معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مناسبت ماه رمضان توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای روزه‌داران در این ماه را ارائه داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، دکتر فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: در ایام ماه رمضان همانند سایر ماهها، انسان نیاز به انرژی، پروتئین، املاح، ویتامین و آب دارد، بنابراین یک فرد روزه دار آنچه را در ایام غیر روزه داری از قبیل سبزی‌ها و میوه جات نیاز دارد در ایام روزه داری هم نیاز دارد.

 وی با بیان اینکه، در ماه رمضان باید سه وعده غذای اصلی شامل افطاری، شام و سحری در نظر گرفته شود، اذعان نمود: در زمان‌هایی که ماه رمضان در فصل بهار یا تابستان قرار دارد روزه دار بین ۱۶ تا ۱۷ ساعت باید روزه بگیرد و در این مدت چیزی میل نکند و بنابراین در وعده سحری باید به نحوی غذا خورده شود که انرژی و آب لازم را در طول روز برای انجام متابولیسم و نیز پرداختن به امورات روزمره تامین نماید.

بیدارپور بیان کرد:  وعده غذایی سحری باید شبیه نهار میل و در آن بیشتر از غذا‌های دیرهضم استفاده گردد و حتی المقدور از غذا‌های سرخ کردنی، چرب و غذا‌هایی مانند گوشت ماهی که برای تجزیه به اب فراوان نیاز دارند استفاده نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد:نباید در وعده غذایی سحری از شیرینی‌ها مخصوصا نوع صنعتی ان استفاده نمود، زیرا با مصرف این مواد مقدار زیادی انسولین ترشح و برای مدت کوتاهی باعث افت قند خون و ضعف بدن می‌گردد.

 بیدارپور گفت: در وعده غذایی سحری باید از سبزیجات و میوه‌ها هم استفاده گردد، زیرا این قبیل مواد دارای فیبر بوده و فیبر به دیر خارج شدن غذا از معده کمک و از طرفی دیگر به زود خارج شدن از روده کمک می‌کنند بنابراین خوردن سبزی و میوه موجب پیشگیری از یبوست در افراد روزه دار می‌گردد.

وی با با بیان اینکه، روزه داران عزیز باید از مصرف چای پر رنگ و نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری و در صورت مصرف، از نوشیدنی‌هایی از قبیل: چایی کم رنگ و شربت اب لیمو استفاده گردد، اضافه نمود: وعده افطاری هم بسیار حائز اهمیت است، زیرا دستگاه گوارش به مدت زیادی در حالت استراحت و خالی بوده و نباید با مصرف مواد غذایی نامناسب به ان شوک وارد کرد و در این وعده می‌توان از موادی مانند یک لیوان شیر همراه سه عدد خرما یا تخم شربت، شربت عسل و آب هویج استفاده نمود.

 بیدارپور گفت: وعده شام را می‌توان به فاصله یک ساعت بعد از افطاری میل کرد و در این وعده باید از غذا‌های زودهضم مانند تخم مرغ آب پز و گوشت مرغ آب پز شده استفاده کرد و به طور کلی نباید غذا‌های چرب و دیرهضم در این وعده مصرف نمود.

در پایان به روزه دارای توصیه کرد که افرادی که دارای بیماری‌های مزمن یا خاص هستند برای گرفتن روزه حتما باید با پزشک معالج خود مشورت و در صورت صلاحدید وی با تبعیت از برنامه دارویی و تغذیه‌ای خاص روزه بگیرند.

انتهای پیام/م

تغذیه صحیح درماه مبارک رمضان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.