وقتی خرافات جان صد‌ها آفریقایی را می‌گیرد

ساکنان مناطق آفریقایی همزمان با شروع موج جدید بیماری ابولا، جادوگران و خرافات را مسئول ابتلای خود به بیماری می‌دانند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  سازمان بهداشت جهانی به تازگی هزاران دوز واکسن جدید مقابله با بیماری ابولا را در کشور‌های آفریقایی توزیع کرده است، اما عده زیادی از مردم حاضر به تزریق واکسن و پیگیری مراقبت‌های درمانی نیستند، زیرا این بیماری را نفرینی ترسناک می‌دانند و به دارو‌های غربی اعتماد ندارند.


خودداری از مصرف دارو و تزریق واکسن به دلیل اعتقاد اهالی بومی به نفرین بودن این بیماری سبب شده است گروهی از دانشمندان انسان شناس (anthropologists) برای دگرگون کردن این نظر راهی مناطق درگیر شوند.

تاکنون ۲۸ مورد جدید ابتلا به ابولا در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو (the Democratic Republic of the Congo) شناسایی شده است و دانشمندان بیم از آن دارند که دوباره با اپیدمی ابتلا به این بیماری مرگ بار مواجه شوند.


تعداد زیادی از بیماران و افرادی که درمعرض خطر ابتلا به ابولا در دور جدید قراردارند این بیماری را جادو و نفرین می‌دانند که هیچ پزشکی قادر به درمان آن نیست بنابراین حاضر به درمان و پیشگیری نیستند.

سازمان بهداشت جهانی درتلاش است تا بیش از ۱۵۰۰۰ دوز واکسن را به افراد ساکن درمناطق درگیر تزریق کند، این بیماری در طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ سبب مرگ بیش از ۲۸۲۱۶ نفر در منطقه غرب آفریقا شده است.


ابولا می‌تواند به وسیله تماس باخون یا مایعات بدن فرد بیمار به سایرین منتقل شود و حتی جنازه فرد متوفی دراثر این بیماری باید با رعایت نکات ایمنی و درپوشش مناسب و عمق بیش از هشت متر دفن شود تا بیماری سرایت پیدا نکند.


سطح کم دانش و تحصیلات دربین اهالی برخی از مناطق درگیر سبب شده است تا آن‌ها ابتلای خود و اطرافیانشان به بیماری را نتیجه جادوی جادوگران یا نفرین بدانند و امیدی به درمان ندارند.


در این مناطق مردم به دلیل مصرف گوشت حیوان‌های وحشی که آن‌ها نیز می‌توانند به ابولا مبتلا شوند یا تماس با افراد بیمار دچارابولا می‌شوند.

کارشناسان اعلام کرده اند که نیاز به دگرگون کردن رفتار اهالی بومی دارند تا بتوانند نظرآن‌ها را نسبت به درمان‌های غربی و تزریق واکسن جلب کنند.


یکی از عادت‌های غذایی اهالی این منطقه از آفریقا خوردن نوعی گوشت شکار به نام (bush meat) است که سبب سرایت بیماری بین عده زیادی ازمردم و حتی حیوان‌ها می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهند افزون بر ۲۶ نفر مبتلا به ابولا، حدود ۲۰ نفر جدید نیز مشکوک به این بیماری مرگ بار هستند.

بیماری ابولا نوعی تب خونریزی دهنده است که در افراد علامت هایی چون گلودرد، تب، اسهال، استفراغ، بثورات پوستی، درد‌های عضلانی و سردرد ایجاد می‌کند.


بر اثر پیشرفت بیماری، ارگان‌های بدن مانند کبد و کلیه‌ها از کارمی افتند و فرد دچارخونریزی داخلی می‌شود، به تدریج با از دست دادن خون،  بدن فرد دچار کاهش سطح هوشیاری و وارد شدن به حالت کما می‌شود و درنهایت جان خود را ازدست می‌دهد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

آفریقایی‌ها ابولا را نفرینی ترسناک می‌دانند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
ابولا یک بیماری دست ساز آمریکا هست
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۳:۳۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
عجب
آخرین اخبار