کارشناس سیاست خارجی گفت: کشور های غربی می‌دانند که اگر بر ضد کشور ایران اقدام کنند، منافع اسرائیل در منطقه متضرر می‌شود.

کشورهای غربی می‌دانند که با هر روشی بر ضد ایران اقدام کنند، امنیت اسرائیل به خطر خواهد افتادحسن متفکر کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به درخواست میلیاردی ترامپ از عربستان و امارات و حضور یک ارتش عربی در مناطق بوکمال و الحسکه، اظهار نظر کرد: با توجه به سیاست های رئیس جمهور آمریکا و همچنین اسناد ملی امنیت این کشور، غربی ها برای سه هدف اصلی در این منطقه مستقر شدند، در ابتدا برای حفاظت از امنیت اسرائیل، دوم مقابله با انقلاب اسلامی ایران و سومین علت، بهره گیری از شرایط ژئو اکونومیک منطقه (مباحث اقتصادی ،نفت،گاز).

کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: با توجه به آماری که ترامپ در خصوص هزینه‌کرد آمریکا در منطقه اعلام کرد، این کشور به دنبال آن است که بگوید هزینه کرده ایم، اما هیچ سودی از این مناطق نبرده‌ایم؛ بنابراین تمام هزینه های متقبل شده را باید کشورهای جهان اسلام از جمله کشور های عربی پرداخت کنند، در نتیجه این مبلغ را تا حد امکان افزایش داده تا در آینده بتواند بگوید که باید به آمریکا مبلغ زیادی پرداخت کنند.

وی افزود: علت بزرگ کردن این آمار مالی توسط آمریکا، گرفتن پول از کشورهایی همچون عربستان، امارات، کویت و اردن است؛ همچنین سیاست های ناپخته عربستان که در منطقه اعمال می شود در راستای اشتراک سازی مخالفت های آل‌سعود با ایران می باشد.

متفکر تصریح کرد: کشورهای غربی در اسناد امنیت ملی خود آورده اند که اگر خواهان ماندن در منطقه هستیم، باید بین ایران و کشورهای عرب منطقه تعارض ایجاد کنیم. محور عربستان با توجه به عدم فهم استراتژیک رهبران جدید خود، در راستای اهداف آمریکا عمل می کند. قطعا اگر عربستان پول زیادی را در اختیار آمریکا بگذارد، با توجه به اینکه ترامپ یک رئیس جمهور تاجرمآب است هر آنچه که عربستان بگوید وی هم انجام خواهد داد.

کارشناس مسائل سیاست خارجه اظهار کرد: آمریکا اعلام کرده که ما به دنبال مبارزه همه جانبه و ترکیبی هستیم و به یک جنگ منطقه ای نیازمندیم. اگر عربستان و کشورهای منطقه پول زیادی در اختیار ترامپ قرار دهند، وی می تواند از پس تمام سناریوهای مد نظر مرتجعین در منطقه بر بیاید. 

متفکر با اشاره به حمایت نیروهای مستشاری ایران در دو منطقه بوکمال و الحسکه از مردم سوریه به درخواست دولت این کشور در پاسخ به حضور ارتش نظامی متجاوز در این مناطق گفت: آمریکا از ابتدا نیز با داعش مخالف نبود و خود با کمک کشورهای مصر، اردن و اسرائیل، داعش را به وجود آورد، اما داعشی که از قدرت ضعیفی برخوردار باشد تا نتواند در آینده بر علیه آمریکا اقدام کند. 

وی افزود: با به وجود آمدن داعشِ قوی تر از تصور کشورهای سازنده، آمریکا مجبور به حمایت از داعش شد، زیرا اعتقاد دارد که منافعش در خطر است. کشورهای غربی این موضوع را به خوبی می دانند که اگر با هر روشی بر ضد کشور ایران اقدام کنند، امنیت اسرائیل هم به خطر خواهد افتاد و منافع اسرائیل در منطقه متضرر می‌شود، به همین دلیل بعید است که در این مناطق فعالیت نظامی علیه ایران صورت بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار