رئیس دادگستری گلپایگان:

کمک خیران کاهش جمعیت کیفری را به همراه دارد

رئیس دادگستری گلپایگان گفت:کمک خیران کاهش جمعیت کیفری را به همراه دارد و هم در برنامه‌های اصلاحی و تنوعی موثر است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،نجف‌علی علیان پیش از ظهر امروز در آئین جشن گلریزان گلپایگان  اظهار کرد: خیران همواره در انجام کارهای خیر پیشتاز هستند؛ کمک به آزادی زندانیان از کارهای نیک و پسندیده است که شیرینی و حلاوت خاصی دارد.

وی افزود: سیاست کلان قوه قضائیه در کل کشور کاهش جمعیت کیفری است، اما در دهه 80 و دهه 90 به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسانات بازار جمعیت زندانیان افزایش چشم‌گیری داشته است.

رئیس دادگستری گلپایگان بیان کرد: به دنبال برنامه‌ها و قوانین وضع شده مانند مجازات‌های جایگزین، اما مشکلات در جامعه به حدی زیاد شده که افراد ناخواسته به زندان محکوم می‌شوند.

علیان با بیان این‌که نگاه ما کمک به کاهش جمعیت کیفری است، افزود: یکی از این کارها کمک به آزادای زندانیان در جشن گلریزان است و  اگر با دستان پر خیر و برکت خود یک زندانی را آزاد کنیم، شاهد کاهش آمار زندانیان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مجازات حبس دو وجه دارد، یک وجه آن مجازات و تنبیه است و وجه دیگر آن اصلاح و تنوعی که از آن نام می‎برند؛ خیلی وقت‌ها یک زندانی طعم زندان را چشیده است، اما به دلیل ضرر و زیان و محکومیت مالی باید  زندان را تحمل کند.

رئیس دادگستری گلپایگان اذعان کرد: کمک خیران کاهش جمعیت کیفری را به همراه دارد و هم در برنامه‌های اصلاحی و تنوعی موثر است؛ اگر یک زندانی راه اصلاحی را در پیش نگرفته باشد و به جامعه بی‌توجه و امنیت مردم را نادیده گرفته است، وقتی ببیند  جامعه دست او را گرفت و خانواده‌اش را حمایت کرد قطعا یک دگرگونی و اصلاح در او ایجاد خواهد شد و این اصلاح بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی مطرح کرد: شما خیران با کمک‌های خود می‌توانید در این جمعیت اصلاحی زندانیان نیز کمک کنید و قطعأ خانواده‌های زنداینان باید مورد حمایت قرار بگیرند؛ در شهرستان گلپایگان نیز انجمن حمایت از زندانیان تأسیس شده است و در طول سال این خانواده‌ها در قالب مختلف حمایت می‌شوند.

علیان افزود: در این انجمن حمایت از زندانیان یک بخش  حمایت از خانواده زندانیان و بخش دیگر آزادی زندانیان را عهده دار است؛ خانواده‌ای که سرپرست آن به زندان محکوم می‌شود، با مشکلات متعددی روبه رو است.

وی با اشاره به اجرای احکام کیفری دادسرا گفت: افراد زیادی مانند مستمری بگیر و حقوق بگیر دیه می‌گیرند که در گذشته در مواقع گرفتن دیده شخص شاکی از روی کرامت و بزرگواری دیه را قبول نمی‌کرد.

رئیس دادگستری گلپایگان عنوان کرد: مسیری در کشور هموار شده است که به راحتی دیه را دریافت می‌کنند، بدون هیچ شکی و این که بداند دیه حق، حلال یا طیب است دریافت می‌کند.

در ادامه آیت‌اله سید علی طهماسبی امام جمعه گلپایگان اظهار کرد: یکی از ارزشمندترین کارهایی که انسان می‌‌تواند انجام دهد انصاف است؛ جامعه‌ای که افراد آن انصاف را راعایت کنند، جامعه‌ای ایثارگر است.

وی افزود: بخشش یک ارزش بزرگ و والا برای انسانی است که می‌تواند جامعه را زنده و پویا و سعادتمند کند؛ انفاق آثار اجتماعی زیادی دارد، انفاق مال را فراوان می‌کند اما برخی فکر می‌کنند با انفاق مال آن‌ها کم می‌شود ولی هیچ‌کس مال خود را در راه انفاق هدیه نکرد که مالش کم شده باشد.

امام جمعه گلپایگان اظهار کرد: ممکن است برخی به دلیل بلندپروازی ضربه بخورند ولی هرکس برای رضای خدا مالش را بدهد مال آن دوچندان خواهد شد.

وی ادامه داد: کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند مثل کاشت یک دانه در زمین  که هر دانه به یک خوشه 700 دانه تبدیل می‌شود و انفاق روح فداکاری در انسان ایجاد می‌کند و همچنین باعث آمرزش گناهان و مضاعف شدن اموال می‌شود.

طهمابی با بیان این که انفاق در نامه اعمال انسان ثبت و در دنیا و آخرت موجب سعادتمندی انسان می‌شود، گفت: زندانی شدن سرپرست یک خانواده عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه است و قاضی باید به فکر مجازات جایگزین زندان باشد؛ برای ارزیابی و ارزش‌گذاری یک  قاضی، اگر یک قاضی در سال حکم برای زندانی شدن افراد کمتر صادر کرده باشد، قاضی موفقی است.

 

انتهای پیام/م

 

مراسم جشن گلریزان در گلپایگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.