سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری:

استعفای وزیر بهداشت ١٠٠ درصد شایعه و ١٥٠ درصد بی‌اساس است/ واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار است

حریرچی گفت: تولید واکسن HPV یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بهداشت جهانی است.
 
استعفای وزیر بهداشت ١٠٠ درصد شایعه و ١٥٠ درصد بی‌اساس است/ واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تولید واکسن HPV و صحبت‌های یک فرد در برنامه ماه عسل، اظهار کرد: ما باید تولید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کنند را در دستور کار قرار دهیم، طی مطالعات و به توصیه سازمان بهداشت جهانی واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: HPV دو بیماری مهم در کشورهای دنیا ایجاد می‌کند که زگیل ناحیه تناسلی و سرطان‌های مربوط به دهانه رحم مربوط به این ویروس است، این عارضه بیش از 100 نوع ویروس دارد که بعضی از آنها حامل زگیل ناحیه تناسلی و بعضی دیگر حامل سرطان دهانه رحم هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه سالانه 927 مورد سرطان دهانه رحم بروز پیدا می‌کند که 95 درصد آنها مربوط به زگیل‌های ناحیه تناسلی است، افزود: زگیل‌های ناحیه تناسلی در زنان کمتر از 24 سال و مردان بین 25 تا 29 سال بیشتر بروز پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: زگیل‌های تناسلی عوارض متعددی را ایجاد می‌کنند که یکی از مهمترین آنها اختلال در روابط جنسی است که بر اساس قانونی به دلیل لاعلاج بودن این عارضه اجازه طلاق به زوجین داده می‌شود.

حریرجی با اشاره به اینکه درمان بیماری زگیل تناسلی پرهزینه است، افزود: اختلال در روابط زناشویی عوارضی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و کاهش حس اعتماد به نفس در افراد ایجاد می‌کند و طی سالهای گذشته به فکر تولید واکسن HPV هستیم و در این راستا مطالعات اولیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه واکسن HPV باید سه بار تزریق شود و هزینه هر بار تزریق حدود 273 هزار تومان هزینه است، عنوان کرد: ما باید این واکسن را داخل کشور تولید کنیم، مقام معظم رهبری هم موافقتشان را با اختصاص 100 میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی برای تولید 2 واکسن اعلام فرموده‌اند و من معتقدم که دانشمندان ایرانی قادر به تولید واکسن HPV هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: موسسه انیستیتو پاستور مسئولیت تولید واکسنHPV را بر عهده گرفته است و تولید این واکسن توانایی ساخت چند واکسن دیگر را  هم ایجاد می‌کند، امروزه واکسن HPV بازار قابل توجهی در دنیا دارد.

حریرچی گفت: این روزها بازار رقابت برای تولید واکسن با قیمت پایین داغ است و ما برای صادرات واکسن وارد این بازار می‌شویم.

وی در خصوص گفته‌های یک فرد در برنامه ماه‌عسل ادامه داد: ما با سازما‌ن‌های مردم نهاد ارتباط علمی، بهداشتی و درمانی داریم و صلاحیت‌ عمومی این سازمان‌های خیریه به وسیله ارگانی غیر از وزارت بهداشت تایید می‌شود و ما از مشارکت آنها در کارهای ضروری استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نیمی از هزینه تولید واکسن به وسیله موسسات خیریه و نیمی دیگر به وسیله وزارت بهداشت تأمین می‌شود، افزود: موافقت مقام معظم رهبری برای ساخت واکسن  به 2 واکسن اسهال دوران کودکی و عفونت‌‌های دستگاه ریه مربوط می‌شود و ما برای گسترش واکسن‌ها و خدمات دارویی بر اساس امکانات مالی کارها را اولویت‌بندی کرده‌ایم تا این گونه موارد گسترش پیدا کند.

حریرچی با اشاره به اینکه افرادی که در وزارت بهداشت خدمت می‌کنند مورد اعتماد رئیس جمهوری و دولت بوده و در راستای حفظ سلامت مردم کار می‌کنند، افزود: راه اصلی انتقال بیماری HPV ارتباط جنسی است و این ویرویس تنها در روابط غیر اخلاقی اثر سو نمی‌گذارد بلکه در روابط بین زن و شوهر در صورت وجود این ویروس بیماری HPV منتقل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: درتولید واکسن HPV  و عوارض آن افراد علمی باید اظهار نظر کنند و دیگران حق اظهار نظر ندارند.

در حوزه فراهم آوری واکسن رکود داشتیم

حریرچی ادامه داد: گسترش واکسن در دهه اول انقلاب فعالیت‌های خوبی داشت اما طی دو دهه گذشته در حوزه فراهم‌آوری واکسن برای مردم کشورمان دچار رکود شده‌ایم.

وی عنوان کرد: اعتبارات صندوق ارزی برای امور مصرفی و کارهای واردات را انجام نداده‌ایم و این اعتبارات برای تولید ملی و رفع نیاز کشور در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به دلیل کمبود اعتبارات امکانات تولید واکسن‌های مختلف را در برنامه نداریم.

حریرچی یادآور شد: امروزه در حدود 687 سازمان مردم نهاد در کشور در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که کار نظارت در این گونه موسسات در حوزه سلامت بر عهده وزارت بهداشت است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت در راستای اولویت‌بندی گسترش واکسن، واکسن هپاتیت را به گروه‌های مختلف سنی توسعه‌ داده است و تولید واکسن‌های دیگر را به میزان 95 درصد افزایش داده‌ایم.

رابطه وزیر بهداشت و رئیس جمهور در بهترین حالت ممکن است

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص شايعه جابجایی یا استعفای وزير بهداشت گفت: اين موضوع درواقع چیزی شبیه دروغ ١٣ است، ١٠٠ درصد شايعه و ١٥٠ درصد بی اساس است، هاشمی بيشتر و قوی تر از هر زمانی به فعاليت مشغول است و شب گذشته تا ساعت ٣ بامداد مشغول بازديد از بيمارستان های بزرگ تهران بود.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: رابطه وزیر بهداشت با رئیس جمهور عالی و در بالاترین سطح طی پنج سال گذشته است؛ افرادی که وقتشان آزاد است این چنین شایعات را در فضای مجازی پخش می‌کنند، ما وظیفه داریم به شایعات توجه نکنیم و وظایفمان را به درستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما در زیرساخت‌های سامانه سیب دچار مشکلاتی هستیم و در این راستا برای ارتقای اینترنت، وزارت ارتباطات همکاری‌های بسیار خوبی با ما دارد، بعضی از مراحل وارد کردن داده‌ها بستگی به زمان‌بندی از پیش طراحی شده دارد به طوریکه بعضی از مراکز درمان اطلاعات خود را به صورت آفلاین وارد سامانه سیب می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه امروزه کلیه اطلاعات در دسترس است و افراد ذیصلاح به وسیله کد ملی می‌توانند به اطلاعات مراجعه‌کنندگان دسترسی پیدا کنند.

صدور پروانه مستقل داروخانه در درمانگاه‌ها و مراکز دولتی

حریرچی عنوان کرد: صدور پروانه برای داروخانه‌ها به صورت مستقل انجام و از این پس برای پزشک داروساز صادر می‌شود و این پروانه هیچ ارتباطی به درمانگاه ندارد.

وی اضافه کرد: در شهرهای متوسط و کوچک مشکل داروخانه وجود دارد و وزارت بهداشت از اینکه در کنار مطب‌های خصوصی داروخانه‌ای راه‌اندازی شود، استقبال می‌کند.

قانونی برای پرداخت حق ویزیت هنگام نشان دادن آزمایش نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص پرداخت حق ویزیت برای نتیجه آزمایش گفت: اگر فردی صرفا برای نشان دادن نتایج آزمایش به پزشک مراجعه کند نباید پولی را پرداخت کند ولی اگر حین دیدن نتیجه آزمایش روند معاینه ادامه پیدا کند، پزشک می‌تواند ویزیت خود را از بیمار بگیرد و به طور کلی این مسئله بیشتر جنبه اخلاقی دارد.

حریرچی اضافه کرد: ما هنوز برای اخذ ویزیت در هنگام نشان دادن آزمایش قانون صریحی نداریم ولی وزارت بهداشت با هرگونه تخلفی در همه زمینه‌ها برخورد می‌کند.

وی در خصوص اجرای طرح رضایت‌سنجی ارائه خدمات بهداشتی، ادامه داد: اجرای طرح رضایت‌سنجی ارائه خدمات بهداشتی درمانی از مردم باعث ارتقای خدمات می‌شود و این کار در سال گذشته به صورت پایلوت با هدف افزایش رضایت‌سنجی مردم از طریق سامانه پیامک انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: از ابتدای امسال 13 میلیون و 713 هزار پیامک به مراجعان مراکز دولتی در جهت اجرای طرح ‌رضایت‌سنجی ارسال شده است و 2 میلیون و 451 هزار پاسخ از طرف مراجعان دریافت کرده‌ایم.

حریرچی ادامه داد: بیش از 65 درصد از مردم شماره‌های همراه خود را برای طرح رضایت‌سنجی ارائه کرده‌اند و این کار با هدف ارتقای سلامت، ارتقای کیفیت خدمت، ارتقای رضایت، ارتقای سواد سلامت، استفاده هزینه‌ اثربخش از منابع و تصمیم‌گیری آگاهانه برای اصلاحیه فرآیند است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: نتایج رضایت‌سنجی به مسئولین محلی و وزارت بهداشت اعلام می‌شود، تا اقدامات لازم در جهت ارتقای خدمات بهداشتی درمانی انجام شود.

وی گفت: میزان پاسخگویی مردم به سامانه‌های مشابه خوب ارزیابی شده است و این طرح یکی از بزرگترین نظرسنجی برای خدمات دولتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت قصد دارد سامانه را به کلیه مراکز درمانی گسترش دهد و به طور مستمر میزان رضایت‌ مردم در اتاق شیشه‌ای از خدمات بهداشتی درمانی را تحلیل و بررسی کند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح رضایت‌سنجی در حال حاضر برای مراکز بهداشتی و درمانی دولتی است و به زودی در سایر مراکز این طرح اجرا می‌شود.

حریرچی ادامه داد: تعطیلات طولانی مدت باعث ایجاد نارضایتی مردم و آسیب به ارائه خدمات بهداشتی درمانی می‌شود.

وی اضافه کرد: در تعطیلات طولانی ‌مدت در حدود 66.5 درصدمراجعه سرپایی تخصصی و فوق‌تخصصی به مطب‌های خصوصی، 28.5 درصد مراجعه به پزشکی عمومی در مطب خصوصی داریم که در زمان تعطیلات طولانی مدت مثل عید نوروز یا هفته گذشته این تعداد مردم به 600 بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعطیلی آزمایشگاه‌ها و مراکز رادیولوژی و برخی مراکز غیردولتی باعث دسترسی نداشتن مردم به خدمات بهداشتی می‌شود، اظهار کرد: بنظرم باید میزان تعطیلات رسمی به صورت نظامند توزیع شود که در این راستا در حوزه سلامت بخش‌های خصوصی و نظام پزشکی باید مشارکت کنند و همچنین اعتبارات کافی به مراکز دولتی به دلیل مراجعه زیاد در ایام تعطیلات اختصاص پیدا کند.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت بخشنامه‌هایی دارد که بر اساس صلاح و موازین‌ علمی برای ارائه خدمات بهداشتی – درمانی به کار گرفته می‌شود و این وزارتخانه‌ نقش تولیت‌ دارد و می‌خواهد بیشترین‌ منفعت‌ و خیر عمومی برای مردم انجام شود.

حریرچی‌ عنوان کرد‌: صدور هر بخشنامه‌ای ممکن است در راستای منافع برخی یا متضاد‌ منافع افراد دیگر باشد‌، به همین دلیل افرادی که با بخشنامه‌ها متضرر می‌شوند، وزارت بهداشت را متهم به دنبال کردن منافع مادی می‌‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر به سیستم کشور دارو اضافه شود برخی‌ها می‌گویند که افراد وزارتخانه‌ دارو را وارد کرده است، تأکید کرد: قضات‌ دیوان عدالت اداری طی ماه‌های اخیر در مورد لیپوساکشن‌ و لیزردرمانی‌ و همچنین مراکز ترک اعتیاد‌ حکمش‌ را صادر کرده است و در برخی از موارد با شکایت‌ها 100 درصد موافقت شده است.

وزارت بهداشت در بازرسی‌های دوره‌ای با تخلفات برخورد می‌کند

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: از بخشنامه‌ قبلی وزارت بهداشت در خصوص لیزردرمانی‌ شکایت شده بود که دیوان عدالت اداری هیچ شکایتی را وارد ندانسته است و ما از سازمان نظام پزشکی تقاضا داریم که کار نظارت را انجام بدهد، این وزارتخانه‌ در بازرسی‌های دوره‌ای با همه تخلفات برخورد می‌کند.

حریرچی‌ در خصوص ورود رسانه‌ها به مسائل جامعه پزشکی‌ اظهار کرد: سیاست‌های مختلفی در این راستا وجود دارد‌ و نظارت مردم و رسانه‌ بر حوزه بهداشت و درمان موضوع واحدی است.

حریرچی‌ اضافه کرد: در برخی از کشورها مراکز درمانی موظف هستند میزان و درصد عوارض شایع را برای همگان منتشر کنند، در بیمارستان‌های کشورهای اروپای غربی و آمریکا اینگونه مراکز باید تنها میزان عفونت‌های بیمارستانی را باید به صورت عمومی گزارش کنند البته  بیمارستان‌ها باید ایجاد لخته در پا و اختلالات ناشی از آن را گزارش کنند.

وی اضافه کرد: در کشورهای اروپای‌ غربی و آمریکا میزان بستری‌های مجدد زیر یک ماه گزارش می‌شود و وزارت بهداشت  طی سال‌های اخیر به بررسی 28 مسئله مهم که در مراکز درمانی نباید اتفاق بیافتد‌، پرداخته است.

حریرچی‌ ادامه داد: خطای پزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و این موضوع باید از سیستم اتهامی و جرمی به سمت سیستم داوطلبی تغییر پیدا کند و این کار از بروز خطاهای‌ پزشکی پیشگیری‌ می‌کند و سبب جرم زدایی می‌شود.

انتشار پرونده سلامت افراد برجسته قانونی است

وی با اشاره به اینکه باید برای اعلام خطا  جایزه‌ای تعیین شود، اظهار کرد: پرونده سلامت افراد برجسته در برخی از کشورها باید منتشر شود و این موضوع کاملاً قانونی است.

کاهش 25 درصدی کمبود دارویی در کشور

حریرچی‌ در خصوص کمبودهای‌ دارویی گفت: بعد از مشکلاتی که آمریکا ایجاد کرد، مشکلاتی در خصوص کمبود دارو شکل گرفت‌ که در 4 هفته گذشته 15 درصد و طی 2 و 3 هفته اخیر ما شاهد کاهش 10 درصدی اقلام کمبودی‌ هستیم‌.

وی گفت: استقلال بیمارستان‌ها جزء مدل‌های پیشرفته امروز دنیا است و این استقلال پاسخگویی و مسئولیت پذیری را ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: تعرفه در بیمارستان های مستقل مانند مراکز دولتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
چطور برای واکسنو ایجاد ترس تو دل مردم نیاز به فردمتخصص نیس ولی برای انتقاد ازش و صحبت در مورد عارضه و اثرش حتما باید متخصص باشیم ؟؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
150 درصد بی اساس است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ياس
۰۰:۱۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
فقط به فکر مشکلات و گرانی هم باشید به خدا خسته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا شکرللهی
۲۳:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
وقتی یه خانم بی سواد را تائید میشه بیاد توی برنامه زنده تلویزیونی چرند بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
باید جلوی تولید این واکسن رو در کشور بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
Hga
۲۳:۱۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
این واکسن رو اول رو خودتون و زن بچه هاتون امتحان کنید
Germany
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
چرافقطراه انتقال گفته میشه دلیل ایجادبیماری چیه؟براجلوگیری ازانتقال خوب واضحه کم هزینه ترین رعایت اخلاق هست امابراکسی که اخلاق رعایت کنه چی ممکنه باعث ایجادش بشه؟اصل قضیعه ول شده که اطلاع رسانی درسته به چیزای دیگه پرداخته میشه درموردعلل ایجادبیماری اطلاع رسانی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
آقای علیخانی باید پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
چرا مناظره درباره اش برگزار نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
این خانم اشکی خیانتکار باید مجازات بشع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
خدایا خودت فقط به فریاد ما مردم برس
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
پزشک ر عمومی موقع طرح 15 میلیون متخصص 300 میلیون و فوق تخصص یک مییارد
معلم با 50 سال سابقه 2 میلیون!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
معلم با 50 سال سابقه 2 میلیون؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
دیوان عدالت وقوه قضاییه پیگیری کنه
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۵:۴۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
۱۵۰%چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
گلی
۱۵:۴۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
خدا به این مردم رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
خواهش میکنیم وزارت بهداشت به توصیه های اطباء طب ایرانی و اسلامی توجه کرده وعمل کنن که هم هزینه بسیارکمترمی خوادوهم درمان بسیار بیشترحاصل میشه
Iran (Islamic Republic of)
سوذ
۲۰:۲۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
این واکسن باید در سطح کشور جمع آوری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
هر دم از این باغ بری می رسد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۴:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
150 درصد ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
سازمان بهداشت جهانی؟؟؟
آیا مشکلات کشورهای دارای روابط خارج از چهارچوب خانواده، مشکل کشور ماست؟؟؟
مگر نه اینکه واکسن همان ویروس ضعیف شده آن بیماری است؟؟
Germany
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
مگه ازمایش نکردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
مگه مردم جونشونو از سر را آوردن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
قراره استعفا بده ؟
آخرین اخبار