باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

تولید ملی مساوی با غرور ملی/ضرورت فرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی

حمایت از تولید ملی وکالای ایرانی موجب تقویت بنیان های اقتصاد مقاومتی،افزایش صادرات،ایجاد اشتغال و تقویت روحیه خودباوری کارگر ایرانی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ امروزه اقتصاد به ابزاری برای قدرت نمایی کشورها تبدیل شده است و اهرم فشارهای اقتصادی بعنوان عامل بازدارنده یا تهدید کننده کشورها عمل می کند،برکسی پوشیده نیست که  یک کشور برای ایستادن روی پاهای خود و رسیدن به استقلال و عزت به اقتصادی مقاوم نیاز دارد اقتصادی که تکیه اش بر ظرفیت های درونی است.

تولید ملی مساوی با غرور ملی/حمایت از تولید داخلی شاه بیت مقابله با استکبار اقتصادی

در این عرصه کشوری که بتواند کمترین وابستگی خارجی را داشته و درعوض بیشترین نیاز خارجی را برطرف کند می تواند به عنوان قدرت اقتصادی عرض اندام کند،تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران در سالهای اخیر گواه این مدعاست.

صحبت از تحریم های ظالمانه به میان آمد،براستی راه حل تحریم ها کجاست؟نامگذاری سال جاری تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری بیانگر اهمیت این مقوله در حوزه اقتصاد کشور است.

تولید ملی مساوی با غرور ملی/حمایت از تولید داخلی شاه بیت مقابله با استکبار اقتصادی

پای درددل مردم که می نشینیم می گویند چرا باید کالایی که فاقد کیفیت لازم بوده و گران تر از نمونه خارجی است حمایت کنیم؟چنانچه بخواهیم مقوله حمایت از کالای ایرانی به نحو شایسته ای محقق شود لازم است موضوع از منظر مصرف کننده،تولیدکننده و فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

واردات بی رویه جنس مشابه داخلی کمر تولید کننده را می شکند

بهتر است ابتدا به سراغ مقوله تولید برویم،تولید کنندگان معتقدند چنانچه دولت تسهیلاتی کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت بدانها اعطا کند و جلوی واردات بی رویه اجناس ارزان قیمت که معمولا هم چینی هستند گرفته شود،تا حدی می توان بر مابقی موانع راه حمایت از کالای ایرانی فائق آمد.

ضرورت فرهنگ سازی در جهت حمایت از کالای ایرانی

حسن حیدری عضو هیئت علمی  و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛محقق شدن حمایت از تولید داخلی را مستلزم فرهنگ سازی در این زمینه می داند ومعتقد است بایستی حمایت از تولید ملی را بعنوان یک فرهنگ در بین مردم رواج داده بگونه ای که تمایل به خرید کالای ایرانی داشته باشند.

تولید ملی مساوی با غرور ملی/حمایت از تولید داخلی شاه بیت مقابله با استکبار اقتصادی

وی همچنین قاچاق کالا را معضل ومانع بزرگی برسرراه تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و بااشاره به تاثیر قاچاق کالا بر کاهش تولید و رشد بیکاری گفت:هرچه قاچاق کالا محدودتر شود تولید ملی رونق بیشتری خواهد گرفت و بایستی همچنین سازوکارهایی در نظام پولی و بانکی،صادرات وواردات لحاظ شودکه قاچاق کالا برای قاچاقچی به صرفه نباشد.

گذشته ازبحث قاچاق ،از طرفی مردم هم ازتولید کنندگان انتظار کالای باکیفیت دارند،کالایی که باقیمت مناسب عرضه شود،در واقع مشتری در صورتی تمایل به خرید کالای ایرانی خواهد داشت که از لحاظ دو مقوله قیمت و کیفیت خاطر جمع باشد.

از خواسته مصرف کنندگان وتولیدکنندگان که بگذریم نقش نظام بانکی هم  بعنوان یکی از مولفه های لازم برای حمایت از تولید داخلی موثر خواهد بود.

رضا نقی زاده مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛نقش بانکها را در جهت نیل به خودکفایی اقتصادی حائز اهمیت عنوان کرد وگفت:چنانچه تسهیلات در بانکها به بخش های مختلف تولیدی و تولیدکنندگان که کار آفرینی و سرمایه گذاری سالم دارند اختصاص یابد ،نتیجه منجر به رشد جهشی اقتصاد خواهد شد.

تولید ملی مساوی با غرور ملی/حمایت از تولید داخلی شاه بیت مقابله با استکبار اقتصادی

وی جهت دهی پرداخت تسهیلات درقالب حمایت از تولید ملی و خدمات دانش بنیان وحمایت از اقشار کم درآمد با هدف توانمندسازی آنها رااز گام های موثر در جهت تحقق این مقوله عنوان کرد و ادامه داد:البته نظام بانکی بخشی از نظام پولی ومالی کشور است،صرف تحولات درنظام بانکی کارساز نخواهد بود.

نقی زاده نقش منابع مالی کشور را برای بنگاه های اقتصادی حائز اهمیت عنوان کرد وگفت:در این راستا از سال گذشته در حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری اعتبارات خوبی در سطح استان توزیع شده است  که می تواند در نواحی مرزی و روستایی هم از مهاجرت جلوگیری کند.

البته در جهت نیل به خودکفایی اقتصادی نمی توان از مقوله صادرات و ضرورت سورتینگ وبسته بندی محصولات و اهمیت این مقوله در تقویت و ارتقاء تولیدات داخلی غافل شد.

بسته بندی مناسب  محصولات ،ابزاری برای افزایش قابلیت رقابت پذیری در بازار

جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت:بسته بندی مناسب محصولات انگیزه لازم برای تولید را به تولیدکنندگان داده و تاحدودی انها را در قبال رقبا حفظ می کند و درنهایت تنوع و حق انتخاب بیشتری را برای مشتری فراهم می آورد.

تولید ملی مساوی با غرور ملی/حمایت از تولید داخلی شاه بیت مقابله با استکبار اقتصادی

وی  افزود:متوسط هزینه بسته بندی 10 درصد قیمت تمام شده کالاهای صادراتی است اما می تواند 90 درصد باعث ایجاد ارزش افزوده گردد.

رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت استان توجه به سورت،بسته بندی،کیفیت کالا،استاندارد بودن ،قیمت تمام شده و رقابت پذیر بودن را ازمولفه های مهم و مدنظر عنوان کرد وافزود: امیدواریم بتوانیم پارامترهای ذکرشده را به مرحله اجرا برسانیم.

اسکندری  همچنین با تاکید بر ضرورت تجهیز سردخانه های استان به واحد سورتینگ گفت: توجه به موانع موجود بر سرراه صادرات کالاها به پایداری اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/م

گزارش از مهسا محسنی

برچسب ها: صادرات ، صنعت ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.