آژانس: نامه ایران را درباره برنامه‌ریزی این کشور برای تولید «هگزافلوراید اورانیوم» دریافت کردیم

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافت نامه ایران مبنی بر برنامه‌ریزی برای تولید «هگزافلوراید اورانیوم»، خوراک سانتریفیوژها، را تأیید کرد.

آژانس: نامه ایران را درباره برنامه‌ریزی این کشور برای تولید «کیک زرد» دریافت کردیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگوهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه شنبه) دریافت نامه ایران مبنی بر برنامه‌ریزی برای تولید «هگزافلوراید اورانیوم» (UF6) -خوراک سانتریفیوژها- را تأیید کرد؛ سانتریفیوژهایی که برای غنی‌سازی اورانیوم به کار می روند. به گفته این سخنگو نامه ایران روز گذشته ( چهارم ژوئن برابر با چهاردهم خرداد) به دست مقامات آژانس رسیده است.

در گزارش رویترز آمده است ایران پیش‌تر از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم در این کشور خبر داده بود.

آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، روز دوشنبه به مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دستور دادند مقدمات دستیابی به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کنند تا در صورت از هم پاشیدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از خروج آمریکا از این توافق (که ماه گذشته میلادی اعلام شد)، ایران ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را افزایش دهد. علی اکبر صالحی، معاون حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و رئیس آژانس اتمی کشورمان، نیز امروز طی یک نشست خبری، از اجرای دستور رهبری در این زمینه خبر داد. صالحی افزود این اقدامات در چارچوب برجام صورت می گیرد.

گزارش رویترز می افزاید قدرت های اروپایی برای نجات توافقنامه هسته ای ایران که در ازای وضع محدودیت بر برنامه های هسته ای ایران، باعث لغو تحریم های این کشور شده بود، تلاش می کنند. 

در پایان گزارش رویترز نیز آمده است ایران بر اساس مفاد برجام، اجازه غنی سازی اورانیوم تا سطح 3.67 درصد را دارد که تا میزان 90 درصدی موردنیاز برای ساخت سلاح های هسته ای فاصله زیادی دارد. طبق این توافق، میزان ذخایر هگزافلوراید اورانیوم غنی سازی شده ایران نیز نباید از 300 کیلوگرم تجاوز کند. 
انتهای پیام/

نامه ایران به آژانس مبنی بر برنامه‌ریزی برای تولید خوراک سانتریفیوژها

برچسب ها: برجام ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
خوبه
انتظار نداشته باشین که در برابر کارهای بد دیکران ایران همچنان بی پاسخ رفتار کند
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۲۱:۱۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
به امید خدا فعالیت هسته ای را از سر اغاز می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۱:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
خوشحالم که ازنوع شروع کردیم وتسلیم زورگویان نشدیم اونا الآن تو دلهره دارندمیمیرن مخصوصا آمریکا و اسرائیل وال سعودی
آخرین اخبار