استاندار خراسان رضوی:

مجموعه تاریخی شادیاخ با حفظ ملاحظات تاریخی و میراثی ساماندهی شود

استاندار خراسان رضوی گفت: مجموعه های فرهنگی – تاریخی شادیاخ، عطار و خیام نیشابور باید با حفظ استانداردها و شاخص های تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ساماندهی و بازپیرایی شود.

مجموعه تاریخی شادیاخ با حفظ استانداردها و ملاحظات تاریخی و میراثی ساماندهی شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علی رضا رشیدیان در دیدار با معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افزود: در نظر داریم این مجموعه ها را با همه ملاحظات و شاخص های تاریخی برای استفاده مردم از ظرفیت های تاریخی و گردشگری این خطه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ما نتوانسته ایم بزرگان و شخصیت های برجسته علمی ، تاریخی و فرهنگی استان و نیز آثار تاریخی را به درستی به نسل قدیم و جدید معرفی کنیم، گفت: امروز مردم ما خیام را به اشعارش می شناسند در حالی که او کمترین مدت از عمر خود را صرف سرودن شعر کرده و بیش از آن منجم و ریاضی دانی برجسته بوده است.

رشیدیان افزود: امروز با ایجاد افلاک نما در این منطقه و برخی اقدامات دیگر در تلاش هستیم تا هویت علمی حکیم عمر خیام را که در تاریخ مدفون شده خارج کنیم که در این راستا ساماندهی مجموعه تاریخی شادیاخ با تمام ظرفیت های گسترده و قابل توجه، از جمله این ضرورت ها به شمار می رود.

وی با بیان این که موزه خجند یک سوم منطقه شادیاخ ظرفیت تاریخی ندارد اما به آن رسیدگی و توجه شده است؛ عنوان کرد: این منطقه که نماد شهرنشینی نیز به حساب می آید، باید با همه ظرفیت های تاریخی ارزشمند به گونه ای ساماندهی شود که هر ایرانی در بازدید از این منطقه به تاریخ و فرهنگ و تمدن خود مباهات کند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در این راستا با مجوزی که از رئیس جمهور در جریان سفر اخیر به استان دریافت شد در تلاش هستیم این ظرفیت تاریخی، فرهنگی و هویتی را به گونه ای طراحی و اجرایی کنیم که فضا و مکانی در شان مردم و ملت ایران در منطقه ایجاد شود و جلوه ای از تاریخ و قدمت تمدنی منطقه باشد.

رشیدیان ادامه داد: ما به بزرگانی چون حکیم عمر خیام و عطار نیشابور بدهکاریم و باید شخصیت های برجسته ای از این دست را در کنار سایر ظرفیت های تاریخی و فرهنگی جون شادیاخ به نسل جوان و مردم بهتر معرفی کنیم.
 
وی افزود: در سفر رییس جمهور 40 میلیارد تومان برای ساماندهی مجموعه شادیاخ و مانند آن و همچنین بازپیرایی مجموعه های خیام وعطار تعیین شده که امید است در این حوزه اقدام موثر و ماندگاری انجام شود.

محمد حسین طالبیان؛ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور هم در این نشست گفت: مجموعه های تاریخی، فرهنگی خیام، عطار افلاک نما و شهر شادیاخ به صورت یک بسته میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شده که باید طراحی های لازم در این حوزه انجام شود.

وی ادامه داد: امروز برای ساماندهی مجموعه عطار نیشابوری مطالبات زیادی وجود دارد و در این راستا تلاش می شود اقدامات موثری انجام دهیم.
 
انتهای پیام// ه.ز
 

دیدار معاون میراث فرهنگی  کشوربا استاندار خراسان رضوی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.