوم که این روند را مشاهده کردیم با تزریق منابع شرایط را متعادل کردیم و فکر می‌کردیم که از دی به بعد روند نزولی حاصل خواهد شد، اما التهابات بین المللی و محدودیت‌هایی که در تأمین اسکناس داشتیم مانع از این امر شد.

رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: به دلیل عدم استفاده مسافران خارج از کشور از کارتهای بین المللی باید برای آ‌نها اسکناس کش فراهم کنیم و به دلیل آن که از این امر عاجز ماندید این مسئله نیز به مشکلات ما افزود.

وی بیان کرد:‌ بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی‌های ما در سه ماهه آخر سال عملیاتی شود، تشدید التهابات بود، دشمن ما تلاش می‌کند که از هر فرصتی استفاده کند اما این مدلی که در حال طراحی است به ما ابزار لازم را می‌دهد تا بتوانیم به موقع در برابر التهاب آفرینی‌ها مقاومت کنیم و اوضاع را در دست بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
آقای جهانگیری عزیز قیمت دلار رو بیارید پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
یعنی دلار گرون میشه یا ارزون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
همه چی مربوط میشه به تلگرام فکر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
باید با دلالان برخورد جدی شود
Germany
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
دلار را بالا بردند آنقدر قیمت بالا رفت تا راضی به قیمت 4200 تومان بشیم مثل قیمت اجناس
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۲۲:۲۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
اين خانم يا اقاى ناشناس حرفش خيلي خيلي درست هست ولى كجاست گوش شنوا و انتقاد پذير
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
مرگ بر گرونی
آخرین اخبار