براتی در همایش مردمی دانشجویی خستگی ممنوع مطرح کرد؛

فروش نفت در بورس راه حل دور زدن تحریم های آمریکا

کارشناس ارشد حوزه اقتصاد گفت: فروش نفت در بورس راه حل دور زدن تحریم های آمریکااست.

به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مسعود براتی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد عصر امروز در همایش مردمی دانشجویی خستگی ممنوع! که در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد،  با اشاره به برجام گفت: مجازات های برجام حق ماست که نمی‌توانیم فرق بین دو کلمه تعلیق و لغو را درک کنیم. ضعف ما موجب می‌شود که این آسیب های اخیر را متحمل شویم

وی با بیان اینکه برای آینده کشور نیروهای انقلابی و جوان ایده هایی دارند گفت: دولت آمریکا طراحی کرده است که بخش اعظم تحریم‌ها سیزدهم آبان ماه و قسمت کمی از آنها هم به زودی باز گردد ؛ اینکه هنوز تحریم نشده ایم اما شاهد تلاطم در بازار هستیم ناشی از ساختار مریض و فرسوده است که موجب می‌شود برخی افراد دچار رعب و وحشت شود.

وی با طرح این سوال که اگر فرض کنیم حتی آمریکا بتواند کاری کند که کسی از ما قطره‌ای نفت بخرد آیا ما راه‌حل نداریم؟ عنوان کرد : باید بدانیم که همه مشکلات ما به دلیل تحریم نیست؛ همه اقتصاددان‌ها می‌دانند که افزایش هزینه زندگی مصرف زیاد بنزین در کشور یا نقدینگی سرسام‌آور به دلیل تحریم نیست.

وی با بیان اینکه صدا و سیما در آگاهی مردم نقش محوری دارد گفت: همه باید دست در دست هم دهیم تا نشان دهیم اگر ما تصمیمات درست بگیریم تحریم ها آنچنان که نشان می دهند موثر نیستند. اگر ما در حوزه مسکن سیاست های ساخت مسکن و مدیریت بازار را به خوبی انجام می دادیم امروز مشکل مسکن نداشتیم باید هرچه زودتر گام‌های اصولی را برای بی اثر کردن تحریم ها برداریم.

این کارشناس حوزه اقتصاد مهمترین راهکار اصولی برای تحریم های نفتی را عرضه نفت خام در بورس دانست و ادامه داد: عرضه نفت خام در بورس در محموله های خرد باید انجام گیرد که شاهد بابک زنجانی هم نباشیم؛ مبادله هم باید با پرداخت ریالی باشد. در حوزه تحریم‌ها مسئله دیگر بحث تامین مالی است اگر توتال وارد اقتصاد ایران شد به دلیل توانایی مالی آن شرکت بود.

وی گفت: آیا در زمان تحریم می توانیم چنین سرمایه ای را برای تامین مالی پروژه‌های عظیم داشته باشیم؟ بله قطعاً همین طور است ما امروز شاهد حجم عظیمی از نقدینگی هستیم که تهدید کشور شده است اگر از نقدینگی بی استفاده در کشور استفاده کنیم می‌توانیم پروژه‌های کشور را بدون اتکا به منابع مالی خارجی انجام دهیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار