پاراگوئه و گواتمالا به دنبال راضی کردن ارباب آمریکایی خود هستند

یک تحلیل گر و فعال سیاسی فلسطینی تاکید کرد که اقدام دولت پاراگوئه در انتقال سفارتش از تل آویو به قدس اشغالی تنها برای راضی کردن ارباب آمریکایی خود صورت گرفته است.

پاراگوئه و گواتمالا به دنبال راضی کردن ارباب آمریکایی خود هستندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقدام اخیر دولت پاراگوئه و قبل از آن گواتمالا در انتقال سفارتخانه هایشان از تل آویو به قدس اشغالی در تبعیت از آمریکا بحث و جدل‌های فراوانی را در میان محافل سیاسی به دنبال داشته است.

به طوریکه بسیاری از تحلیل گران معتقدند که آمریکا در جلب حمایت بین المللی از این اقدام خود ناکام مانده و دست به دامان کشور‌های غیر مطرح در عرصه بین الملل شده است.

«خالد الجیوسی» تحلیل گر و فعال سیاسی فلسطینی در خصوص موضع کشور‌های اروپایی در این باره عنوان داشت: به نظر من کشور‌های اروپایی به دیده شک و تردید به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و تصمیمات آن می‌نگرند.

وی افزود: این کشور‌ها با وجود آنکه هم پیمان اصلی آمریکا به شمار می‌روند، اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ منافع کشور‌های اروپایی را در نظر نمی‌گیرد. آن‌ها نمی‌خواهند وارد یک طوفان جدال انگیز تاریخی شده و مجبور شوند تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهند.

الجیوسی تصریح کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان مرکز رژیم غاصب صهیونیستی در واقع در راستای تحقق منافع اسرائیل صورت می‌گیرد و پیامد‌های منفی در دراز مدت بر کشور‌های اروپایی خواهد گذاشت.

وی در ادامه یادآور شد: دوره ریاست ترامپ بالاخره به پایان می‌رسد و نتیجه این تصمیم وی چه بسا با آمدن دولت آمریکایی جدید تغییر کند همان طور که براساس اختیارات داده شده به رئیس جمهور آمریکا وی دست به لغو توافق با دیگر کشور‌ها مانند توافق تاریخی هسته‌ای ایران می‌زند وممکن است رئیس جمهور بعدی مسأله قدس را به عنوان یک مسأله مورد نزاع و نه پایتختی برای رژیم صهیونیستی درنظر بگیرد.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه تأکید کرد: بنابراین من بعید می‌دانم که دست کم در حال حاضر کشور‌های اروپایی سفارتخانه‌های خود را به قدس منتقل کرده و آن را به عنوان پایتخت دشمن صهیونیستی به رسمیت بشناسند.

این تحلیل گر فلسطینی تصریح کرد: نکته دیگری که در این خصوص باید به آن اشاره کنیم این است که این کشور‌ها مثلا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند و آن را راهی برای حفاظت از امنیت جهان می‌دانند و از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند در این خصوص تأمل کند، اما خودسری تراپ و اصرار وی برای اجرای وعده‌های انتخاباتی اش باعث شده منافع کشور‌های اروپایی را نادیده بگیرد و تمام منافع اقتصادی آن‌ها را با مشکل رو به رو کند چرا که شرکت‌های اروپایی فعال در ایران با خروج آمریکا از توافق هسته‌ی با مشکل رو به رو شده اند.

وی افزود: تمام این مسائل باعث می‌شود که کشور‌های اروپایی از چارچوب تعارف با آمریکا خارج شوند، زیرا آمریکا کوچکترین اهمیتی به منافع کشور‌های هم پیمان خود نمی‌دهد. در اینجا این سؤال به وجود می‌آید که انگیزه کشور‌های اروپایی برای انتقال سفارتشان به قدس چیست.

الجیوسی در ادامه گفت: این کشور‌ها با چشمان خود دیده اند که توافق نامه‌هایی که به عنوان کشور‌های دارای حاکمیت امضا کرده اند تنها به خاطر اسرائیل نابود شده است؛ اسرائیلی که به نظر می‌رسد در راضی کردن ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و انتقال سفارت آمریکا به قدس موفق عمل کرده است.


بیشتر بخوانید:بررسی رفتار بازیگران درگیر در اعلام پایتختی قدس از منظر روانشناختی 



این تحلیل گر روزنامه رأی الیوم هم چنین تاکید کرد: کشور‌های ضعیف و دریافت کننده کمک‌های آمریکایی مانند پاراگوئه و گواتمالا تنها به دنبال آن هستند که ارباب آمریکایی خود را راضی کنند و اقدام به انتقال سفارت خود کردند چرا که آمریکا احساس می‌کند تنها انتقال سفارتش به قدس مشروعیت زا نیست و به حمایت بین المللی نیاز دارد و در این مسیر برخی کشور‌ها را مجبور به این کار می‌کند؛ کشور‌هایی که حتی در روی نقشه پیدا کردنشان راحت نیست.

وی افزود:، اما در خصوص کشور‌های عربی که با اسرائیل رابطه دارند جدای از عدم انتقال سفارت خانه هایشان، در واقع بر اساس اصل تسلیم در برابر اسرائیل عمل می‌کنند. مشارکت مصر در محاصره نوار غزه و ممانعت از انتقال مجروحان فلسطینی از طریق گذرگاه رفح باعث شده تا بدون آنکه سفارت خود را منتقل کند قدس را به اسرائیل هدیه دهد. اردن نیز معلوم نیست تاکی می‌خواهد ساکت بماند. در کل عادی سازی روابط موضع اصلی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس است.

منبع:مهر

انتهای پیام/

 هدف  پاراگوئه در انتقال سفارت از تل آویو به قدس راضی کردن ارباب آمریکایی است

برچسب ها: فلسطین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.