وقتی روانشناسی مغازه‌‌دارها شما را وادار به خرید کالا‌های بی ارزش می‌کند

گاهی اوقات بهره‌گیری فروشندگان از علم روانشناسی، شما را به خرید کالایی گران‌قیمت اما بدون مصرف وادار می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نور پردازی کم و رنگ‌های تیره در تزئین دکوراسیون داخلی برخی مغازه و فروشگاه‌ها می‌تواند سبب ایجاد احساس خودخواهی درافراد و خرید اقلام غیر ضروری حتی با قیمت بالا شود.

افراد زمانی که به همراه اعضای خانواده، دوستان، همکاران اداری و همسرخود به خرید می‌روند رویکردی متفاوت در زمینه انتخاب و خرید کالا پیدا می‌کنند.

تزئین دکور داخل مغازه و فروشگاه ها، نورپردازی، مبلمان و حتی موسیقی که درفضا پخش می‌شود همگی از جمله قوانین بازاریابی و موثر در انتخاب کالا به وسیله مشتریان است.

وقتی روانشناسی مغازه‌‌دارها شما را وادار به خرید کالا‌های بی ارزش می‌کند


مشتریان وقتی درفضایی با نور تاریک و ترکیب رنگ سرد قرار می‌گیرند تمایل بیشتری به خرید کالا پیدا می‌کنند و حتی حاضرند قیمت‌های کلان بابت کالای مورد نظرخود صرف کنند.

به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولید کننده کفش، کیف و البسه در نورپردازی فروشگاه و شعبه‌های خود از رنگ‌های تیره و سرد استفاده می‌کنند.

این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه نایانگ (Nanyang Technological University) کشور سنگاپور دریک پژوهش دانشگاهی با محققان دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) آمریکا به دست آمده است.

میزان روشنایی زیاد درمغازه سبب احساس علاقه به کالا و دقت درجزئیات آن می‌شود و فرد با دقت بیشتری کالا با قیمت مورد نظرخود را خریداری می‌کند.


اما درنور کم فرد دچاراحساس خودخواهی و تمایل به خرید کالا‌های گرانقیمت و حتی غیرضروری می‌شود.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی برروی ۱۸۰ داوطلب در دو گروه به دست آورده اند که کالا‌های انتخابی خود را در دو حالت با طیف رنگی سرد و گرم خریداری کرده اند.

محققان درپژوهش‌های خود دریافتند عوامل مختلفی ازجمله تبلیغات و بازاریابی درانتخاب کالا به وسیله مشتریان موثراست ، اما درکنار تمامی این موارد از نورپردازی و اثر گذاری آن بر تصمیم گیری مغز نباید غافل شد.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار