افزایش 54 درصدی وزن کالاهای صادراتی استان اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از افزایش 54 درصدی وزن کالاهای صادراتی استان اردبیل خبر داد.

سیدحامد عاملی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اظهار داشت: در سال گذشته براساس آمارهای دریافتی از گمرکات، مجموع صادرات تجاری و چمدانی استان اردبیل از نظر ارزش در حدود 77 میلیون دلار بوده که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال 95 رشد 36 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که وزن کالاهای صادراتی استان در این مدت حدود 123 هزار تن بوده که این رقم در مقایسه با وزن کالاهای صادراتی سال قبل چیزی در حدود 54 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان می‌توان به سیب‌زمینی، مصنوعات پلاستیکی، پروپیلن، لاستیک، سایر کالاهای صنعتی و توپ ورزشی و از عمده‌ترین کشورهای مقصد صادراتی به آذربایجان، افغانستان، عراق، ترکمنستان، گرجستان و برخی کشورهای دیگر اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به افزایش میزان صادرات استان اردبیل بیان کرد: تولید صادرات محور و توجه به برندسازی کالاهای تولید داخل از راهکارهای مهم برای تحقق شعار حمایت از کالاهای ایرانی است و حمایت از کالاهای ایرانی علاوه بر مشکل اقتصاد و تولید، به رفع معضل اشتغال در کشور نیز کمک می‌کند و این کار نیاز به عزم جدی دارد.

عاملی تصریح کرد: برای حمایت از کالای ایرانی از سوی مصرف کنندگان داخلی نیاز به فرهنگسازی داریم و در این میان می‌طلبد تا تولیدکنندگان داخلی با ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل و با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، مصرف کنندگان را نسبت به خرید کالای داخلی ترغیب کنند.

وی برگزاری جلسات کارگروه توسعه صادرات و کمیته پایش تجارت خارجی استان، برگزاری مراسم روز ملی صادرات و تجلیل از 9 صادر کننده برگزیده استانی و برگزاری سمینارهای تخصصی و آموزشی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، نظارت و همکاری در برگزاری 34 عنوان نمایشگاه داخلی در بخش‌های استانی، ملی و بین‌المللی و برخی اقدامات را از اهم فعالیت‌های انجام شده در سال 96 در حوزه تجارت خارجی عنوان کرد.

عاملی با اشاره به واردات کالا تصریح کرد: در سال گذشته مقدار واردات استان از نظر ارزش برابر با 8.25 میلیون دلار و از نظر حجم در حدود 8.12 هزار تن بوده است که این ارقام به نسبت سال قبل از نظر ارزش 38 درصد رشد و از نظر حجم یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: از مهمترین کالاهای وارد شده در طی این مدت می‌توان به ماشین‌آلات خط تولید، اجزا و قطعات ماشین‌آلات، انواع کاغذ، مواد شیمیایی و غیره اشاره کرد و مهمترین کشورهای واردکننده نیز ترکیه ، ایتالیا ، آذربایجان و آلمان هستند.

انتهای پیام/ح

افزایش میزان صادرات استان اردبیل

 

برچسب ها: صادرات ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار