رییس پلیس فتا استان فارس:

فضای مجازی، آسايش آورده اما آرامش را برده است

رییس پلیس فتا استان فارس در مورد فضای مجازی گفت: آتشی که گاهی جرایم فضای مجازی به مال و آبروی آدم‌ها می‌اندازد سوزنده‌تر از جرایم واقعی است.

فضای مجازی، آسايش آورده اما آرامش را برده استبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ حبیب‌اله رجبلی تصریح کرد: افزایش هشت برابری جرایم اینترنتی در یک دهه گذشته نشان می‌دهد پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، حسابی سرش شلوغ است چنانچه در بحث جرایم فضای مجازی از افزایش ۴۸ درصدی پرونده‌های قضایی سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان مواجه هستیم.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی، کلاهبرداری رایانه‌ای، مزاحمت‌های اینترنتی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی و دسترسی غیرمجاز به داده‌ها به ترتیب اولویت بندی جرایم اینترنتی سال ۹۶ در فارس می‌باشد به طوری که این استان در سطح کشور بعد از تهران بزرگ و خراسان‌رضوی، رتبه سوم را در مقوله وقوع جرایم فضای مجازی به خود اختصاص داده است.

سرهنگ رجبلی افزود: در ۸۵ تا ۹۰ درصد پرونده‌های قضایی، باعث و بانی جرم، خودِ قربانی است که بنا به دلایلی مثل طمع ورزی، سادگی و عدم آشنایی با این فضا یا ساده انگاشتن هشدار‌های پلیسی، دست به اقداماتی زده و زمینه جرم را مهیا کرده است. وی یادآور شد: فضای مجازی در کنار همه فوایدش، معایبی نیز دارد که اکثر کاربران به صِرف آشنایی با آن از مضرات این فضا غافل شده‌اند. سرهنگ رجبلی معتقد است: فضای مجازی در کنار آسایشی که برای کاربران فراهم کرده، آرامش را از زندگی بسیاری از آن‌ها سلب نموده است.

به گفته این مقام مسئول فضای مجازی جذابیت‌های خاصی دارد به طوری که قربانیان پرونده‌های مختلف بار‌ها پس از این‌که متوجه اشتباهات خود شده‌اند عهد کرده‌اند به سراغ این فضا نیایند، اما ویژگی‌ها و جذابیت‌های فضای مجازی باز هم آن‌ها را به سوی خود کشانده است. البته ورود زود هنگام بچه‌ها در سنین پایین به این فضا نیز مشکلاتی به وجود آورده چنانچه پرونده‌ای با همین مضمون که شاکی به دلیل برداشت غیرمجاز، شکایت کرده و پس از بررسی، مشخص شده که فرزند ۱۱ سالهاش دست به این کار زده است.

وی افزود: والدین باید به صورت دوستانه یک حاشیه امن برای اعضای خانواده ایجاد کنند تا اعضای خانواده هنگام رویارویی با تهدیدات فضای مجازی، با آن‌ها مشورت و مشکلات را از طریق مسیر قانونی، پیگیری کنند. چرا که در هر صورت نمی‌توان بچه‌ها را از این تکنولوژی بی‌بهره گذاشت، اما والدین باید همواره این احتمال را بدهند که در کنار فعالیت در این فضا حتما خطراتی متوجه آن‌ها خواهد شد.

سرهنگ رجبلی اظهار کرد: کاربران قبل از فعالیت در فضای مجازی باید آن را بشناسند و بر اساس خِرد و آگاهی در این فضا گام بردارند. در همین راستا شیوه‌های گوناگون برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی، مورد تاکید است که در بسیاری از این گونه موارد، عدم آگاهی کاربران و بی‌اطلاعی آن‌ها زمینه ساز این گونه جرایم بوده است.

به گفته وی مجرمان فضای مجازی گاهی با یک تماس یا ارسال پیامک دروغین، شهروند را به پای دستگاه عابربانک کشانده و به طریقی، اطلاعات کارت عابر بانک او را می‌گیرند. شماره حساب، رمز دوم، تاریخ انقضا و CVV۲ اطلاعاتی است که اگر در اختیار کلاهبردار قرار بگیرد می‌تواند به راحتی از حساب شخص برداشت کند.

سرهنگ رجبلی بیان کرد: از جمله شیوه‌های مجرمین، اعلام برنده شدن در قرعه کشی یا مسابقات – جرم اسکیمینگ (کپی‌برداری از اطلاعات کارت عابر بانک) و کلاهبرداری فیشینگ (استفاده از صفحات درگاه بانکی پرداخت الکترونیکی جعلی شبیه درگاه اصلی) میباشد.

رییس پلیس فتا فارس در پایان با اشاره به مهمترین پرونده‌های سال گذشته گفت: پرونده قضایی که سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ کارت به شیوه اسکیم در فروشگاه مواد غذایی از شهروندان در استان، که اقدام به کپی‌برداری اطلاعات کارت عابر بانک آن‌ها کرده بود. این کلاهبردار توانست موجودی تعداد زیادی از عابر بانک‌های شهروندان قربانی را برداشت کند که سرانجام با تلاش و پیگیری‌های کارشناسان پلیس فتا فارس دستگیر شد. دستگیری کلاهبرداری یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی از طریق انتشار نرم افزار‌های مخرب، دستگیری یک کلاهبردار با بیش از ۱۴۰۰ شاکی و دستگیری کلاهبرداران تبلیغات سایت دیوار و رادیو جوان از جمله مهمترین پرونده‌های سال گذشته پلیس فتا فارس بوده که با برشمردن آن‌ها به شهروندان توصیه می‌شود هنگام تهدید به اخاذی در فضای مجازی، قبل از هر چیز مسیر قانونی را در پیش بگیرند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.