شوهانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

خروج آمریکا از برجام تأثیری در روابط تهران-مسکو ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: خروج آمریکا ازبرجام در روابط تهران-مسکو تاثیری نخواهد داشت.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان، درباره همکاری ایران و چین و روسیه پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: مسکو و پکن از قبل با ما منافع اقتصادی زیادی دارند و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با توجه به همین منافعی که در تعاملاتشان با ما دارند، روابطشان را با ما ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: ما به لحاظ عرف بین‌الملل و قراردادهای موجودی که بین ما و 1+5 (برجام) شکل گرفته، کشورهای طرف قرارداد باید تعهداتشان را نسبت به ما انجام دهند، چرا که توافق هسته‌ای یکطرفه از سوی آمریکا نقض شده، لذا مابقی کشورها باید به مفاد آن پایبند باشند و دلیل منطقی هم وجود ندارد که سایر اعضای برجام بخواهند با خروج یک کشور، تعهداتشان را انجام ندهند.

شوهانی با بیان اینکه مسکو و پکن در دهه‌های گذشته تعاملات بسیار خوبی با ما داشته‌اند، افزود: کشورهای انگلستان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که ما به تعاملات خود با ایران ادامه می‌دهیم و بدون شک چین و روسیه که از دوستان استراتژیک ما هستند هم به تعاملات خود با ما ادامه خواهند داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان کرد: انتظاری که ما از چین و روسیه داریم این است که محکم‌تر بایستند و موضع‌گیری‌شان در برابر ایران قاطعانه‌تر و محکم‌تر باشد.

وی ادامه داد: منافع اقتصادی چین و روسیه ایجاب می‌کند که تعاملاتشان را با ما ادامه دهند، اگر غیر از این باشد اعتبارشان در منطقه و دنیا زیر سوال می‌رود، البته ما هم تاکنون برای این دو کشور هزینه زیادی پرداخت کرده‌ایم.

شوهانی با بیان اینکه تعاملات ما با روسیه تنها اقتصادی نیست، تصریح کرد: رابطه ما با مسکو به طور استراتژیک بوده و مسائل زیادی را در بر می‌گیرد، به طوری که برخی از فشارهایی که در عرصه بین المللی به ما وارد می‌شود به خاطر روسیه است و اختلافاتی که بین روسیه و آمریکا وجود دارد، بخشی از آن به خاطر کشور ماست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم اظهار کرد: قاعدتا مسکو و پکن باید به تعاملات خود با تهران ادامه دهند و انتظاری جز این هم نیست، اما ممکن است روسیه در این بین بخواهد یکسری امتیازات بیشتری از ما بگیرد، چرا که موضع‌گیری برخی از مقامات سیاسی مسکو نسبت به ما در روزهای اخیر خیلی خوب نبوده است.

وی با بیان اینکه روسیه منافع اقتصادی زیادی در تعامل با تهران دارد، افزود: سطح روابط ما با روسیه فراتر از روابط کشورهای دیگر با مسکو است؛ ما در موضوعات منطقه‌ای همکاری می‌کنیم و حتی منافع جهانی مشترک در ضدیت با آمریکا داریم.

شوهانی خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه خدشه‌ناپذیر است و با عدول آمریکا از یک قراردادی که به ناحق خارج شده(برجام)، اتفاق خاصی نمی‌افتد و تأثیری در روابط تهران-مسکو ندارد.

انتهای پیام/

پکن و مسکو ادامه می‌دهند؛ اروپا در هاله‌ای از ابهام

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار