در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ذخایر آبی اصفهان به کمتر از 10 درصد رسیده است

عسگری‌نژاد گفت: با توجه به کاهش ورودی آب به سد زاینده رود ذخایر آبی در اصفهان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

اصفهان در شرایط بحرانی آب/ ذخایر آبی در اصفهان به کمتر از 10 درصد رسیده استوحید عسگری‌نژاد مدیر بهره‌برداری از سد‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت سد‌های مخزنی اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک برای نگهداری منابع آبی به سد‌های مخزنی نیاز است که اهمیت و نقش این سد‌ها برای تنظیم و مدیریت منابع آب در بحران‌های کم آبی به خوبی خود را نشان می‌دهد.

مدیر بهره برداری از سد‌های کشور با اشاره به ذخیره آب در مخازن، تصریح کرد: برای استفاده حداکثری از بارش و آب‌های سطحی با ذخیره سازی در سد‌های مخزنی بخشی از این کمبود‌ها را جبران کردیم.

وی با بیان اینکه در سال آبی ۹۷-۹۶، ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم، اذعان کرد: میزان بارش در سال آبی ۹۷-۹۶ تا امروز به حدود ۱۳۰ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته و میانگین دراز مدت، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

عسگری‌نژاد با اشاره به کاهش ورودی سد‌ها در سال آبی ۹۷-۹۶، گفت:کل ورودی به سد‌ها حدود ۱۵.۵ میلیارد متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۱۲ میلیارد متر مکعب کاهش که معادل ۴۴ درصد کاهش ورودی است و برای جبران این کاهش، با مدیریت و تنظیم سد‌ها ۲۸ درصد خروجی سد‌ها کاهش یافت.

وی تصریح کرد: از ۱۷۷ سد مهم کشور با ظرفیت ۵۰ میلیارد مترمکعب، بطور میانگین ۴۹ درصد این سد‌ها پرشده است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وضعیت آبی تهران نسبت به سایر شهرها مناسب است

عسگری‌نژاد با بیان اینکه وضعیت آبی تهران در شرایط طبیعی است، گفت: با وجود کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب به سد‌های لار و لتیان و کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت مخازن این دو سد، وضعیت آبی تهران نسبت به سایر شهرها مناسب ارزیابی می‌شود و با مشارکت مردم می‌توان از خشکسالی عبور کرد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به کاهش بارندگی امسال و نیز کنترل خروجی سد‌ها، زاینده رود با محدودیت مواجه است، تصریح کرد: ورودی سد زاینده رود ۶۴ درصد و موجودی مخزن ۴۹ درصد کاهش داشته است که شرایط سختی را در استان اصفهان ایجاد کرده است.

به گفته وی؛ سد زاینده رود اصفهان با یک میلیارد مترمکعب ظرفیت، تنها ۱۰ درصد آب، معادل ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد.

عسگری‌نژاد با اشاره به خشکسالی سال گذشته در هرمزگان، اذعان داشت: سال گذشته سد استقلال در شهرستان میناب استان هرمزگان ورودی خوبی نداشته وسیلاب‌های اندکی داشت، اما با ذخیره سازی، آب شرب برای مردم استان تأمین شد.

وی ادامه داد: در سال آبی ۹۷-۹۶  سد استقلال میناب با ۹۹ درصد کاهش ورودی و ۷۵ درصدی کاهش مخازن آبی، مواجه است و وضعیت بحرانی را تجربه خواهد کرد.

شرایط بحرانی آب در خراسان رضوی

عسگری‌نژاد با بیان اینکه وضعیت خراسان رضوی نیز بحرانی است، اظهار کرد: سد دوستی در استان خراسان رضوی تأمین کننده بخش عمده آب شرب مشهد، با کاهش ورودی ۸۸ درصدی و کاهش ۴۹ درصدی مخازن سد‌ها در شرایط مناسب آبی به سر نمی‌برد.

مدیر بهره برداری از سد‌های کشور با اشاره به کاهش بارش در خوزستان بیان کرد: در حوزه کارون و دز نیز کاهش بارش داشتیم و در سال آبی جاری با ۴۹ درصد کاهش بارش و ۲۷ درصد کاهش ذخائر آبی سد‌ها مواجه هستیم که علاوه بر مشکل تأمین آبی در بحث برقآبی نیز کاهش تولید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه استان فارس از سال گذشته با کم آبی جدی مواجه است، تصریح کرد: سد دورود زن استان فارس به دلیل محدودیت منابع آبی در سال گذشته نتوانست آب مورد نیاز در بخش کشاورزی را تأمین کند و امسال نیز با ۵۷ درصد کاهش ورودی آب و ۱۱ درصد کاهش مخزن سد‌ها مواجه است.

عسگری‌نژاد با اشاره به ذخیره سازی آب در سال گذشته، بیان کرد: سال گذشته با وجود کمبود بارش، اقداماتی برای ذخیره سازی منابع آبی صورت گرفت، اما امسال با کاهش بارش که در پنجاه سال گذشته بی سابقه بوده مواجه شدیم.

مدیر بهره برداری از سد‌های کشور، بیان کرد: با توجه به اولویت تهیه آب شرب در کشور، نیاز است در بخش‌های کشاورزی و صنعت با بازچرخانی آب و جلوگیری از کشت محصولات آب بر، شرایط را برای تأمین آب شرب فراهم کرد.

وی با بیان اینکه جیره بندی آب  در برنامه وزرات نیرو نیست، تصریح کرد: درصورت مشارکت مردم و رعایت مصرف می‌توان بحران آب را پشت سرگذاشت.

عسگری‌نژاد در پایان با بیان اینکه سازگاری با طبعیت راهکار اصلی برای عبور از بحران خشکسالی است، گفت: قرار گیری ایران در منطقه خشک با محدودیت منابع آب همراه است و باید با سازگاری و احترام به طبیعت با این پدیده سازگار شویم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کارخونه فولادسازی و ذوب آهن رو باید ببرند یه جای دیگه..
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۲:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها راه نجات، شیرین سازی آب دریا توسط انرژی خورشید، باد و یا هسته ای هستش. روز به روز سفره های آب زیرزمینی کوچکتر میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
میگن 10درصد مونده ولی هر روز پروژه جدیدی برای انتقال آب زاینده رود اجرا میشه!!

چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
میگن 10درصد مونده ولی هر روز پروژه جدیدی برای انتقال آب زاینده رود اجرا میشه!!

چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
میگن 10درصد مونده ولی هر روز پروژه جدیدی برای انتقال آب زاینده رود اجرا میشه!!

چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
کمبود بارش، اقداماتی برای ذخیره سازی منابع آبی صورت گرفت؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
اتفاقا امسال خیلی بارندگی داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۱۱:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
جلوی انتقال اب شرب به کارخانجات کاشی و سرامیک یزد را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط 10 درصد ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مسئولان چاره ای بیندیشند
آخرین اخبار