غربالگری تیروئید هشت هزارنوازد در تربت حیدریه

کارشناس برنامه هیپوتیروئید نوزادان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت : همزمان با هفته اطلاع رسانی تیروئید 4 تا 10 خرداد، غربالگری کم کاری تیروئید بیش از هشت هزار نوزاد انجام شد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حسن گرمئی افزود : نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در شهرستان تربت حیدریه یک به 400 نفر است در حالی که این آمار در کشور پارسال یک به 670 نفر بود.

وی با اشاره به اینکه بیماری کم کاری تیروئید نوزادان از بیماری‌های بدون علامت در بدو تولد است گفت: از این رو غربالگری نوزادان برای شناسایی این بیماری در سن سه تا پنج روز بعد تولد اهمیت بسیار بالایی دارد و با تشخیص به موقع می‌توان از عوارض جدی و غیر قابل برگشت آن که شامل عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کم شنوایی است، جلوگیری کرد.

کارشناس برنامه هیپوتیروئید نوزادان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد : کمبود ید ، ازدواج‌های فامیلی ، ابتلا مادر به بیماریهایی ، چون مشکلات تیروئید ، دیابت ، فشار خون بالا در دوران بارداری و نیز مصرف برخی دارو‌ها توسط مادر در دوران حاملگی از عوامل بروز بیماری کم کاری تیروئید نوزادان است.

انتها پیام//ح. ص
 
 
 

اجرای طرح غربالگری تیروئید نوزادان در تربت حیدریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.