سعیدی کیا:

ضرورت توسعه صادرات و کاهش اتکا به درآمد نفتی/ رشد بهره وری در کشور 2 الی 3 درصد است

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: به طور میانگین هر ساله میزان بهره وری کشور حدود ۲ الی ۳ درصد رشد داشته است.

ضرورت توسعه صادرات و کاهش اتکا به درآمد نفتی/ رشد بهره وری در کشور 2 الی 3 درصد استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در همایش جایزه ملی تعالی و پیشرفت سازمان ها که در سالن بین المللی ابوریحان شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: تعداد شرکت‌های استقبال کننده از رده بندی دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت سازمان‌ها نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده و این نشانه عملکرد موفق این مرکز و همچنین اشتیاق شرکت‌ها برای قیاس عادلانه است.
 
سعیدی کیا ادامه داد: حضور مرکز رتبه بندی در ایران در سال‌های گذشته بسیار کمرنگ بوده و با تقویت این مراکز شرکت‌ها و نهاد‌ها ترغیب به بهره وری هرچه بیشتر و بهتر می‌شوند.
 
رئیس بنیاد مستضعفان افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری بهره وری به معنای استفاده بهینه از منابع در اختیار و برنامه ریزی صحیح برای به کار گیری آن‌ها است، اما متاسفانه این امر در کشور ما به خوبی محقق نمی‌شود؛ بنابراین نیاز به تمرکز جدی برای بهبود شرایط کلی اقتصاد به این واسطه احساس می‌شود.
 
وی با بیان اینکه برنامه ریزی برخی از مقامات شبیه به خیال پردازی است، بیان کرد: هر ساله عدد متغیری برای میزان بهره وری از منابع و پتانسیل‌های موجود اعلام می‌شود در حالی که در میزان بهره وری مورد انتظار برخی از بخش‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد و به این ترتیب برنامه ریزی‌های عده‌ای از مقامات و مسئولان در عوض یک اقدام مهندسی شده شبیه به خیال پردازی و رویا بافی دارد.
 
سعیدی کیا با تاکید بر ناکامی تحقق اعداد ترسیمی میزان بهره وری از منابع، گفت: هر ساله اعداد مختلفی برای میزان بهره وری از منابع و پتانسیل اعلام می‌شود، اما از دیرباز تاکنون به طور میانگین هر ساله میزان بهره وری کشور حدود ۲ الی ۳ درصد رشد داشته است.
 
سعیدی کیا تشریح کرد: مطابق برنامه ریزی‌ها و بودجه بندی ، مقرر شده هر ساله ۱۰ درصد از شرکت‌های فعال در جامعه به بازار بورس ورود کنند، اما در خوش بینانه‌ترین حالت تنها ۴ درصد از شرکت‌ها به این عرصه راه میابند.
 
بنا به گفته رئیس بنیاد مستضعفان اعلام اهداف مورد نظر و میزان بهره وری نا متوازن و دور از ذهن باعث می‌شود تا اهداف ترسیمی محقق نشود و به همین منوال ضمن ناامیدی نیروی کار و مخاطب دریافت کننده خدمات، مقدار قابل توجهی هدر رفت منابع و انرژی به بار بیاید.
 
این مقام مسئول افزود: در وضعیت رکودی کشور از بخش قابل توجهی از ظرفیت منابع استفاده نمی‌شود بنابراین در گام نخست باید به رفع چالش‌های اصلی اقتصاد کلان پرداخت.
 
سعیدی کیا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کشور تکیه بسیاری بر درآمد‌های نفتی دارد در حالی که سود حاصل از فروش نفت نمی‌تواند موجب آبادی شود و اگر نتیجه‌ای غیر از این واقعیت ممکن بود با گذشت حدود ۴۰ سال شاهد آن می‌بودیم؛ بنابراین باید تقویت بسته‌های تشویقی صادراتی را در زمره کار خود قرار دهیم.
 
انتهای پیام/

افزایش بهره بری با رفع چالش های اقتصادی ممکن می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار