وزیر علوم:

وزارت علوم متولی اشتغال دانشجویان نیست/ دانشگاه را برای کم‌رنگ شدن اعتقادات متهم نکنیم/ دست‌های پشت پرده امید را از جوانان کشور می‌گیرند

غلامی گفت: دانشگاه نباید متهم شود که در خصوص اعتقادات کم‌رنگ شده است چرا که همین مسئله موجب ایجاد یأس در جوانان می‌شود.

وزارت علوم متولی اشتغال دانشجویان نیست/ دانشگاه را برای کم رنگ شدن اعتقادات متهم نکنیم/ دست‌های پشت پرده امید را از جوانان کشور می‌گیرندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین اجلاس علمی، آموزشی و تشکیلاتی رؤسای مراکز استانی بسیج اساتید، گفت: حوزه آموزش عالی بسیار وسیع است و مشکلات آن هم کم نیست، دانشگاه یک سرمایه عظیم است که پس از پیروزی انقلاب با تلاش‌های اساتید و میلیون‌ها دانشجو برپا شده است و امروز باید از دانشگاه و این سرمایه عظیم محافظت کنیم.

غلامی با اشاره به بحث آموزش در نظام آموزش عالی کشور، گفت: به دلیل اینکه درصد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان آموزشی بیکار هستند، ما همواره باید به موضوع آموزش هدفمند دانشجو توجه کنیم، البته ما متولی اشتغال دانشجویان نیستیم اما هیچگاه به اشتغال فارغ‌التحصیلان و دانشجویان هم بی‌توجه نبوده‌ایم؛ یک تفکیک و دسته‌بندی صورت گرفته است تا به موضوع فارغ‌التحصیلان بیکار با یک دید نگاه نکنیم، بخش اصلی این مجموعه دارندگان مدرک کارشناسی هستند کمتر از این درصد دارندگان مدرک کاردانی که همین امر نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان با مدرک کاردانی در اشتغال موفق‌تر بوده‌اند، متاسفانه قسمت اعظم دارندگان مدرک کارشناسی که بیکار هستند از فارغ‌التحصیلان دختر هستند که طبیعی است؛ زیرا این افراد جزو فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شوند، اما به دلایلی وارد بازار کار نشده‌اند؛ رشته تحصیلی آن‌ها بازار کاری برای زنان فراهم نکرده است یا خودشان ترجیح داده‌اند، در بیرون از خانه کار نکنند، وقتی به نتایج این دسته‌بندی توجه می‌کنیم مشاهده می‌شود نتایج چندان ناامید کننده نیست، با این وجود ما باید به ساماندهی و کنترل کمی و کیفی واحد‌های آموزشی و اشتغال فارغ‌التحصیلان توجه داشته باشیم، نگاه به رشته‌های میان رشته‌ای یکی از این راهکارهاست.

واحدهای دانشگاهی مأموریت‌گرا شوند

غلامی با بیان اینکه بحث کمی واحدهای دانشگاهی باید مهار و کنترل شود، گفت:‌ باید تلاش کنیم که واحدهای دانشگاهی مأموریت‌گرا شوند، متأسفانه بخشی از مسئولین مناطق نگاه فردی و محلی خود را به نگاه ملی ترجیح می‌دهند و تلاش می‌کنند واحدهای آموزشی مجموعه خودشان را نگه داشته باشند.

وی به لزوم توجه به کیفی سازی آموزش عالی اشاره کرد و افزود: واحدهای دانشگاهی متهم هستند که چرا فارغ‌التحصیلان توانایی ایفای نقش در جامعه را ندارند، سیستم آموزشی ما نیازمند تغییر و بازنگری است؛ یکی از دلایل عدم رشد کیفی دانشگاه‌ها نبود، سفارش یک ارگان حکومتی یا مؤسسه‌ای خصوصی برای تربیت دانشجو است، هیچ سازمان و کارخانه‌ای از ما نخواسته است که دانشجویی با مشخصات معین تربیت کنیم.

غلامی با اشاره به اینکه صنعت کشور ما یک صنعت مونتاژی‌ است، گفت: صنعت مونتاژی‌ یک تکنسین می‌خواهد و نیازی به مهندس ندارد، باید به این سمت برویم که صنعت رو به نوآوری برود؛ اخیرا با وزارت صنعت و معدن به این توافق رسیدیم که امریه‌ سربازی فارغ‌التحصیلان در واحدهای صنعتی انجام شود، صنعت که به سمت ما برای استخدام و کمک گرفتن از دانشجو نمی‌آید حتی اساتیدی هم که در صنعت حضور دارند چندان مؤثر واقع نمی‌شوند ما به هر شکلی که می‌توانیم باید وارد صنعت شویم چرا که این موضوع مأموریت ملی ماست.

روند رتبه‌بندی اساتید باید اصلاح شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کم‌توجهی به فارغ‌التحصیلان موجب یأس آن‌ها می‌شود، گفت:‌ طرحی با کمک سردار باقری رئیس ستاد نیروهای مصلح صورت گرفته است که از توانایی‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دوره خدمت ضرورت استفاده شود، همچنین دوره‌های مهارت‌آموزی از طریق معاونت‌های فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها صورت گرفته تا امید و انگیزه را میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان افزایش دهد؛ دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارند که می‌خواهند امید را از جوانان کشور بگیرند و یأس را در میان آنان پراکنده کنند، باید با ارائه آمار درست و کمک گرفتن از فارغ‌التحصیلان امیدشان‌ را افزایش دهیم و آن‌ها را به سمت کارآفرینی‌ سوق دهیم.

غلامی با بیان اینکه آئین‌نامه ارتقاء اساتید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: تغییر در نگاه به اساتید و ظرفیت آن‌ها باید توسط خودمان جدی گرفته شود، بدون اینکه خدشه‌ای به دانشگاه‌ها وارد کنیم؛ باید به طور جدی آئین‌نامه ارتقاء اساتید را بررسی کنیم، روند رتبه‌بندی اساتید باید اصلاح شود؛ این روند کمک می‌کند اساتید جوان جرات کنند در واحدهای بیرون دانشگاه تأثیرگذار باشند، البته این طبیعی است که اساتید تمام انگیزه‌ای برای فعالیت بیشتر و حل مسائل جامعه نداشته باشند، آیا واقعا‌ برای انجام کار و حل مشکل کشور نیازمند یک سازماندهی خاص هستیم؟ آیا کسانی که نامی در کشور بدست آورده‌اند و حلال مشکلات کشور بوده‌اند از طریق تکلیف و به صورت سازماندهی شده کاری کرده‌اند؟.

باید بتوانیم اتحاد ملی و عشق به وطن را در جوانان تقویت کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه 2 مطالعه در خصوص وضعیت دانشجویان در کشور صورت گرفته است، گفت: یکی از مطالعات توسط دفاتر نهاد مقام معظم رهبری و دیگری هم توسط برخی دانشگاه‌های کشور انجام شده است، طبق این دو مطالعه بالای 95 درصد از دانشجویان اعلام کرده بودند که اعتقاد قلبی به خدا، پیامبر و ائمه داریم، خدایی نکرده کاری نکنیم که در برابر خدا و این دانشجویان شرمنده شویم، بالای 50 درصد این جوانان خود را عامل به احکام اسلامی معرفی کرده‌اند و نزدیک 70 درصد بیان کردند که به اصل انقلاب و نظام پایبند هستند، مشکل را باید حل کنیم و مانع یأس و ناامیدی این جوانان شویم، ما باید بتوانیم اتحاد ملی و عشق به وطن را در جوانان تقویت کنیم، مأموریت مهمی به علاقه‌مندان به نظام سپرده شده که آن افزایش امید، آگاهی و عشق به میهن است.

وی با اشاره به ارتباط دانشگاه‌ها با مراکز علمی جهان، گفت: به بحث دیپلماسی علمی نباید بی‌توجهی شود، توان و اقتدار علمی ما با ارتباط با واحد‌های علمی بین‌المللی افزایش خواهد یافت، لذا ضمن توجه به مصالح ملی و حفظ اسرار کشور باید با دانشگاه‌های جهان ارتباط مؤثری برقرار شود؛ علی‌رغم بدعهدی مقامات آمریکایی از جمله این شخصیت عجیب و غریب که رئیس جمهور آمریکاست، در 6 ماه گذشته شاهد ارتباطات قوی مقامات عالی علمی دانشگا‌ه‌های جهان با دانشگاه‌های کشور بودیم.

غلامی با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه تغییر محتوای دروس دانشگاهی صورت گرفته است، گفت:‌ تلاش کردیم در این رابطه دانشجویان با علوم جدید بیشتر آشنا شوند، در خصوص علوم انسانی هم شاهد تشکیل شورای علوم انسانی اسلامی و سند راهبرد جامع علمی کشور بودیم که در رابطه با تغییر دروس علوم انسانی مؤثر بودند؛ در این زمینه هم در شوراها و هم در کارگروه‌ها و هم در دانشگاه‌ها کار زیادی صورت گرفته است، با این وجود این اقدامات باید کنار هم قرار گیرد و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم‌راستا با فعالیت‌های علمی و عملی دانشگاه‌ها باشد؛ ضعف‌ها را قبول داریم اما اینکه بگوییم در خصوص علوم انسانی اسلامی کاری صورت نگرفته است، بی‌انصافی است، دانشگاه نباید متهم شود که در خصوص اعتقادات کم‌رنگ شده است چرا که همین مسئله موجب ایجاد یأس در جوانان می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار