تمرکز دانشگاه‌ها باید برای جذب دانشجوی خارجی شهریه پرداز باشد/ انتشار ۲۳ درصد از مقالات با همکاری محققان بین المللی است

//وزیر علوم با تاکید بر جذب دانشجوی خارجی، ضرورت هایی چون پرداخت شهریه و تسهیل جذب دانشجویان را برای این منظور مهم دانست.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم در نشست روسای ۳۰ دانشگاه متولی همکاری‌های علمی بین المللی که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور روز پنچشنبه در وزارت علوم برگزار شد؛ اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد گسترش دیپلماسی قوی علمی بودیم و در سال گذشته چندین هیات دانشگاهی عالی رتبه از کشور‌های مختلف در سطح وزیر علوم یا معاون رئیس جمهور به ایران آمدند و از دانشگاه‌های کشورمان بازدید کردند.

وی افزود: در زمینه‌های همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه‌ها اقدامات زیادی در سال‌های گذشته انجام داده اند و اقدامات بسیاری نیز در زمینه انجام پژوهش‌های مشترک؛ ایجاد دوره‌های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو و جذب محققان ایرانی مقیم خارج از کشور در حال انجام است.

وزیر علوم گفت: اقبال دانشگاه‌های خارجی به همکاری علمی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران خوب است و دانشگاه‌های کشور باید در حین انعقاد قرارداد‌های پژوهشی به انتقال فناوری به کشور نیز فکر کنند.

دکتر غلامی تاکید کرد: دانشگاه‌ها و بویژه اعضای هیات علمی این موسسات، اقدامات عملی همکاری‌های علمی بین دانشگاهی را برعهده دارند و نقش وزارت علوم در این خصوص حمایت و پشتیبانی است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد بین دانشگاه‌های کشورمان با دیگر کشور‌ها گفت: دانشگاه‌ها ضمن عملی کردن تفاهم نامه‌های گذشته فقط تفاهم نامه‌های جدیدی را امضا کنند که در زمان کوتاه مانند شش ماه قابل اجرایی شدن باشد.

فرآیند آسان جذب دانشجو فراهم شود

وی با اشاره به تاکید قوانین مبنی بر افزایش تعداد دانشجویان خارجی گفت: تمرکز دانشگاه‌ها باید برای جذب دانشجوی خارجی شهریه پرداز باشد و برای تحقق این هدف باید بستر‌ها و سازو کار‌های لازم را ایجاد و فرآیند آسان جذب دانشجو را به صورت روشن و شفاف تعریف کنیم.

غلامی، الکترونیکی شدن فرآیند ثبت نام و اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی را یکی از نخستین اقدامات لازم برای جذب دانشجویان خارجی دانست که می‌تواند روند بررسی درخواست‌ها و پاسخگویی را سریعتر و دقیق‌تر کند.

تحصیل 55 هزار دانشجوی خارجی در کشور

در ادامه این نشست، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در حوزه همکاری‌های علمی بین المللی گفت: در سال ۱۳۹۶، دو هزار و دویست ویزای ورود به ایران برای بازدید از دانشگاه‌های کشور با همکاری وزارت علوم صادر شد که این میزان، نشان دهنده رشد همکاری‌های علمی بین المللی در کشور است.

وی افزود: هم اکنون با احتساب دانشجویان جامعه المصطفی العالمیه ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بر اساس تکالیف قانونی در برنامه ششم توسعه باید تا سال ۱۴۰۰ شمسی این تعداد دانشجویان خارجی را به ۸۰ هزار دانشجو افزایش دهیم.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم با اشاره به انتشار مقالات علمی به صورت مشترک به عنوان یک شاخص مهم در رتبه بندی‌های بین المللی گفت: هم اکنون ۲۳ درصد مقالات علمی محققان ایران با مشارکت محققان بین المللی منتشر می‌شود که باید این تعداد به ۳۵ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.