استان گیلان ۴۰۰ روستای فاقد آب شرب دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در گیلان از نعمت آب شرب سالم و تاسیسات شرکت آب و فاضلاب روستایی محروم هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ محب‌علی رنج‌ور ظهر امروز در دیدار مدیرکل و کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با نماینده، ولی فقیه در استان گیلان اظهار داشت: مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب مقوله‌ای مهم و اثرگذار در مسیر توسعه استان گیلان و کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با اشاره به اینکه پس پیروزی از انقلاب اسلامی عمران و آبادانی در کشور از سوی جهادسازندگی انجام می‌شد بیان کرد: شاکله و پیدایش شرکت آب و فاضلاب روستایی از جهادسازندگی بوده و در حال حاضر به صورت دولتی اداره می‌شود.

رنج‌ور با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی سال ۷۷ تشکیل شد و ماموریت‌های این شرکت در راستای آبرسانی به روستا‌ها احصا و اجرا شده است خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی از آبرسانی به روستا‌ها دچار زیان می‌شود و دولت این زیان را برای خدمات‌رسانی به مردم تقبل می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با تاکید بر اینکه بخش بسیار ناچیزی از هزینه‌های تامین و توزیع آب شرب روستایی از هزینه‌های آب‌بهای مردم تامین می‌شود تصریح کرد: این شرکت علاوه بر آبرسانی این شرکت وظیفه نگهداری و نوسازی شبکه توزیع و انتقال را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه استان گیلان جمعیت روستایی متراکم دارد و پراکندگی روستا‌ها و صعب‌العبور بودن برخی مناطق گاه فعالیت در این عرصه را با مشکلات زیادی رو‌به رو می‌کند گفت: با وجود سختی‌های گسترده تمامی و نواقص و مشکلات ناشی از قطعی آب در روستا‌ها به طور جدی پیگیری و برطرف می‌شود.

رنج‌ور با تاکید بر اینکه استان گیلان از استان‌های متراکم کشور است و تراکم جمعیتی استان گیلان چهار برابر استان‌های دیگر کشور است تصریح کرد: گیلان سومین استان متراکم کشور است و رساندن تجهیزات و ملزومات آبرسانی به یک استان متراکم سخت و دشوار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با بیان اینکه با توجه به این تراکم گیلان دارای مواهب گسترده طبیعی است که راه دسترسی و کاربری این اراضی اقدامات آب‌رسانی را سخت‌تر می‌کند گفت: به ازاری هر خانوار ۷۵ متر لوله‌گذاری در روستا‌های گیلان انجام می‌شود که این میزان در استا‌های دیگر ۲۵ متر است.

رنج‌ور هزینه‌های پروژه‌های عمرانی این شرکت در استان گیلان را نسبت به استان‌های دیگر ۴ برابر عنوان کرد و با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد خانوار‌های استان بالای ۲۰ خانوار هستند افزود: آبرسانی به خانوار‌های بالای ۲۰ خانوار در اولویت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان با تاکید بر اینکه هزار و ۵۶۰ روستای استان گیلان از آب شرب سالم برخوردار هستند گفت: ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان گیلان فاقد آب شرم سالم روستایی هستند و برای آب‌رسانی به این روستا‌ها اقدامات گسترده‌ای در دستور کار است.

رنج‌ور با اشاره به اینکه روستا‌های تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از ۴۰۲ حلقه چاه و یک دهنه چشمه تغذیه می‌کنند و برای این روستا‌ها ۲۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال ایجاد شده است افزود: این خطوط انتقال در طول سال مورد پایش و نگهداری قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان تعداد مشترکان آب و فاضلاب روستایی استان گیلان را هزار و ۲۹۰ مشترک عنوان کرد و گفت: شاخص برخورداری آب شرب روستایی در استان گیلان ۷۶.۳۷ درصد است و این عدد نسبت به شاخص کشور ۳.۳۷ بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۶۶ پروژه آب و فاضلاب روستایی با اعتبارات ۱۵۲ میلیون تومان در استان گیلان در حال انجام است که از این میزان ۷۰ میلیارد تومان به پروژه‌های مذکور تخصیص داده شده است افزود: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه‌های نام‌برده ۸۵ هزار خانوار روستایی گیلانی از آب شرب سالم روستایی برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام/پ

کمبود آب شرب در مناطق روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.