فاکس‌نیوز: مخالفت ترامپ با برجام فرصت توافق با کره شمالی را از بین خواهد برد

پایگاه اینترنتی شبکه فاکس‌نیوز در مطلبی به خروج احتمالی دولت واشنگتن از برجام و پیامد‌های منفی آن بر مذاکرات آمریکا و کره شمالی پرداخت.

3به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه فاکس نیوز در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ روز سه شنبه بار دیگر با انتقاد شدید از توافق هسته ای ایران، این توافق را «مضحک و احمقانه» خواند. اتخاذ چنین مواضعی بی شک هرگونه فرصتی را برای دستیابی به توافق با کره شمالی از بین خواهد برد.

در این مطلب آمده است: ترامپ و مکرون همچنین در نشست خبری مشترک خود در کاخ سفید خواستار ایجاد یک توافق هسته ای جدید با ایران شدند. ترامپ 12 مه تصمیم خود را درخصوص اینکه آیا آمریکا در برجام باقی خواهد ماند یا خیر، اعلام خواهد کرد. اما فروپاشی توافق هسته ای ایران چه اثراتی بر مذاکرات آمریکا با کره شمالی خواهد داشت؟

فاکس نیوز در ادامه نوشت: اگر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ را فردی غیرقابل اعتماد ببیند که توافق هسته ای ایران را زیر پا گذاشته است، به طور منطقی نتیجه خواهد گرفت که در توافق هسته ای میان کره شمالی و آمریکا نیز به ترامپ نمی توان اعتماد کرد.

احتمال دارد ترامپ و کیم جونگ اون در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن با یکدیگر دیدار کنند. همچنین رهبر کره شمالی قصد دارد اواخر هفته جاری با رئیس جمهور کره جنوبی دیدار و گفتگو کند.

توافق هسته ای ایران، قراردادی میان تهران، واشنگتن، اتحادیه اروپا و 5 کشور قدرتمند جهان است که به موجب آن با اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا متعهد شدند تمامی تحریم های بین المللی علیه این کشور را لغو کنند. این توافق در سال 2015 و در دوران ریاست جمهوری اوباما منعقد شد. علی رغم پایبندی کامل ایران به تعهداتش در قبال برجام، ترامپ پس از ورود به کاخ سفید خواستار فروپاشی این توافق شد.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر ترامپ بدون ارائه شواهدی در این خصوص که ایران برجام را نقض کرده است از توافق هسته ای خارج شود، این پیام را به کیم جونگ اون خواهد داد که رئیس جمهور آمریکا همین کار را با کره شمالی نیز انجام خواهد داد.

حتی در بهترین حالت نیز بعید به نظر می رسد کیم جونگ اون بر سر برنامه های هسته ای خود که سال ها به آن افتخار کرده است، با ترامپ وارد معامله شود. وی به خوبی می داند دست کشیدن از برنامه های هسته ای خود یا کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای اش منجر به آسیب پذیری کشورش در مقابل حملات احتمالی خواهد شد. رسانه دولتی کره شمالی پس از انجام یکی از آزمایش های هسته ای اینطور اعلام کرد: «رژیم قذافی در لیبی پس از اینکه از برنامه های هسته ای خود دست کشید و با دست خود برنامه های هسته ای خود را تعطیل کرد، در معرض سقوط و فروپاشی قرار گرفت.»

در ادامه این مطلب آمده است: خروج ترامپ از برجام آشکارا این امر را نشان خواهد داد که اعتماد به آمریکا نتیجه ای در بر نخواهد داشت. احتمالا کیم جونگ اون به درستی این نکته را درخواهد یافت و هرگز به توافق با آمریکا تن در نخواهد داد. رهبر کره شمالی نهایتاً راضی به شرکت در نشست مشترک با ترامپ خواهد شد؛ اما هیچ گاه حاضر نخواهد شد برنامه هسته ای خود را فدای توافقی کند که ترامپ هر گاه دلش خواست و به ضررش بود آن را پاره خواهد کرد.

در انتهای این مطلب آمده است: حتی اکنون نیز رویکرد خصمانه ترامپ در قبال ایران و اظهارات جنگ طلبانه اش، قدرت چانه زنی وی را در مذاکره با کره شمالی کاهش داده است. ترامپ تنها با حفظ برجام خواهد توانست این پیام را به کره شمالی منتقل کند که توافق با آمریکا پایدار و قابل اعتماد خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش فاکس‌نیوز از تاثیر خروج احتمالی ترامپ از برجام بر مذاکرات کره شمالی با واشنگتن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار