فایننشال‌تایمز: بی‌ثباتی ترامپ، واشنگتن را گیج کرده است

پایگاه اینترنتی فایننشال‌تایمز در گزارشی به تغییر پی در پی مواضع رئیس‌جمهور آمریکا و تاثیر آن بر سیاست‌های واشنگتن پرداخت.

فایننشال تایمز: بی ثباتی دونالد ترامپ واشنگتن را گیج کرده استبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با تغییر مواضع خود و اتخاذ یک موضع برای مدت کوتاهی و باز رها کردند آن باعث گیج شدن واشنگتن شده است. گاهی اوقات مواضع و سیاست‌های او تحت تاثیر یک دوست قدیمی یا یک دوست جدید تغییر می‌کند. گاهی اوقات هم این مواضع بدون هیچ دلیلی رها می‌شوند.

فایننشال تایمز  در ادامه افزود: ترامپ فقط به چند وعده انتخاباتی پایبند مانده است. این وعده‌ها شامل ساخت دیوار مرزی مکزیک، انتقال سفارت آمریکا به قدس، ممنوعیت سفر به آمریکا و استفاده از «کریسمس مبارک» می‌شوند. به نظر می‌رسد رئیس جمهور در روز‌های اخیر نظرش را درباره شراکت ترنس-پسیفیک، درگیری آمریکا در سوریه و استراتژی دولت در خصوص سوریه تغییر داده است. او گاهی اوقات یک موضع را تغییر می‌دهد و کمی بعد به همان موضع بر می‌گردد.

ترامپ پیشتر گفته بود شراکت ترانس-پسیفیک (تی تی پی) از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی هم بدتر است و حامی سرسخت خروج از آن بود. او در نخستین روز کاری خود در کاخ سفید تی تی پی خارج شد. اما در ماه آوریل بار دیگر نظرش را به طور موقتی تغییر داد و از مشاورانش خواست امکان پیوستن دوباره به این قرارداد را بررسی کنند. اما کمتر از یک هفته بعد دوباره ترامپ از تی تی پی انتقاد کرد و در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «من این توافق را برای آمریکا دوست ندارم».

ترامپ اوایل ماه جاری اعلام کرد آماده خروج از سوریه است، اما دوباره پس از انتشار خبر حمله شیمیایی احتمالی دولت سوریه به دوما در امور این کشور درگیر شد و به آنجا حمله کرد.

ترامپ و دولتش در خصوص روسیه هم یک سیاست زیگزاگی را در پیش گرفته اند. یکبار تحریم‌های تنبیهی برای مسکو در نظر می‌گیرند، اما کمی بعد آن را بر می‌دارند.

در برخی موارد هم دیده می‌شود که اعضای دولت او درباره سیاست هایش مطمئن نیستند. برای مثال «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، بیانیه‌ای درباره تحریم‌های روسیه منتشر کرد، اما کمی بعد از آن عقب نشینی کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: در موارد دیگر نیز به نظر می‌رسد ترامپ با خودش درگیر است. از رویکردش در قبال چین گرفته تا رفتارش با مهاجران جوانی که «رویاپردازان» نامیده می‌شوند همیشه در حال تغییر هستند.

با اینکه منتقدان ترامپ این بی‌ثباتی و تزلزل را یک ویژگی منفی می‌دانند، او این مورد را یک حسن تلقی می‌کند. شاید این ویژگی در تجارت به درد بخورد، اما مشکل این است که ترامپ آن را به سیاست هم تعمیم داده است. حال که نشست او با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، نزدیک است این گزینه را که ممکن است هر لحظه این نشست را لغو کند هنوز هم مطرح است. ترامپ هفته گذشته گفت: «اگر جلسه‌ای باشد که فکر کنم بی نتیجه است در آن شرکت نمی‌کنم. اگر در جلسه باشم و باز هم فکر کنم بی نتیجه است، آن را ترک می‌کنم».

در ادامه این مطلب آمده است: برخی از دموکرات‌ها این راهبرد را ساده لوحانه توصیف کرده اند و استدلالشان این است که رئیس جمهور نمی‌داند وارد چه روندی می‌شود. اما آن‌ها هم گاهی تلاش کرده اند از این انعطاف ترامپ به نفع خودشان استفاده کنند. برای مثال سال گذشته آن‌ها مخفیانه برای بالا بردن سقف بدهی و تصویب یک بسته امدادی پس از وقوع توفان هاروی با ترامپ توافق کردند.

حتی برخی از قانونگذاران دموکرات در نشست‌های خصوصی خود بر این باورند که باز هم امکان دارد چنین توافق‌هایی را با ترامپ به نتیجه برسانند. با اینکه ترامپ با بلیط جمهوری خواهان وارد کاخ سفید شد، پیشتر عضو ثبت‌نام شده دموکرات‌ها بود.

یکی از قانونگذاران دموکرات گفت: اگر حزب دموکرات بتواند اکثریت مجلس نمایندگان را در انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر به دست آورد ممکن است رئیس جمهور به سمت آن‌ها متمایل شود.

انتهای پیام/

گزارش فایننشال تایمز از تغییر پی در پی مواضع ترامپ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار