۳۴ دشت خراسان در وضعیتی بحرانی

مدیر روابط عمومی ناحیه آب خراسان رضوی گفت: حجم آب مخازن سد‌های خراسان رضوی کاهش یافته و از ۳۷ دشت خراسان ۳۴ دشت بحرانی وممنوعه است.

۳۴ دشت خراسان در وضعیتی بحرانی

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، کاظم جم مدیر روابط عمومی ناحیه آب خراسان رضوی در اداره ابیاری گناباد در جمع خبرنگاران افزود: کل بارندگی سال زراعی جاری تا کنون ۹۴ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد و نسبت به دوره آماری ۴۵ درصد کاهش دارد.

 

وی گفت: میزان کل حجم سده‌های خراسان یک میلیاردو ۵۵۰ میلیون متر معکب می‌باشد که متاسفانه ۷۷ درصد این میزان خالی است.

مدیر روابط عمومی ناحیه آب خراسان رضوی افزود: ۱۶ هزار و ۵۱۳ حلقه چاه کشاورزی و صنعتی با تخلیه سالانه بیش از ۴ میلیارد متر مکعب در سطح استان وجود دارد و از این تعداد ۶ هزار ۶۶۷ مورد غیر مجازند که سال گذشته ۲۱۰۰ مورد مسدود شده و بنا داریم این روند ادامه داشته باشد.

جم گفت: به منظور کاهش حجم برداشت اب مصرفی در چاه‌های کشاورزی تا کنون ۱۰۰ درصد چاه‌های کشاوری به کنتور حجمی هوشمند مجهز شده و بنا داریم سایر چاه‌های صنعتی را نیز به کنتور هوشمند مجهز کنیم.

وی با انتقاد به نگاه تک واحدی به آب افزود: تا زمانی که بخشی نگری باشد راه به جایی نخواهیم برد و باید همه دستگاه‌ها نسبت به آب حساسیت و اهتمام لازم داشته باشند.

مدیر روابط عمومی ناحیه آب خراسان رضوی گفت: باید با تغییر الگوی کشت و تغییر روش‌های ابیاری از میزان برداشت اب از سفره‌های اب زیر زمینی بکاهییم.

جم افزود: راه اندازی بازار اب و واقعی کردن قیمت ان از موارد موثر در کاهش میزان برداشت آب است و باید شیو‌های جرائم متخلفین اب نیز تغییر کند، زیرا اکنون این جرائم جوابگو و بازدارنده نیست.

ریس اداره ابیاری گناباد در این جلسه گفت: در شهرستان گناباد و بجستان ۷۲۳ حلقه چاه کشاورزی و صنعتی وجود دارد که از این تعدا سالانه ۱۹۶ میلیون متر معکب آّ ب. برداشت می‌شود.

احمد تمامگر افزود: میزان برداشت اب با نصب کنتور‌های هوشمند حجمی کاهش پیدا کرده است و ۱۰۰ درصد چاه‌های کشاورزی شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شده و امسال چاه‌های صنعتی نیز به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.

وی گفت: به خاطر نصب این کنتور‌ها افت سطح اب بطور چشمگیری کاهش یافته بطوریکه در دشت گناباد قبل از نصب کنتور میزان افت ۱۳ سانتیمتر سالانه بوده و بعد از نصب کنتور به ۵ سانت کاهش یافته است.

ریس اداره ابیاری گناباد افزود: خوشبختانه در شهرستان چاه غیر مجاز نداریم و از این بابت شهرستان گناباد در سطح استان نمونه می‌باشد؛ و مهمترین مشکل چاه‌های کشاورزی پیشروی اب‌های شور است و متاسفانه کیفیت اب کاهش یافته و هم اکنون بسیاری از مزارع پسته و پنبه شهرستان به خاطر بی کیفیتی اب با کاهش مواجه است.

تمامگر گفت: تصرف بستر برخی از رودخانه‌ها از دیگر مشکلات است و متاسفانه برخی افراد با ایجاد بند سار‌های غیر استاندارد در بالا دست قنوات می‌خواهند باعث تغذیه سفر‌های زیرزمینی قنات شوند که این امر می‌تواند در صورت باران‌های سیل اسا با عث تخریب اراضی و خسارت شود.

وی افزود: تا کنون ۴۰ مورد از این بند سار‌ها که عمدتا در منطقه نجم اباد بوده شناسایی و سال گذشته ۱۵ رودخانه لایروبی و ۱۶ هکتار اراضی تصرف شده در بستر رودخانه بازگشایی شده است.

ریس اداره ابیاری گناباد گفت: ۶۰ درصد قنوات شهرستان هوا بین می‌باشد و:اجرای طرح ابخیز داری سیاه کوه که مطالعات ان چندین سال است به پایان رسیده ضروری است و در صورت عملی شدن این طرح میزان زیادی اب به سفره‌های زیر زمینی تزریق شده و باعث ابدهی قنوات خواهد شد.

تمامگر افزود: بارندگی سال زراعی جاری در شهرستان گناباد ۸۶ میلیمتراست که این میزان نسبت به دوره اماری ۴۵ درصد کاهش دارد.
 
انتهای پیام//م. ن

کاهش حجم آب سد‌های خراسان رضوی

برچسب ها: کشاورزان ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار