پاسخی به کارگردان پرحاشیه ایرانی؛

آقای پناهی! الیور استون، کارگردان سفارشی‌ساز آمریکا خائن است یا دی پالما؟

از جعفر پناهی باید پرسید چرا باید الیور استون در کشورش خائن شناخته شود؟ او بزرگترین خدمت را به تاریخ آمریکا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روز گذشته جعفر پناهی، کارگردان پر حاشیه چند هفته اخیر سینما، با توجه به صحبت‌های الیور استون، کارگردان مطرح آمریکایی (که به دعوت دبیرخانه سی و ششمین جشنواره جهانی فجر در ایران حضور یافته بود)، طی یاداشتی در صفحه شخصی خود نوشت:

«همين دو ماه پيش بود كه بعد از صحبت‌های ليلا حاتمى در جشنواره برلين، كيهان و فارس او را وطن فروش و خائن ناميدند، موجى از مخالفان را عليه او به راه انداختند تا عنوان كنند چرا حاتمی مقابل خارجی‌ها چنین سخنانی گفته است.»

پناهی در ادامه نوشته خود صحبت‌هایی از این کارگردان آمریکایی را به عنوان شاهد مثالی برای نوشته خود می‌آورد و سوالی را مطرح می‌کند آیا الیور استون با این همه نقد تند به سیاستمداران کشورش در مقابل خارجی ها، در کشورش خائن قلمداد می‌شود؟

چرا باید الیور استون در کشورش خائن شناخته شود؟

با اینکه صحبت از چگونگی و چیستی آزادی بیان در نظام آمریکا فرصتی بیش از این چند خط می خواهد و بحث درباره کیفیت مخالف خوانی در سینمای آمریکا، -حتی خود الیور استون- بسیار مطول است؛ اما در پاسخی کوتاه نسبت به یادداشت جناب پناهی باید گفت؛

چرا باید الیور استون در کشورش خائن شناخته شود؟ او بزرگترین خدمت ها را به تاریخ آمریکا و ایدئولوژی آمریکایی کرده و فیلم های او همواره در دفاع از یکی از جناح های آمریکا بوده است. او با ساخت فیلم درباره دو تن از منفورترین روسای جمهوری آمریکا یعنی «نیکسون» و «بوش» از آنها یک اسطوره ساخت.

به حرف های خودش توجه کنید که گفت: «با اینکه از آنها بدم می آمد ولی خودم را جای آنها گذاشتم، و بوش را آدم جسوری خواند». او چند فیلم از سفارشی ترین فیلم های تاریخ سینمای آمریکا را جلوی دوربین برده؛ از جمله مرکز تجارت جهانی که «کال تامس» متعصب تندرو و از معروف ترین نئوکنسرواتیوهای آمریکا شاهکارش خواند.

او با فیلم‌هایی مانند «اسکندر» همه آرمان های نژادپرستانه آمریکا را به پرده سینما برد. به طوری که امروز حتی از آن نمی‌تواند دفاع کند و همه تقصیرها را به گردن کمپانی سانسور کننده می اندازد. او حتی در سه گانه ویتنامش کلیت نظام آمریکا و میلتاریسمش را زیر علامت سوال نمی‌برد؛ بلکه تنها از زاویه دموکرات‌ها به جمهوری خواه ها حمله می‌کند. برای همین «ران کوویک» در آخر فیلم «متولد چهارم جولای» اعتراضش را در میتینگ حزب دموکرات بیان می کرد. او حتی در اسنودن به این جهت شنود سرویس های امنیتی را زیر علامت سوال می برد که قانون اساسی آمریکا را زیر پای گذارده اند. امثال جعفر پناهی باید از چنین فیلمسازانی اول میهن دوستی را یاد بگیرند که در عین انتقاد و اعتراض، هیچگاه کلیت نظام و شخص اول یعنی رئیس جمهور را زیر علامت سوال نبرده و حتی از بدترین آنها دفاع کرده و برایشان فیلم می سازد.

اگر جعفر پناهی قدری با دقت به حرف های استون گوش می کرد و یا لااقل یکی از فیلم هایش را با دقت نگاه می کرد، آن وقت متوجه می شد که سیاه مشق های وی که هیچ نسبتی با سینما ندارد، چگونه کلیت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را زیر علامت سوال می برد.

آیا اگر استون در فتنه ای مانند فتنه 88 با مزدوری سرویس های خارجی کلیت نظام آمریکا را زیر علامت سوال برده بود، جایی در همان آمریکا داشت؟

ببینید بر سر براین دی پالما که در فیلم های «کوکب سیاه» و «ری داکتد» فقط به بخشی از هالیوود و حضور آمریکا در عراق اعتراض کرد، چه بلایی آوردند و چگونه خائنش خواندند و از کشور بیرونش کردند. آنچه بایستی سالها پیش درباره امثال پناهی انجام می دادند.

آقای پناهی، چرا باید الیور استون در کشورش خائن شناخته شود؟

نکته جالب اینکه وقتی الیور استون برای ساخت فیلم «مرکز تجارت جهانی» توسط روسای کمپانی پارامونت انتخاب گردید، بسیاری از روزنامه‌نگاران و وبلاگ نویسان متمایل به محافل سیاسی خصوصاً وابسته به جناح محافظه کاران و جمهوری خواهان حاکم، برآشفتند و یکی از آنها نوشت:

«این دیگر شرم آور است که اجازه می دهند فیلمسازی مثل الیور استون با آن فکر مسموم و خرابش ، ماجرای 11 سپتامبر را آلوده کند!!» و کمپانی پارامونت برای راحت کردن خیال متعصبان محافظه کار، علاوه بر راه اندازی یک شرکت رسانه ای، در چندین جلسه نمایش خصوصی (پیش از اکران عمومی) فیلم را برای اعضای کنگره آمریکا نشان داد تا اینکه "کال تامس" (که از تندروهای حزب جمهوری خواه و همراهان بوش و ترامپ بوده و هست و در کنگره هم عضویت داشته یا دارد) تعریف خود را از فیلم استون چنین ارائه دهد (تعریفی که شاید زمانی در مخیله استون یا حداقل هواخواهان او هم نمی گنجید!)؛ «یکی از درخشان ترین فیلم هایی که از کشور ، خانواده، ایمان و مردم دفاع می کند» !!!

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
از استون راجع به به پناهی سوال شد که در جواب گفتند پناهی را نمی شناسند. (در مصاحبه حین جشنواره فجر). افسوس از سیاستهای اشتنباهی که با محدود کردن بی مورد امثال پناهی را سر زبانها انداختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۰۱:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
رفتار خانم حاتمی در آلمان اشتباه بود.ولی وطن فروش کسی که پول از ایران خارج میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
یکی به این به اصطلاح #سلبریتی ها بگه #
شماها حرف نزنید کسی نمیگه لال هستید
Canada
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کافی دیگه وطن فروشی هم دیگه حدی داره
Canada
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
هنوزم از کار حاتمی غمگینم
Iran (Islamic Republic of)
یوریان
۲۰:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
قابل توجه آقای پناهی و خانم حاتمی و همانند ایشان؛؛؛هنوزم به خردی به خاطر در است/که در لانه ماکیان{خروس و مرغ} برده دست/به منقارم آن سان به سختی گزید/که اشکم چو خون از رگ آن دم جهید/پدر خنده بر گریه ام زد که هان/وطن داری آموز از ماکیان//زنده یاد شادروان علامه علی اکبر خان دهخدا
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۲۰:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
جعفر به خدا پناه ببر از شر شیطان رجیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
پناهی توام شدی مثل لیلا حاتمی متاسفم برات
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
هنرمند اگر هنری دارد بایست در کشور خودش صدایش را بلند کند و اگر عرضه ندارد در پناه بیگانه به کشورش بد نگوید اگر هم حرفش درست باشد. آقای پناهی قبول دارم هنرمندی ولی قبول کن این راهش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد تقی انصاریپور
۱۹:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نام خدا
عالمانه و متین بود، سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعای برای لیلا حاتمی و جعفر پناهی متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا جای تاسفه که آدمهایی مثل جعفر پناهی به افرادی که وطن خود خیانت میکنن را معقول میدانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
آخرین اخبار