گاردین گزارش داد؛

سوء برداشت آمریکا از بیانیه کره شمالی درخصوص تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی آن

بر اساس گزارش‌ها، به نظر می‌رسد آمریکا از بیانیه کره شمالی درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای این کشور دچار سوء برداشت شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،گاردین در مطلبی نوشت: به نظر می رسد تعبیر آمریکا و کره شمالی از «خلع سلاح هسته ای» تفاوت بسیاری با یکدیگر داشته باشد.

در این مطلب آمده است اوایل هفته جاری دونالد ترامپ سرخوش از اعلام خبر تعلیق آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی از سوی رهبر این کشور، با ذوق زدگی تمام این اقدام را یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای خود خواند. وی در یک پیام توییتری در واکنش به این خبر نوشت: «ما چیزی از دست ندادیم و آنها با خلع سلاح هسته ای و تعطیلی یک سایت هسته ای و انجام ندادن آزمایش های بیشتر موافقت کردند!»

متیس نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «در حال حاضر، دلایل زیادی برای خوش بین بودن به نتیجه مذاکرات وجود دارد.»

گاردین در ادامه افزود: با این حال، به نظر می رسد تعبیر و برداشت آمریکا و کره شمالی از این مساله بسیار متفاوت از یکدیگر باشد. روز جمعه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در گزارشی به حزب حاکم این کشور اعلام کرد به این دلیل که کشورش مراحل برنامه هسته ای بازدارنده خود را تا حد قابل قبولی تکمیل کرده است، آزمایش های هسته ای و موشکی را متوقف می کند. وی اظهار کرد انجام چنین آزمایش هایی دیگر ضرورتی ندارد و مراحل توسعه تسلیحات هسته ای به روشی علمی و بر اساس یک توالی منظم انجام شده است.

کیم جونگ اون همچنین اظهار کرد زرادخانه کره شمالی تضمینی برای نسل های آینده این کشور و شمشیری با ارزش و قدرتمند برای دفاع از صلح است. همین امر نشان می دهد کره شمالی هیچ گاه به خلع سلاح هسته ای به آن معنا که مدنظر کاخ سفید است، تن در نخواهد داد.

یکی از اندیشمندان دانشکده حقوق دانشگاه ییل آمریکا در این خصوص اظهار کرد: «شما شاهد هستید که یک بیانیه یک جانبه و از موضع قدرت (از سوی کره شمالی) صادر شده است.

پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات بین الملل «میدل بری» نیز اظهار کرد: «برای کره شمالی، خلع سلاح هسته ای یک فرایند یک سویه نیست. آنها خلع سلاح را در سطح جهانی و از سوی همه کشورها در نظر می گیرند. در واقع خلع سلاحی که کره شمالی از آن صحبت می کند آن چیزی نیست که کاخ سفید می پندارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات آمریکایی از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید ترامپ، پیشتر اعلام کردند واشنگتن در نشست احتمالی ترامپ و کیم جونگ اون خواستار خلع سلاح کامل و فوری کره شمالی خواهد شد. با این حال، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه از پاسخ به این سوال که دولت آمریکا چه تعبیری از «خلع سلاح» دارد، طفره رفت و گفت: «تمام جزئیات در نشست ترامپ و کیم جونگ اون بحث خواهد شد.»

نشست احتمالی ترامپ و کیم جونگ اون در اوایل ژوئن یا کمی زودتر برگزار خواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند رهبر کره شمالی به راحتی می تواند ترامپ را به دام بیندازد. با این حال، کاخ سفید اعلام کرده است تا زمان خلع سلاح کامل پیونگ یانگ فشارهای اقتصادی بر این کشور ادامه خواهد داشت؛ اما باید در نظر گرفت سیاست اعمال فشار حداکثری بر پیونگ یانگ بدون حمایت سئول و پکن قابل اجرا نخواهد بود.

دولت ترامپ تمایل دارد مذاکره با کره شمالی را یک پیروزی دیپلماتیک برای خود قلمداد کند؛ اما واشنگتن از مذاکره با پیونگ یانگ بسیار کمتر از آنچه انتظار داشته است، به دست خواهد آورد.

انتهای پیام/

گزارش گاردین  از تعبیر متفاوت آمریکا و کره شمالی از تعلیق برنامه هسته‌ای این کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار