چگونه از کم شنوایی و عوارض آن در فرزندان پیشگیری کنیم؟

به طور متوسط سالانه ۶ هزار نوزاد مبتلا به کم شنوایی در کشور متولد می‌شوند که حدود نیمی از آن‌ها دارای سابقه ارثی و مابقی در اثر عوامل اکتسابی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سام طهماسبی، ادیولوژیست بیمارستان مادر و کودک شوشتری، با اشاره به نقش ازدواج‌های فامیلی در ایجاد ناشنوایی‌های ارثی، گفت: همچنین ممکن است به دلایل مختلفی مانند مبتلا شدن مادر به بعضی از بیماری‌ها در دوران بارداری مانند سرخچه، مصرف خودسرانه دارو‌ها در دوران حاملگی و تماس با اشعه عکسبرداری در حاملگی، نوزاد با کم شنوایی متولد شود.

وی افزود: پس از تولد نیز به دلیل عواملی مانند زردی شدید در دوران نوزادی، عفونت گوش، برخورد جسم نوک تیز با گوش، بوسیدن و مکیدن گوش نوزاد، خطر ایجاد کم شنوایی وجود دارد.

طهماسبی از پدر و مادر‌ها خواست تا با همکاری در اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، گامی مهم در تشخیص زودهنگام کم شنوایی احتمالی کودک خود برداشته و از مشکلات بعدی، پیشگیری کنند.

این ادیولوژیست زمان مناسب برای سنجش شنوایی نوزادان را پیش از یک ماهگی عنوان کرد و گفت: کم شنوایی، مشکلات روحی، عاطفی و آموزشی زیادی برای کودک ایجاد می‌کند؛ همچنین کودک در حرف زدن با مشکل مواجهه می‌شود و از آنجا که مهم‌ترین مرحله یادگیری زبان پیش از یک سالگی است، اگر بتوانیم کم شنوایی را در سن سه ماهگی تشخیص و پیش از ۶ ماهگی درمان کنیم، می‌توانیم از مشکلات زیادی که به علت دیر تشخیص دادن کم شنوایی بوجود می‌آیند، پیشگیری کنیم.

طهماسبی اضافه کرد: در همین راستا، بیمارستان مادر و کودک شوشتری امکان سنجش شنوایی نوزادان و شیرخواران را فراهم آورده است که همه روزه از ساعت یازده تا دوازده و ۳۰دقیقه در طبقه دوم درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، آماده ارایه خدمات به نوزادان است.

او ضمن تاکید بر انجام هر چه زودتر بررسی شنوایی همه نوزادان پس از تولد، گفت: از بدو تولد تا سه ماهگی کودک با صدا‌های بلند از جا پریده یا پلک می‌زند؛ نوزاد با صدای بلند از خواب بیدار می‌شود و با شنیدن صدای مادرش آرام می‌گیرد، شروع به خندیدن با صدا می‌کند و نوزادان از سه تا ۶ ماهگی، چشم‌ها یا سرش را برای جستجوی منبع صدا می‌چرخاند، حتی هنگامی که ما را نمی‌بیند نسبت به صدای ما واکنش نشان می‌دهد، از جغجغه و اسباب بازی‌های صدادار لذت می‌برد و صدا تولید می‌کند.

این ادیولوژیست ادامه داد: کودک در ۶ ماهگی با شنیدن اسم خود واکنش نشان می‌دهد، سرش را به طرف صدا می‌چرخاند و صدا‌ها را تکرار می‌کند؛ همچنین در ۱۰ تا ۱۲ ماهگی، دستورات ساده را می‌فهمد و انجام می‌دهد، اسباب بازی را بدون آنکه به آن اشاره کند به ما می‌دهد، صدا‌های ساده دیگران مانند بابا و مامان را تکرار می‌کند.

طهماسبی بیان کرد: کودک در ۱۳ تا ۱۸ ماهگی، دستورات یک مرحله‌ای را اجرا می‌کند؛ سه تا بیست کلمه به کار می‌برد، به یک تا سه قسمت از بدنش اشاره می‌کند و همچنین در نوزده تا ۲۴ ماهگی، حدود ۳۰۰ کلمه را می‌فهمد؛ دو کلمه را با هم به کار می‌برد، به پنج قسمت از بدنش اشاره می‌کند و به سوالات «بله» یا «نه» واکنش نشان می‌دهد.

او یادآور شد: سابقه خانوادگی اختلال شنوایی مادرزادی به صورت کم شنوایی و ناشنوایی، ابتلای مادر به بیماری عفونی در دوران بارداری (مانند سرخچه)، ناهنجاری‌های لاله گوش و کانال خارجی گوش، سابقه بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان به دلیل نارس بودن، استفاده از دارو برای مادر باردار یا نوزاد و ناسازگاری RH خون به صورتی که منجر به تعویض خون نوزاد شود، از عوامل موثر در ایجاد کم شنوایی و ناشنوایی نوزادان به شمار می‌رود.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.