گزارش الجزیره:

خروج آمریکا از برجام چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت خروج آمریکا از برجام ممکن است در نهایت به نفع اقتصاد ایران تمام شود.

خروج آمریکا از برجام چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کشورش را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرده، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده اقتصاد ایران صورت گرفته است. برخی پیش‌بینی کرده‌اند تأثیرات منفی تصمیم ترامپ بر بازارهای نفت خام ممکن است اقتصاد ایران را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. اما برای پیش‌بینی واقع‌گرایانه درباره اینکه پس از «مرگ توافق هسته‌ای» چه اتفاقی خواهد افتاد، باید به این موضوع پراخت که از زمان «تولد این توافق» چه اتفاقی افتاده است. 

در ادامه این گزارش آمده است: بیشتر تحریم‌های ایران که قرار بود پس از امضای توافق هسته‌ای لغو شوند، تحریم‌های اقتصادی بودند. آمریکا نه تنها بر خلاف تعهداتش در قبال برجام، تحریم‌های ایران را لغو نکرد، بلکه تحریم‌های جدیدی نیز علیه این کشور وضع کرد. برای مثال، باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا (پس از امضای برجام) دستور اعمال محدودیت‌های ضدایرانی جدیدی را برای صدور روادید ورود به این کشور، به عنوان بخشی از قانون بودجه آمریکا و در راستای قانون کاتسا –قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم – امضا کرد که ترامپ پس از راهیابی به کاخ سفید آن را تایید کرد.

نگارنده مطلب در ادامه می افزاید: به بیان دیگر، دولت آمریکا در اقدامی آشکار برای نقض توافق هسته‌ای، پیوسته تلاش می‌کرد تا ایران از مزایایی که می‌بایست بر اساس برجام نصیبش می‌شد، محروم بماند. در نتیجه این تحریم‌ها، ایران نتوانست در دو سال گذشته از مزایای اقتصادی توافق امضاشده با شش قدرت جهانی بهره‌مند شود.این کشور اگرچه نفت بیشتری را در این مدت به فروش رسانده،  اما در دستیابی به دلارهای نفتی همچنان با محدودیت مواجه بوده است.

در ادامه گزارش الجزیره آمده است: تیم اقتصادی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، معتقد بودند که با بیشینه‌سازی سود شرکت‌های غربی در این کشور، تهران قادر به مقابله با وضع احتمالی دوباره تحریم‌ها خواهد بود. بنابراین، پس از آغاز روند اجرایی برجام، بازارهای این کشور بر روی کالاها و خدمات خارجی باز شد. این امر نه تنها زیان مالی تولیدکنندگان ایرانی را به دنبال داشت و باعث رکود (اقتصادی) شد؛ بلکه افزایش 50 درصدی تراز تجاری منفی میان ایران و 20 شریک اقتصادی این کشور را در فاصله سال‌های 2016 تا 2017 میلادی در پی داشت. خروج سرمایه از ایران بیش از سرمایه واردشده به این کشور بود. این گزارش می‌افزاید کسری در حساب دارایی ایران (حساب سرمایه ایران) در سال گذشته، به 11 میلیارد دلار رسید. در حالی که این تراز پیش از امضای برجام مثبت بود. [یکی از دلایل کسری در حساب دارایی یک کشور در جریان بودن سرمایه به‌ سمت خارج است]. در نتیجه این اتفاقات ارزش پول رایج ایران به طور چشمگیری کاهش یافت. از سوی دیگر، بدهی‌های خارجی کوتاه مدت ایران از 777 میلیون دلار به 3.7 میلیارد دلار در روزهای پایانی سال 2017 میلادی رسید.

نگارنده مطلب در ادامه چنین نتیجه‌گیری می‌کند: با در نظر گرفتن مشکلات مرتبط با برجام، شاید بتوان گفت با مرگ برجام برخی از مشکلات اقتصاد کلان ایران رفع خواهد شد.

در ادامه گزارش الجزیره پیش‌بینی شده است خروج ترامپ از برجام، اتحاد سیاسی نیروهای داخل ایران را به دنبال داشته باشد و در نهایت باعث شود آنها برای حل مشکلات اقتصادی مسیر دیگری را در پیش بگیرند. خروج واشنگتن از برجام و پیامدهای اقتصادی آن به ایرانی‌ها ثابت کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست و دشمن ایران است و هرگز نمی‌توان در بازی برد-برد با این کشور وارد شد. سرنوشت این توافق همچنین به ایرانی‌ها نشان داد که ادغام با اقتصاد غرب به پیشرفت اقتصادی این کشور کمکی نمی‌کند و حتی شاید مانعی بر سر این پیشرفت باشد.

این گزارش می‌افزاید دولت روحانی اکنون برای ناکام گذاشتن تحریم‌ها بر راه‌حل‌های داخلی تمرکز خواهد کرد. برای ایمن‌سازی اقتصاد ایران در قبال شوک‌های خارجی گام‌هایی برداشته شده و اقدامات بیشتری نیز در راه است. نگارنده مطلب همچنین تصریح می‌کند: طبق برخی گزارش‌ها، دو سوم کالاهای وارداتی ایران را اقلامی تشکیل می‌دهند که مشابه آنها در داخل این کشور تولید می‌شوند. ایران تقریبا سالانه 30 میلیارد دلار برای وارد کردن چنین کالاهایی هزینه می‌کند (سال گذشته، ایران در مجموع کالاهایی به ارزش 45 میلیارد دلار وارد کرد). آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم (انقلاب اسلامی) ایران توصیه کرده‌اند که واردات چنین کالاهایی ممنوع شود. در صورت عملی شدن این پیشنهاد و توسعه بازار تولیدکنندگان داخلی، نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت، ارزش پول ایران افزایش می‌یابد و وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی کاهش کاهش خواهد یافت.

در ادامه این گزارش با اشاره به برخی اقدامات در دست انجام از قبیل اقدامات مالیاتی برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، آمده است برای بی‌تاثیر کردن تحریم‌های آمریکا اقدامات مالی دیگری نیز نیاز است. آمریکا با استفاده از نظام‌های بانکی ادغام شده، قادر به اعمال بخش زیادی از تحریم‌ها علیه دیگر کشورهاست؛ زیرا بانک‌ها مبالات تجاری خود را از طریق شبکه‌های جهانی انجام می‌دهند. هر چه ایران به این نظام‌های بانکی ادغام شده وابستگی بیشتری داشته باشد، به همان میزان در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیرتر خواهد بود و بالعکس. تهران برای خروج از این نظام تحت کنترل آمریکا گام‌هایی برداشته است. ایران اکتبر گذشته نخستین قرارداد رسمی مبادلات ارزی (قرارداد سوآپ ارزی «ریال» ایران و «لیر» ترکیه) را با ترکیه به امضا رساند. ماه آوریل سال 2018 میلادی نیز دو کشور نخستین اعتبار اسنادی خود را صادر کردند (اشاره دارد به گشایش نخستین اعتبار اسنادی توسط بانک ملی ایران در تاریخ بیست و هفتم فروردین سال 1397 برای تامین مالی تجارت با ترکیه). دیگر شرکای تجاری اصلی ایران از قبیل چین نیز برای امضای چنین قراردادی –که در صورت اجرا شدن، دیگر به ارز ثالث مانند دلار آمریکا و یورو برای تسویه مبادلات ارزی نیازی نیست– اعلام آمادگی کرده‌اند.

گزارش الجزیره می‌افزاید ایران کشوری دارای منابع طبیعی فراوان است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی (1357) به پیشرفت‌های زیادی دست یافته است. البته باید گفت پیشرفت با ساخت و ساز تفاوت دارد. کشوری که دارای بخش ساخت و ساز فعالی است که توسط شرکت‌های خارجی اداره می‌شود، لزوما کشوری پیشرفته محسوب نمی‌شود. بخش ساخت و ساز بومی یک کشور که با زیرساخت‌ها و نیازهای مسکن جمعیت آن کشور همخوانی داشته باشد، نشان دهنده پیشرفت واقعی است و ایران از این ویژگی به اندازه قابل‌توجهی برخوردار است. این همان چیزی است که توجه جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس، را در سفرش به ایران (در ژانویه سال 2014، زمانی که این کشور هنوز تحت تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده بود) به خود جلب کرد.

جک استراو در این باره گفته بود: همانطورکه هیأت پارلمانی انگلیس از فرودگاه امام خمینی (رحمت الله علیه) به سمت هتل محل اقامت‌مان می‌رفت، از ابعاد توسعه زیرساخت‌ها در مدت 9 سالی که از زمان آخرین دیدار من می‌گذشت، در حیرت بودم؛ اتوبان‌های جدید و خطوط متروی در حال احداث. تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نشده است و تهران این روزها بیشتر شبیه مادرید، پایتخت اسپانیا و یا آتن، پایتخت یونان است تا مثلا بمبئی هند یا قاهره، پایتخت مصر.

در پایان گزارش الجزیره نیز آمده است: ایران ثابت کرده است که منابع فیزیکی و انسانی مورد نیاز را برای خودکفایی علیرغم [مانع‌تراشی‌های] آمریکا در اختیار دارد.

انتهای پیام/

گزارش الجزیره درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران در روزهای پس از خروج آمریکا از برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۰:۳۹ ۱۹ تير ۱۳۹۷
چرا مردم ما بیکار باشند یا شغلی در زمینه ای ک استعداد دارند نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
گرانی ها خیلی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
لعنت بر برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
برجام مارو به جلو نبرد که هیچ عقبتر هم برد این تحلیل گر درست میگه به محض این که برجام امضا شد کلی پولدار راه افتادن این کشور و اون کشور و هر چی دستشون اومد وارد کردن و این وسط فقط ما تولید کننده های کوچیک موندیم و بدبختی هامون ماشالله همه ملت ایرانم که پول دار و دنبال برند و جنس خارجی
برجام برای ما هیچی نداشت هیچی
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۴:۵۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
در جواب دوستی که نوشته بود قدرت خرید مردم کم شده باید بگه ، دیگه نه قدرت خریدی مونده نه چیزی، ی زمانی می گفتن طرف صورتش رو با سیلی سرخ نگه داشته، با این اوضاع سیلی که هیچی مشت هم صورت رو سرخ نمی کنه، بد جوری افسار مملکت از دست همه در رفته
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۲:۱۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز وطن
۱۰:۴۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
بقول قدیمی ها باید پای اینها را جا بذاریم اونم به زور چون بد راه میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خواهد گذاشت ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
گ
۲۱:۴۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
گرانی مسکن که از حالا هم شروع شده
France
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
قدرت خرید مردم ایران بشدت کاهش پیدا کرده
Netherlands
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
چی بگم والا
Netherlands
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
کشور باید سعی کند از لحاظ اقتصادی روی پای خودش بایستد
Netherlands
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
لعنت خدا بر آمریکای شیطان صفت
Germany
علی
۱۹:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
درصورتی که موقع تحریم مجبور نباشیم در مقابل فروش نفت کالا وارد کنیم که وضع بدتر شود .حتما تولید داخل جان می گیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
اگر فقط ریشه فساد اداری از کشور ریشه کن شود ۹۹ درصد مشکلات ایران حل خواهد شد و نیازی به هیچ کشوری نیست که به او باج بدهند.
Thailand
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
تنها مشکل اقتصاد ایران وجود اختلاسگران و رانت خواران است وگرنه هیچ تحریمی نمیتواند ایران را از پای درآورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
خدا فقط بدادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
بنزین 100 تومنی شد 1000 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
گرانی ها بیشتر میشه و کمر مردم رو له میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
اقتصاد آمریکا ورشکسته میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
حمایت از کالای ایرانی نباید باعث شود تا برخی به ظاهر تولید کنندگان داخلی تمام وسایل را از خارج وارد کنن و برچسپ ایرانی یزنند به اسم کالای ایرانی میفروشن و به بهانه حمایت از کالای ایرانی هر قیمتی که بخواهند بفروشن.
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۵:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
کاملا معلومه تحریم بانکی و عدم توانایی ایران در وارد کردن کالا های اساسی اقتصاد را در دراز مدت فلج خواهد کرد. بدون شک اجرای کامل سیاست حمایت از کالای ایرانی همه این مشکلات را حل خواهد کرد ولی نه به این شکل که ما داریم پیش میرویم. اقتصاد مقاومتی و حمایت ار کالای ایرانی زمانی جواب خواهد داد که تولید کنندگان ما اولا کالای تمام ایرانی تولید کنند ثانیا کالای با کیفیت. همان طور که ما در ساخت خودرو و بعضی از ابزارالات مهندسی پیشرفت داشته ایم. پس میتوانیم در بقیه زمینه ها پیش رفت کنیم. ولی این هم زمانی تحقق میابد که از خروج نیروهای متخصص به خارج جلوگیری شود و متخصصینی که بیرون رفتن را باز گردانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
ضربه ایی که اقتصاد دانان بی سواد ما به این مملکت میزنن //کم از امریکا نیست
آخرین اخبار