رئیس انجمن متخصصین گوارش مطرح کرد؛

فوت بیش از 5هزار نفر در اثر سیروز کبدی/ وجود یک ونیم میلیون ناقل هپاتیت بی در کشور

ملک زاده گفت: امروزه در حدود یک ونیم میلیون نفر ناقل هپاتیت بی در کشور وجود دارد که در صورت مراجعه به پزشک، درمان می‌شوند.

فوت بیش از 5هزار نفر در اثر سیروز کبدی/ وجود یک ونیم میلیون ناقل هپاتیت بی در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده رئیس انجمن متخصصین گوارش و معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری‌ که در پژوهشکده کبد و گوارش برگزار شد، اظهار کرد: سالیانه 5 هزار و 150 نفر در اثر بیماری‌های سیروز کبدی در ایران فوت می‌کنند که از این تعداد 1650 نفر به هپاتیت بی، 1100 نفر مبتلا به هپاتیت سی و 1500 نفر دچار مشکلات کبد چرب هستند که به طور کلی 64 درصد از فوت‌شدگان زیر 70 سال و 22 درصد از آنها زیر 50 سال بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همه هپاتیت‌ها قابل پیشگیری و درمان است، افزود: اگر افراد مبتلا به هپاتیت بی و سی به موقع  به پزشک مراجعه کنند بیماری‌ها قابل درمان است، تا به این لحظه در ایران متوسط یک و نیم میلیون نفر ناقل هپاتیت بی و در حدود 350 هزار نفر نیز ناقل هپاتیت سی در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن متخصصین گوارش با اشاره به اینکه ئیروس هپاتیت بی و سی در بدن انسان وجود دارد، عنوان کرد:ویروس هپاتیت بی و سی از افراد مبتلا به دیگران انتقال می‌یابد، به همین دلیل یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت کنترل کامل هپاتیت بی و سی و ریشه‌کنی این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه اکثر افرادی که مبتلا به بیماری‌ هپاتیت بی و سی هستند، خودشان از این مسئله اطلاع ندارند ودر حال حاضر 10 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را شناسایی کردیم، افزود: بیماری هپاتیت بی و سی قابلیت درمان دارد، در حال حاضر نباید هیچکس به دلیل این عارضه دچار تنبلی کبد و مرگ ناشی از آن شود.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد کشور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه‌ سلامت قابل تشخیص نبودن افراد ناقل ویروس هپاتیت بی و سی است، تاکید کرد: اگر افراد یکبار خون خود را اهدا کنند از سلامت بدنشان نسبت به ویروسهپاتیت بی و سی آگاه می‌شوند و این کار از ابتلای افراد بیشتر به بیماری‌های هپاتیتی جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص گروه‌های پرخطر مبتلا به هپاتیت بی و سی گفت: افرادی که سابقه اعتیاد تزریقی دارند، افرادی که در خانواده‌های مبتلا به هپاتیت بی و سی  زندگی می‌کنند، افراد دارای سابقه زندان، بیماران هموفیلی و تالاسمی که سابقه دریافت مشتقات خونی دارند، افرادی که دارای خالکوبی، حجامت غیر بهداشتی و قمه‌زنی هستند، جزء گروه‌های پرخطر در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت بی و سی هستند.

ملک‌زاده با اشاره به ایکه دندان‌پزشک تجربی و افرادی که با اشیا نوک تیز کار می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری هپاتیت سی و بی قرار دارند، افزود: کار واکسیناسیون هپاتیت بی در سراسر کشور و حتی در مناطق دور به تازگی انجام شده است، به طوریکه آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت بی و سی قبل از شروع در حدود 2 میلیون است و حالا در حدود یک ونیم میلیون نفر ناقل این بیماری هستند که واکسیناسیون برای این گونه افراد موثر نیست و باید روش‌های درمانی را برای این افراد انجام داد.

وی ادامه داد: معتادان تزریقی معدن اصلی هپاتیت بی و سی هستند و افرادی که اعتیادشان را ترک می‌کنند با ورودشان به جامعه می‌توانند ناقل این بیماری محسوب شوند.

ملک‌زاده با اشاره به هزینه درمان بیماری هپاتیت سی گفت: هزینه درمان هپاتیت سی در اروپا و آمریکا 70 هزار دلار و خوشبختانه در ایرانحدود 100 دلار است که بیماران با داروهای تولید داخل هزینه درمانشان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ایران یکی از پاکترین کشورها از نظر شیوع هپاتیت بی و سی است به طوریکه تنها نیم درصد افراد دچار این عارضه هستند.

ملک‌زاده یادآور شد: الکل یکی از عوامل ایجاد و شیوع هپاتیت است، به همین دلیل ممنوعیت مصرف به نوعی باعث کاهش شیوع هپاتیت بی وسی در ایران شده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار