شرق استان کرمان پیشتاز در صلح وسازش

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت : شهرستان‌های نرماشیر، ریگان و فهرج به ترتیب با ۹۴ درصد،۹۳ درصد و ۸۴ درصد بیشترین درصد صلح وسازش را در پرونده های قضایی به خود اختصاص داده اند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان در جمع اعضاء ودبیران شورا‌های حل اختلاف شهر کرمان گفت: شورای حل اختلاف ایجاد شده است تا بین عدالت قضائی و عدالت سازشی یک تعامل مثبت و سازنده برقرار کند.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان بیان کرد:شورا‌های حل اختلاف استان کرمان در سال ۱۳۹۶ مجموعا تعداد ۴۲ هزار و ۳۴ فقره از پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند و از سوی دیگر، تعداد پرونده‌های قابل صلح و سازش استان در این سال معادل ۹۹ هزار و ۷۶۷ فقره بوده است. بدین ترتیب نسبت پرونده‌های صلح و سازش به پرونده‌های قابل صلح معادل ۴۲ درصد بوده است.

موحد بیان کرد:یکی از مبتلائات جوامع بشری و انسانی دعاوی و اختلافات و جرائم می‌باشند جوامع شامل نظام حاکمیتی، سیاسی و قضائی و هم درون جامعه وهم نهاد‌های مدنی از خانواده گرفته تا ایل و قبیله و تبار در مقابل نابهنجاری‌ها واکنش نشان می‌دهند

وی ادامه داد: در مقابل ناهنجاری‌ها دو نوع واکنش وجود دارد یک واکنش رسمی شامل عدالت قضائی که نظام قضائی رسمی هر کشوری و در هر حاکمیتی به این نوع دعاوی و اختلافات می‌پردازد و در مقابل آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و نوع دوم واکنش ازدرون جامعه شکل می‌گیرد و منجر می‌شود که بسیاری از اختلافات و دعاوی و حتی بسیاری از جرائم به سیستم رسمی منتقل نگردد و در درون جامعه حل و فصل شود.

وی افزود:هنوز اعتقاد این است که بخش اعظمی از دعاوی و اختلافات توسط نهاد‌های اجتماعی حل و فصل می‌شود خیلی از اختلافات خانوادگی نه به شورای حل اختلاف می‌رسند و نه به سیستم قضائی که اصطاحاً به آن عدالت سازشی گفته می‌شود.

موحد در تعریف عدالت قضائی و سازشی گفت:عدالت قضائی کاری است که نظام قضائی کشور انجام می‌دهد وعدالت سازشی آن است که در درون جامعه اتفاق می‌افتد و از طریق صلح و سازش و مذاکره اختلافات حل و فصل می‌شود.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان بیان کرد:اگر دو نظام عدالت قضائی و سازشی با یکدیگر تعامل مثبت نداشته باشند جامعه نمی‌تواند روی خوشی داشته باشد و این دو باید با هم ارتباط داشته باشند.

موحد با تاکید بر اینکه عدالت سازشی برای جامعه سودمندتر، هزینه آن کمتر و دنیا نیز آن را قبول کرده است، تصریح کرد:در نظام قضائی اسلامی و همچنین بسیاری از علما و مراجع عالی قدر اتکاءشان به این حرف است که در نظام قضائی اول صلح و سازش بعد مراجعه به دستگاه قضاء و صدور حکم مطرح است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه امروز شورای حل اختلاف جایگاه مستحکم قانونی خودش را پیدا کرده است، افزود: شورای حل اختلاف ایجاد شده است تا بین عدالت قضائی و عدالت سازشی یک تعامل مثبت و سازنده برقرار کند و از توان و ظرفیت‌های نهاد‌های مردمی برای حل و فصل اختلافات نهایت استفاده را نماید.

وی گفت:امروز کشور درگیر تراکم غیرقابل تصور از پروند‌ها و اختلافات و مراجعات به دستگاه قضائی است و هر چه دستگاه قضائی توسعه و گسترش پیدا کند نمی‌تواند پاسخگوی مطلوب این حجم سنگین مراجعات باشد و نسخه شفا بخش این قضیه اتکا به فرهنگ، اداب، رسوم، فرهنگ مذهبی تعالیم دینی در امر صلح وسازش و همچنین سنن و آداب فرهنگ غنی ایرانی می‌باشد که می‌تواند خیلی از مسائل را حل کند.

موحد بر نهادینه شدن فرهنگ صلح، سازش، مروت و مدارا در جامعه تاکید کرد وگفت: برگرشت به عدالت سازشی و صلح و سازش که جزء تعالیم دینی ماست ضرورت دارد.

وی افزود:شهرستان‌های نرماشیر، ریگان و فهرج به ترتیب با ۹۴ درصد،۹۳ درصد و ۸۴ درصد بیشترین درصد صلح وسازش را به خود اختصاص داده اند و در مقابل شهرستان‌های شهربابک، رفسنجان و کرمان به ترتیب با ۱۸ درصد،۲۳ درصد و ۲۵ درصد کمترین میزان صلح وسازش را داشته اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد:آمار‌ها نشان می‌دهد مناطقی که هنوز با نظام سنتی جوامع اداره می‌شود سازش ۹۴ درصد است و هرچه به سمت مراکز پرجمعیت می‌آیم می‌بینیم این درصد کم می‌شود.

وی گفت:بنا به نظر دانشمندان و جرم شناسان حل و فصل و اختلافات باید خمیر مایه آن فرهنگ عمومی و اداب و سنن مردم باشد و دستگاه قضائی خیلی مداخله نکنیم، چون بعضی از مداخلات به جای اینکه کمک کند خراب می‌کند و آسیب می‌زند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان عنوان کرد:برای بهبود وضعیت اعضا و دبیران شورای‌های حل اختلاف گام‌هایی برداشته شده است، اما باید تلاش شود به وضعیتی برسیم متفاوت از وضع موجود و تلقی ما از این مسائل تلقی احقاق حق است.

موحد گفت:مسئولان دستگاه قضائی استان کرمان وظیفه شرعی و سازمانی خود می‌دانند پیگر مسائل و مشکلات اعضاء و به ویژه دبیران شورای حل اختلاف باشیم، زیرا این عزیزان همه تلاش و توانشان و بهترین سنین عمرشان را گذاشته اند تا خدمت کنند.

انتهای پیام/ی

عدالت سازشی برای جامعه سودمندتر وهزینه آن کمتر است

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار