اوحدی مطرح کرد؛

برگزاری فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه/نا هماهنگی مجموعه ها از آسیب‌های حوزه فرهنگ است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: یکی از آسیب‌های ما در حوزه فرهنگ نا هماهنگی مجموعه فرهنگی است و ما هم باید در معرکه فرهنگی با انسجام فعالیت کنیم.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: سازمان فرهنگی هنری یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ فرهنگی شهر تهران و بزرگترین ظرفیت فرهنگی کشور است که در یک مجموعه متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه این سازمان تعداد ۳۵ فرهنگسرا داردکه  فعالیت‌های مختلفی در آن انجام می شود، ادامه داد: ۳۷۲ کتابخانه با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب، باغ موزه‌ها، خانه موزه‌هایی مانند خانه موزه شهید مطهری و بسیاری از مفاخر و مشاهیر از جمله مکان های گردشگری است.

اوحدی بابیان اینکه مجموعه‌های دیگر نیز با فضای آموزشی و کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های متنوع در اختیار شهروندان است، ادامه داد:حدود ۷۰ خانه فرهنگ با مشارکت مردم مدیریت می‌شود.

وی با بیان  اینکه تلاش می کنیم که ظرفیت را افزایش دهیم، گفت: کار فرهنگ برای مردم انجام می‌شود و باید رفتار دوسویه داشته باشد. ما به دنبال جذب مخاطب و در عین حال مشارکت مخاطب در فعالیت‌های فرهنگی هستیم. ۷۵ درصد جمعیت کشور جمعیت فعال هستند و به همین نسبت تهران هم این جمعیت را دارد.

اوحدی با اشاره به قرارگیری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امسال سال کارآمدی نظام و بلوغ و شکوفایی و خلاقیت نظام است و از آن طرف دشمن هم تمام تلاش خود را در حوزه نفوذ فرهنگی به خدمت گرفته تا بگوید سال ناکارآمدی است از این رو امسال برنامه‌های بسیار متنوعی برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و نیمه شعبان در نظر گرفتیم.

وی با معرفی شماره تلفن گویای ۱۸۳۷ به عنوان سامانه ۲۴ ساعته دریافت نظرات و پیشنهادات شهروندان درخصوص برنامه‌های متنوع نیمه شعبان توضیح داد: برنامه‌ها در چارچوب چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «منتظران باران» است که باران ظهور حضرت حجت دل‌های همه عالم بشریت در شرایطی که ظلم بیداد می‌کند را حیات تازه‌ای ببخشد.

اوحدی با بیان اینکه برنامه دیگر «کودکان منتظر» است که همدردی با کودکان مظلوم یمن و سوریه است، ادامه داد: این جشنواره را در فرهنگ‌سرای خاوران خواهیم داشت که پیشانی بندهای کودکان منتظر- کودکان یمن و کودکان سوریه را هم در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم همدردی خود را با کودکان مظلوم فلسطین، یمن و سوریه داشته باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری «سروهای منتظر» را از برنامه‌های دیگر دانست و افزود: در این برنامه میزبان خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم در منظقه ۸ و فرهنگ‌سرای گلستان هستیم. منتظران که همه چیز را در طبق اخلاص گذاشتند تا از ارزش‌های امام منتظر دفاع کنند.

اوحدی گفت:تمامی برنامه‌ها با همراهی رسانه ملی خواهد بود. خوشبختانه در این دوره یک آشتی خوب را با رسانه ملی داریم. برنامه «به وقت عاشقی» با بیش از ۳۰-۴۰ هزار جمعیت در میدان آیینی امام حسین (ع) برگزار خواهد شد که نقش رسانه ملی در پوشش آن جدی است.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری بالقوه و بالذات یک ظرفیت فرهنگی دارد، ادامه داد: کار فاخری با عنوان شرح آدینه که تمام آن توسط مجموعه سازمان فرهنگی هنری به انجام رسیده با صدای محمد معتمدی و شعر حسین اسرافیلی آماده پخش است و رونمایی خواهد شد. همچنین یک پویش در فضای مجازی با دو عنوان من هم منتظرم و شهر در انتظار توست در نظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد:در فرهنگ‌سرای اندیشه نیز جشنواره شعر و قصیده بی انتها را خواهیم داشت که شبکه ۴ برنامه را ضبط و تولید می‌کند. کتاب مشتاقی و مهجوری به مناسبت نیمه شعبان و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از چهل شاعر آیینی و انقلابی در این ایام رونمایی می‌شود. رونمایی از کتاب مهدی طحانی با تقریظ رهبری از برنامه‌های دیگری است که در سالروز شهادت استاد مطهری رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد:برنامه «منتظران باران» به مدت سه شب در فرهنگ‌سرای بهمن با همراهی رسانه ملی برگزار می‌شود.

اوحدی با دعوت از شهروندان در این برنامه‌ها بیان کرد: امیدواریم امسال در این ایام باقی مانده با بخشودگی گناه وارد ماه رمضان شویم. امسال برگزاری نمایشگاه کتاب که یکی رخداد بین‌المللی است نیز با نیمه شعبان همزمان شده است البته شهرداری تهران یک همت جدی را به کار بسته و از بهمن ماه جلسه‌های کمیته‌های تخصصی با حضور وزارت ارشاد تشکیل شده است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد:امکانات کامل حمل و نقل را سازمان حمل و نقل شهرداری بسیج کرده است. ناوگان تاکسیرانی هم به طور جدی در خدمت است از این رو تقاضا داریم کسی با خودروی شخصی به نمایشگاه نیاید.

اوحدی:میزبان 100 میهمان از 53 کشور هستیم

وی با بیان اینکه امسال از ۵۳ کشور بیش از ۱۰۰ میهمان داریم، ادامه داد: دو کشور صربستان و تونس نیز به عنوان میهمان ویژه هستند. 

اوحدی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های ما در حوزه فرهنگ نا هماهنگی مجموعه فرهنگی است، ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما در معرکه فرهنگی قرار گرفتیم. بیش از ۳۰۰ کانال به زبان فارسی علیه جمهوری اسلامی بسیج شدند. ما هم باید در این معرکه فرهنگی باورمان شود و با انسجام فعالیت کنیم.

وی به برپایی فرهنگ‌سرای کتاب در فضای نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: فرهنگ‌سرای کتاب در یک فضای ۱۵۰۰ متری برگزار می‌شود. هر شب ۸ تا ۱۰ هنرمند مورد نظر مردم در فرهنگ‌سرای کتاب برای مردم کتاب می‌خوانند. در نمایشگاه کتاب برای روشندلان ۱۲۰ عنوان کتاب خط بریل و دیجیتال تدارک دیده‌ایم که در فرهنگ‌سرای کتاب می‌توانند به صورت رایگان عضو شوند و از این کتاب‌ها بهره ببرند. حتی اگر نتوانستند حضور داشته باشند، تمهیداتی فراهم کردیم که کتاب را رایگان در اختیارشان قرار دهیم.

اوحدی درباره مشکلات مربوط به بودجه توضیح داد: موضوع بودجه یکی از گلایه‌مندی‌ها و کمبودهاست. در سال ۹۷ رویکردی ایجاد کردیم که مدیریت فرهنگی هنری هر منطقه مفاخر، هنرمندان، ادبای هر منطقه را شناسایی کند و از حضور ایشان بهره بگیرد. فرهنگ‌سراها محل خانوادگی رجوع مردم است.

وی با بیان اینکه پردیس خاوران بزرگترین پردیس تئاتر کشور در اختیار سازمان فرهنگی هنری است، ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی شهرداری بودجه بهره برداری از این ظرفیت عظیم را در خدمت تئاتر کشور داشته باشیم.

اوحدی گفت:باغ کتاب تهران نیز با ۱۱۰ هزار متر مربع به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه کتاب دنیاست که با تکنولوژی‌های روز دنیا به ویژه برای آموزش آماده خدمت‌رسانی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار