6 عامل خطری که جان دیابتی‌ها را در تابستان تهدید می‌کند!

اگر به دیابت مبتلا هستید باید هرچه بیشتر مراقب شرایط خود در تابستان باشید زیرا این فصل می‌تواند با برخی خطرات پنهان برای شما همراه باشد.

تابستان چه خطراتی برای دیابتی‌ها دارد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تابستان فصلی گرم و دوست داشتنی برای بسیاری از ما محسوب می‌شود. تابستان به عنوان فصل تعطیلات شناخته شده و طی آن تلاش می‌کنیم زندگی را کمتر سخت بگیریم؛ اما باید درباره آسان گرفتن زندگی محتاط باشیم تا گرفتار یک سبک زندگی ناسالم نشویم.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، زمانی که دمای هوا به بیش از 80 درجه فارنهایت (26.7 درجه سلسیوس) و رطوبت به 40 درصد می‌رسد، این شرایط باید زنگ هشدار را برای افراد مبتلا به دیابت به صدا درآورد.

آسیب‌دیدگی پا
افراد مبتلا به دیابت باید تلاش بیشتری را در راستای محافظت از پاهای خود انجام دهند. سطوح افزایش یافته قند خون، این افراد را مستعد زخم‌های خطرناک می‌گرداند. از آنجایی که روند بهبودی زخم در افراد مبتلا به دیابت کندتر است، مشکلی کوچک مانند یک بریدگی ساده می‌تواند به سرعت تبدیل به چالشی بزرگ شود.

دیابت می‌تواند به اعصاب آسیب برساند که این شرایط به نام نوروپاتی شناخته می‌شود و بین افراد مبتلا به این بیماری شایع است. نوروپاتی موجب بی حسی در پاها می‌شود و این می‌تواند به معنای عدم احساس وقوع یک جراحت باشد. بر همین اساس، به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود از راه رفتن با پای برهنه به رغم آب و هوای گرم تابستان پرهیز کنند.

راه رفتن با پای برهنه زمانی که میزان احساس در پاهای شما کاهش یافته است می‌تواند آسیب پذیری نسبت به سوختگی‌های ناشی از شن داغ یا آسفالت را افزایش دهد و زخمی کوچک ناشی از مواجهه با جسمی نوک تیز می‌تواند به یک عفونت جدی تبدیل شود.
چه اطراف خانه خود در حال انجام کار باشید یا به فضای آزاد بروید، همواره باید با پوشیدن کفش مناسب از پاهای خود محافظت کنید.


بیشتر بخوانید: تاثیر آلودگی هوا بر بروز دیابت


قند خون پایین
اگر به دیابت مبتلا هستید، احتمالاً بیشتر زمان خود را بر پرهیز از قند خون بالا متمرکز هستید. اما در فصل تابستان باید شیوه تفکر خود را تغییر داده و مراقب قند خون پایین نیز باشید.

گرما می‌تواند محرکی برای گشاد شدن رگ‌های خونی باشد. این شرایط موجب می‌شود تا بدن شما انسولین را سریع‌تر پردازش کرده و افت قند خون را به همراه داشته باشد.

یکی از نشانه‌های آشکار قند خون پایین، یا هیپوگلیسمی، تعریق است. اما به دلایل آشکار نمی‌توانید تنها به این نشانه در فصل تابستان برای تشخیص افت سطوح قند خون خود متکی باشید.

از دیگر نشانه‌های هیپوگلیسمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* لرز
* تحریک پذیری
* اضطراب
* خستگی
پیش از دریافت انسولین، به داخل خانه بازگشته و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید یا محلی خنک را یافته و دمای بدن خون را کاهش دهید.

آفتاب سوختگی
همه ما در فصل تابستان در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار داریم. اما اگر به دیابت مبتلا هستید، آفتاب سوختگی می‌تواند خطر بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

آفتاب سوختگی یک واکنش استرسی در بدن را تحریک می‌کند و این شرایط می‌تواند موجب افزایش ناگهانی سطوح قند خون شود. اگر قصد دارید به فضای باز بروید با لباس مناسب از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و پس از 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید به سایه بروید.

اگر به صور اتفاقی دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، سطوح قند خون خود را با دقت کنترل کنید و به نشانه‌های افزایش قند خون توجه داشته باشید.

گرمازدگی
از آنجایی که دیابت می‌تواند به آسیب اندامی منجر شود، این بیماری می‌تواند به غدد عرق نیز صدمه بزند. بروز مشکل در غدد عرق نیز به معنای آن است که نمی‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

برخلاف تبلیغات محصولات ضد تعریق، بدن به تعریق نیاز دارد. این روشی ابتدایی برای کاهش دمای بدن است. زمانی که شما نمی‌توانید دمای بدن خون را کاهش دهید، در معرض خطر گرمای بیش از حد و گرمازدگی قرار می‌گیرید.

زمانی که دما افزایش می‌یابد، از خنک ماندن بدن خود اطمینان حاصل کنید. تهویه مطبوع، پنکه و نوشیدنی‌های خنک می‌توانند کمک کنند. اگر در فضای آزاد وقت می‌گذرانید به سایه بروید.

کم آبی بدن
زمانی که قند خون شما افزایش می‌یابد، کلیه‌ها با افزایش تولید ادرار تلاش می‌کنند گلوکز اضافه را از بدن دفع کنند. این شرایط می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود. این شرایط در ترکیب با تعریق می‌تواند کم آبی بدن در فصل تابستان را به مشکلی جدی تبدیل کند. همچنین، ممکن است در چرخه‌ای معیوب و خطرناک گرفتار شوید زیرا کم آبی بدن خود می‌تواند موجب افزایش هرچه بیشتر سطوح قند خون شود.

تأمین آب مورد نیاز بدن در فصل تابستان اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به دماهای بالاتر، شما باید بیشتر از ماه‌های سرد سال آب بنوشید.

آسیب‌دیدگی داروها و تجهیزات
داروها و تجهیزات مورد استفاده افراد دیابتی آسیب پذیرتر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا دماهای بالا برای مدت زمان طولانی می‌تواند کارایی آن‌ها را بیش از حد انتظار کاهش داده یا به طور کامل آن‌ها را بی‌اثر سازد.

اگر قصد دارید به فضای آزاد بروید، یک محفظه خنک کننده کوچک به همراه داشته باشید و آنچه را نیاز دارید در یک حوله پیچیده و به همراه یک بسته سرد، مانند کیسه یخ، درون آن قرار دهید.

منبع: عصرایران

انتهای پیام/

نکاتی برای سلامت دیابتی‌ها در فصل گرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۷:۴۴ ۰۸ تير ۱۳۹۸
خیلی مفید بود ممنونم
آخرین اخبار